Bakalářská práce se zabývá problematikou klimatu třídy a jeho vlivu na školní úspěšnost žáka. Cílem práce je srovnání klimatu v 7., 8. a 9. třídách několika základních škol a zjištění míry jeho vlivu na studijní výsledky žáků. V teoretické části jsou definovány základní pojmy prostředí, atmosféra, klima školy, klima školní třídy. Dále jsou zde uvedeny možnosti diagnostiky klimatu třídy a faktory, které ho ovlivňují, a v neposlední řadě také nastíněn problém školní úspěšnosti žáka.
Praktická část bakalářské práce je zaměřena na popis provedeného výzkumu jeho cíle, hypotézy, výzkumný problém, charakteristiku výzkumného souboru. Následuje popis použité výzkumné metody a průběh realizace samotného výzkumu. V závěru práce jsou zveřejněny výsledky šetření ve třídách, jejich komparace se studijními výsledky žáků a ověření hypotéz.
Anotace v angličtině
The bachelor work deals with the issue of climate in the classroom and its impact on the study success of the pupils. The aim of the thesis is to compare the classroom atmosphere in the 7th, 8th and 9th grade in several primary schools and to measure its impact on the achievements of the students. The theoretical part defines the basic concepts environment, atmosphere, climate of the classroom. Subsequently, it describes the possibilities of diagnosing the classroom climate and the factors influencing it. This section also outlines the evaluation of study accomplishments of the pupils.
The practical part of the bachelor work is focused on the description of the carried-out research its objectives, hypotheses, research problems, research characteristics. It describes the deployed research methods and the research execution. The results of surveys conducted in selected classrooms are published in the conclusion of the work, together with their comparison with the study results of the involved pupils and the verification of the hypotheses.
Klíčová slova
Klima školní třídy, prostředí, atmosféra, klima školy, komunikace ve třídě, diagnostika klimatu třídy, školní úspěšnost, korelační analýza.
Klíčová slova v angličtině
Climate in the classroom, environment, school climate, communication in the classroom, diagnostics of the classroom climate, study success, correlation analysis.
Rozsah průvodní práce
62 s. (95 274 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou klimatu třídy a jeho vlivu na školní úspěšnost žáka. Cílem práce je srovnání klimatu v 7., 8. a 9. třídách několika základních škol a zjištění míry jeho vlivu na studijní výsledky žáků. V teoretické části jsou definovány základní pojmy prostředí, atmosféra, klima školy, klima školní třídy. Dále jsou zde uvedeny možnosti diagnostiky klimatu třídy a faktory, které ho ovlivňují, a v neposlední řadě také nastíněn problém školní úspěšnosti žáka.
Praktická část bakalářské práce je zaměřena na popis provedeného výzkumu jeho cíle, hypotézy, výzkumný problém, charakteristiku výzkumného souboru. Následuje popis použité výzkumné metody a průběh realizace samotného výzkumu. V závěru práce jsou zveřejněny výsledky šetření ve třídách, jejich komparace se studijními výsledky žáků a ověření hypotéz.
Anotace v angličtině
The bachelor work deals with the issue of climate in the classroom and its impact on the study success of the pupils. The aim of the thesis is to compare the classroom atmosphere in the 7th, 8th and 9th grade in several primary schools and to measure its impact on the achievements of the students. The theoretical part defines the basic concepts environment, atmosphere, climate of the classroom. Subsequently, it describes the possibilities of diagnosing the classroom climate and the factors influencing it. This section also outlines the evaluation of study accomplishments of the pupils.
The practical part of the bachelor work is focused on the description of the carried-out research its objectives, hypotheses, research problems, research characteristics. It describes the deployed research methods and the research execution. The results of surveys conducted in selected classrooms are published in the conclusion of the work, together with their comparison with the study results of the involved pupils and the verification of the hypotheses.
Klíčová slova
Klima školní třídy, prostředí, atmosféra, klima školy, komunikace ve třídě, diagnostika klimatu třídy, školní úspěšnost, korelační analýza.
Klíčová slova v angličtině
Climate in the classroom, environment, school climate, communication in the classroom, diagnostics of the classroom climate, study success, correlation analysis.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky s ohledem na klima třídy a školy a zjišťování školní úspěšnosti.
2. Design výzkumné studie - formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz.
3. Charakteristika výzkumného vzorku a popis jeho výběru. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 12 - 15 školních tříd (7. - 9. ročníku) z 5 různých škol.
4. Volba vhodných výzkumných metod a konkrétních výzkumných nástrojů. Použito bude dotazování pomocí standardizovaného testu "Klima školní třídy" autorů Jiřího Mareše a Stanislava Ježka.
5. Realizace předvýzkumu na vzorku cca 10 žáků. V rámci předvýzkumu bude ověřena srozumitelnost dotazníku pro cílovou skupinu respondentů.
6. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na korelační analýzu klimatu školní třídy a studijní úspěšnosti žáků.
7. Sběr a digitalizace empirických dat.
8. Vyhodnocení dat prostřednictvím induktivních metod statistické analýzy dat.
9. Diskuse získaných výsledků a formulace závěrů pro praxi s ohledem na profil absolventa studovaného oboru.
10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky s ohledem na klima třídy a školy a zjišťování školní úspěšnosti.
2. Design výzkumné studie - formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz.
3. Charakteristika výzkumného vzorku a popis jeho výběru. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 12 - 15 školních tříd (7. - 9. ročníku) z 5 různých škol.
4. Volba vhodných výzkumných metod a konkrétních výzkumných nástrojů. Použito bude dotazování pomocí standardizovaného testu "Klima školní třídy" autorů Jiřího Mareše a Stanislava Ježka.
5. Realizace předvýzkumu na vzorku cca 10 žáků. V rámci předvýzkumu bude ověřena srozumitelnost dotazníku pro cílovou skupinu respondentů.
6. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na korelační analýzu klimatu školní třídy a studijní úspěšnosti žáků.
7. Sběr a digitalizace empirických dat.
8. Vyhodnocení dat prostřednictvím induktivních metod statistické analýzy dat.
9. Diskuse získaných výsledků a formulace závěrů pro praxi s ohledem na profil absolventa studovaného oboru.
10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
1. ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4
2. ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7
3. LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-088-4
4. MAREŠ, J., et al. Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1444-X
5. MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-21854-7
6. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. : Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8
7. HELUS, Z., HRABAL ml. V., KULIČ, V., MAREŠ, J.: Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN 1979
8. HELUS, Z.: Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0
9. MAREŠ, J.: Sociální klima školní třídy. Přehledová studie [online]. Institut pedagogickopsychologického poradenství ČR, 1998.
Dostupný z http://klima.pedagogika.cz/trida/doc/Mares_Klima_tridy.pdf
10. HELUS, Z., et al.: Psychologie školní úspěšnosti. Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1979
11. NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 1999. 287 s. ISBN 80-200-0690-7
Seznam doporučené literatury
1. ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4
2. ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7
3. LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-088-4
4. MAREŠ, J., et al. Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1444-X
5. MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-21854-7
6. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. : Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8
7. HELUS, Z., HRABAL ml. V., KULIČ, V., MAREŠ, J.: Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN 1979
8. HELUS, Z.: Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0
9. MAREŠ, J.: Sociální klima školní třídy. Přehledová studie [online]. Institut pedagogickopsychologického poradenství ČR, 1998.
Dostupný z http://klima.pedagogika.cz/trida/doc/Mares_Klima_tridy.pdf
10. HELUS, Z., et al.: Psychologie školní úspěšnosti. Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1979
11. NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 1999. 287 s. ISBN 80-200-0690-7