Diplomová práce je zaměřená na využití běžných předmětů konzumního
života každé domácnosti či odpadových materiálů jako pet lahve, látky, kovový
šrot, papíry, noviny, kusy oblečení, boty, nádobí, které jsou běžně dostupné úplně všude a k jejich dostání nepotřebujeme příliš moho finančních prostředků. Tím se také dostáváme k problematice omezených prostředků na většině základních škol, která mě též motivovala k uskutečnění tohoto výtvarného projektu a za cíl si tak kladla ukázat, že pro rozvoj tvořivosti můžeme použít prakticky cokoliv.
Ve svých výtvarných hodinách jsem se inspirovala hnutím Ready-made a umělcem
Marcelem Duchampem, který s tímto směrem přišel. Také jsem do práce zahrnula
i jiné umělce, kteří pracovali s konceptem, ale i s barvami, malbou, kresbou,
grafikou a vše jsem koncipovala jako výtvarné hry , jež žáci na prvním stupni
potřebují pro pochopení v podstatě náročného tématu. Výtvarné hry slouží jako
"pre-activity" pro pochopení a myšlení dadaistických umělců, potažmo ready
made, které bylo vždy výstupem každého výtvarného bloku. Napříč pracemi jsme
tedy pracovali s artefakty, malbou, kresbou a grafikou Paula Klee i českého
umělce Karla Malicha.
Anotace v angličtině
The arct project is focused on an art practical creative use of waste materials
as PET bottles, fabric, bits and pieces of clothes, news papers, papers, iron crap, dishes which are usually everywhere at our´s disposal. I have mentioned the problems concerning the lack of art recources at the most of the czech schools to use during the art classes as well. I also focused on an important topic of kitsh vs art in my art classes and the whole project is mostly linked to concpetual art and the conceptual way of thinking. I was inspired by range of dada artist and particularly by Marcel Duchamp who came with ready-made. Last but not least I envolved the following artists as Paul Klee and Karel Malich as well to use the other techniques as paintings, drawings, graphics and demonstrated the different ways of doing art classes with children at the primary school. These techniques were used as preactivity to help the kids understand quiet chalinging theme and made them get the message in these artefacts.
Klíčová slova
Ready-made, konceptuální umění na 1. stupni základní školy, malba, kresba,
asambláž, tvořivost, metodické přípravy
Klíčová slova v angličtině
Ready made, conceptual art at primary school, painting, drawing,
assemblage, teaching preparations
Rozsah průvodní práce
94 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřená na využití běžných předmětů konzumního
života každé domácnosti či odpadových materiálů jako pet lahve, látky, kovový
šrot, papíry, noviny, kusy oblečení, boty, nádobí, které jsou běžně dostupné úplně všude a k jejich dostání nepotřebujeme příliš moho finančních prostředků. Tím se také dostáváme k problematice omezených prostředků na většině základních škol, která mě též motivovala k uskutečnění tohoto výtvarného projektu a za cíl si tak kladla ukázat, že pro rozvoj tvořivosti můžeme použít prakticky cokoliv.
Ve svých výtvarných hodinách jsem se inspirovala hnutím Ready-made a umělcem
Marcelem Duchampem, který s tímto směrem přišel. Také jsem do práce zahrnula
i jiné umělce, kteří pracovali s konceptem, ale i s barvami, malbou, kresbou,
grafikou a vše jsem koncipovala jako výtvarné hry , jež žáci na prvním stupni
potřebují pro pochopení v podstatě náročného tématu. Výtvarné hry slouží jako
"pre-activity" pro pochopení a myšlení dadaistických umělců, potažmo ready
made, které bylo vždy výstupem každého výtvarného bloku. Napříč pracemi jsme
tedy pracovali s artefakty, malbou, kresbou a grafikou Paula Klee i českého
umělce Karla Malicha.
Anotace v angličtině
The arct project is focused on an art practical creative use of waste materials
as PET bottles, fabric, bits and pieces of clothes, news papers, papers, iron crap, dishes which are usually everywhere at our´s disposal. I have mentioned the problems concerning the lack of art recources at the most of the czech schools to use during the art classes as well. I also focused on an important topic of kitsh vs art in my art classes and the whole project is mostly linked to concpetual art and the conceptual way of thinking. I was inspired by range of dada artist and particularly by Marcel Duchamp who came with ready-made. Last but not least I envolved the following artists as Paul Klee and Karel Malich as well to use the other techniques as paintings, drawings, graphics and demonstrated the different ways of doing art classes with children at the primary school. These techniques were used as preactivity to help the kids understand quiet chalinging theme and made them get the message in these artefacts.
Klíčová slova
Ready-made, konceptuální umění na 1. stupni základní školy, malba, kresba,
asambláž, tvořivost, metodické přípravy
Klíčová slova v angličtině
Ready made, conceptual art at primary school, painting, drawing,
assemblage, teaching preparations
Zásady pro vypracování
1. Nastudování výchozí odborné literatury
2. Vypracování teoretických východisek diplomové práce
(Ready made a jeho pochopení, propojení rozdílných kontextů a forem s
výtvarnou edukací,výtvarné vnímání prožitkem)
3. Příprava výtvarného projektu
(časový harmonogram, stanovení výtvarných cílů, přípravy pro výtvarnou
edukaci)
4. Realizace výtvarného projektu
5. Pedagogická reflexe praktické části diplomové práce
6. Shrnutí, závěr
7. Autorské práce
Zásady pro vypracování
1. Nastudování výchozí odborné literatury
2. Vypracování teoretických východisek diplomové práce
(Ready made a jeho pochopení, propojení rozdílných kontextů a forem s
výtvarnou edukací,výtvarné vnímání prožitkem)
3. Příprava výtvarného projektu
(časový harmonogram, stanovení výtvarných cílů, přípravy pro výtvarnou
edukaci)
4. Realizace výtvarného projektu
5. Pedagogická reflexe praktické části diplomové práce
6. Shrnutí, závěr
7. Autorské práce
Seznam doporučené literatury
RUHRBERG, Karl, SCHNECKENBERGER, Manfred a FRICKEOVÁ, Christiane.Umění 20. století. Slovart, 2011. ISBN 978-80-7391-572-8
CHATELET, Albert a GROSLIER, Bernard. Světové dějiny umění. Ottovo nakladatelství, 2004. ISBN 80-7181-936-0
KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2
HUMMEL, Julius. Marcel Duchamp sbírka. Moravská galerie. Brno, 2000.
ISBN 80-7227-105-1
DYTRTOVÁ, Kateřina. Umění a kultura, oblast RVP. Ústí n.L.: PF UJEP Ústí nad Labem, 2006. 100 s.ISBN 80-7044-761-3
DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2002. 222 s. ISBN 80-7044-424-X
Seznam doporučené literatury
RUHRBERG, Karl, SCHNECKENBERGER, Manfred a FRICKEOVÁ, Christiane.Umění 20. století. Slovart, 2011. ISBN 978-80-7391-572-8
CHATELET, Albert a GROSLIER, Bernard. Světové dějiny umění. Ottovo nakladatelství, 2004. ISBN 80-7181-936-0
KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2
HUMMEL, Julius. Marcel Duchamp sbírka. Moravská galerie. Brno, 2000.
ISBN 80-7227-105-1
DYTRTOVÁ, Kateřina. Umění a kultura, oblast RVP. Ústí n.L.: PF UJEP Ústí nad Labem, 2006. 100 s.ISBN 80-7044-761-3
DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2002. 222 s. ISBN 80-7044-424-X