Literárním podkladem pro projekt zpracovaný v této diplomové práci jsou knihy od Otfrieda Preusslera "Hörbe mit dem großen Hut" a "Hörbe und sein Freund Zwottel", na které navazuje komplex didaktických aktivit zasazených do rámce deskové hry. Těžiště zamýšleného projektu spočívá nejen v jazykových hrách a cvičeních, nýbrž i v širším vlastivědném a interkulturním kontextu.
Diplomová práce zkoumá kompatibilitu projektové práce s cíli danými kurikulárními dokumenty pro základní školy a výuku cizích jazyků a možnosti rozvoje klíčových kompetencí, hlavně interkulturní a mediální kompetence. Praktická část dále rozvíjí projektovou skicu v oblasti využití her a literárních textů a je doplněna řadou konkrétních didaktických návrhů a výukových materiálů.
Anotace v angličtině
As literary basis for project work in this thesis served two books written by Otfried Preussler: "Hörbe mit dem großen Hut" and "Hörbe und sein Freund Zwottel", they are followed by a complex of educational activities embedded in the framework of board games. Among the merits of proposed project work are not only language games and exercises, but also a wider historical, geographical and intercultural context.
This thesis examines the compatibility of project work focused on objectives given by the primary school curriculum with the teaching of foreign languages and the possibility of developing key competencies, especially intercultural and media competences. The practical part further develops project framework in the area of using games and literary texts and is supplemented with a number of specific didactical proposals and teaching and learning materials.
Klíčová slova
projektové vyučování, německý jazyk, didaktika, desková hra, Sasko
Klíčová slova v angličtině
project teaching, german language, didactics, board game, Saxon
Rozsah průvodní práce
119 s. (20 540 znaků)
Jazyk
NE
Anotace
Literárním podkladem pro projekt zpracovaný v této diplomové práci jsou knihy od Otfrieda Preusslera "Hörbe mit dem großen Hut" a "Hörbe und sein Freund Zwottel", na které navazuje komplex didaktických aktivit zasazených do rámce deskové hry. Těžiště zamýšleného projektu spočívá nejen v jazykových hrách a cvičeních, nýbrž i v širším vlastivědném a interkulturním kontextu.
Diplomová práce zkoumá kompatibilitu projektové práce s cíli danými kurikulárními dokumenty pro základní školy a výuku cizích jazyků a možnosti rozvoje klíčových kompetencí, hlavně interkulturní a mediální kompetence. Praktická část dále rozvíjí projektovou skicu v oblasti využití her a literárních textů a je doplněna řadou konkrétních didaktických návrhů a výukových materiálů.
Anotace v angličtině
As literary basis for project work in this thesis served two books written by Otfried Preussler: "Hörbe mit dem großen Hut" and "Hörbe und sein Freund Zwottel", they are followed by a complex of educational activities embedded in the framework of board games. Among the merits of proposed project work are not only language games and exercises, but also a wider historical, geographical and intercultural context.
This thesis examines the compatibility of project work focused on objectives given by the primary school curriculum with the teaching of foreign languages and the possibility of developing key competencies, especially intercultural and media competences. The practical part further develops project framework in the area of using games and literary texts and is supplemented with a number of specific didactical proposals and teaching and learning materials.
Klíčová slova
projektové vyučování, německý jazyk, didaktika, desková hra, Sasko
Klíčová slova v angličtině
project teaching, german language, didactics, board game, Saxon
Zásady pro vypracování
1. Studium příslušné odborné literatury
2. Studium primární literatury
3. Vypracování motivujících a efektivních výukových materiálů založených na jazykových hrách
4. Příprava projektu založeného na práci s liter. textem ve vztahu k našemu regionu
5. Práce navazuje na obhájenou bakalářskou práci a rozšiřuje ji nejen v oblasti teoretické, nýbrž hlavně v oblasti konkrétních didaktických návrhů.
6. Práce bude psaná německy
Zásady pro vypracování
1. Studium příslušné odborné literatury
2. Studium primární literatury
3. Vypracování motivujících a efektivních výukových materiálů založených na jazykových hrách
4. Příprava projektu založeného na práci s liter. textem ve vztahu k našemu regionu
5. Práce navazuje na obhájenou bakalářskou práci a rozšiřuje ji nejen v oblasti teoretické, nýbrž hlavně v oblasti konkrétních didaktických návrhů.
6. Práce bude psaná německy
Seznam doporučené literatury
Primární literatura:
Preussler, Otfried: Hörbe mit dem grossen Hut. Stuttgart/Wien: Thienemann,1981.
Preussler, Otfried: Hörbe und sein Freund Zwottel. Stuttgart/Wien: Thienemann, 1983.
Sekundární literatura:
Evropský referenční rámec. http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/spolecny-evropsky-referencni-ramec-pro-jazyky
Kordová-Fleischmannová a kol.: Deutsch mit Spass. Náměty pro tvořivé vyučování němčiny. Praha: Raabe, 2004.
Bausch, Christ, Krumm: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen/Basel: Francke, 1995.
Hänsel, Dagmar : Handbuch Projektunterricht. Winheim: Beltz, 1997.
Frey, Karl: der Weg zum bildenden Tun. Weinheim: Beltz, 2010.
Klippert, Heinz: Projektwochen: Arbeitshilfen für Lehrer und Schulkollegien. Weinheim: Beltz, 1994.
Tselikas, I. Elektra: Dramapädagogik im Sprachunterricht. Zürich: Orell Füssli, 1999.
Seznam doporučené literatury
Primární literatura:
Preussler, Otfried: Hörbe mit dem grossen Hut. Stuttgart/Wien: Thienemann,1981.
Preussler, Otfried: Hörbe und sein Freund Zwottel. Stuttgart/Wien: Thienemann, 1983.
Sekundární literatura:
Evropský referenční rámec. http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/spolecny-evropsky-referencni-ramec-pro-jazyky
Kordová-Fleischmannová a kol.: Deutsch mit Spass. Náměty pro tvořivé vyučování němčiny. Praha: Raabe, 2004.
Bausch, Christ, Krumm: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen/Basel: Francke, 1995.
Hänsel, Dagmar : Handbuch Projektunterricht. Winheim: Beltz, 1997.
Frey, Karl: der Weg zum bildenden Tun. Weinheim: Beltz, 2010.
Klippert, Heinz: Projektwochen: Arbeitshilfen für Lehrer und Schulkollegien. Weinheim: Beltz, 1994.
Tselikas, I. Elektra: Dramapädagogik im Sprachunterricht. Zürich: Orell Füssli, 1999.