Náplní diplomové práce s názvem "využití zobcové flétny v zájmové činnosti školní družiny" je ukázat možnost využití hry na tento hudební nástroj mimo Základní umělecké školy, prakticky ve volném čase dětí. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části se zabývám historií flétny, českými představiteli a propagátory hry na flétnu, její zdravotní prospěšností a také Českou Orffovou školou.Je zde zařazena i metodická řada hry na flétnu a využití různého hudebního materiálu. Praktická část zahrnuje hlavně metodické jednotky hudebního kroužku hry na zobcovou flétnu a partitury písní pro flétnu a doprovodné rytmické i melodické nástroje.
Anotace v angličtině
The theme of this thesis "Use a Recorder in the Free Time Avtivities of the After-school Care Centre" has been selected to show the possibility of use of this musical instrument out of an art school, in practice in leisure time of children. The thesis is divided into the theoretical and the praktical part. The theoretical part deals with the history of the recorder, Czech musicians and propagators of playing the recorder, its health benefits and also the Czech Orff Schulwerk. Methodology of playing the recorder and use of several musical material in included. The practical part includes the methodological units of the recorder music club and the song scores for the recorder and accompanying rhythmic and melodic instrument.
Náplní diplomové práce s názvem "využití zobcové flétny v zájmové činnosti školní družiny" je ukázat možnost využití hry na tento hudební nástroj mimo Základní umělecké školy, prakticky ve volném čase dětí. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části se zabývám historií flétny, českými představiteli a propagátory hry na flétnu, její zdravotní prospěšností a také Českou Orffovou školou.Je zde zařazena i metodická řada hry na flétnu a využití různého hudebního materiálu. Praktická část zahrnuje hlavně metodické jednotky hudebního kroužku hry na zobcovou flétnu a partitury písní pro flétnu a doprovodné rytmické i melodické nástroje.
Anotace v angličtině
The theme of this thesis "Use a Recorder in the Free Time Avtivities of the After-school Care Centre" has been selected to show the possibility of use of this musical instrument out of an art school, in practice in leisure time of children. The thesis is divided into the theoretical and the praktical part. The theoretical part deals with the history of the recorder, Czech musicians and propagators of playing the recorder, its health benefits and also the Czech Orff Schulwerk. Methodology of playing the recorder and use of several musical material in included. The practical part includes the methodological units of the recorder music club and the song scores for the recorder and accompanying rhythmic and melodic instrument.
Úvod - zaměření práce, motivace k tématu.
Teoretická část - 1. Zobcová flétna z historického hlediska 2. Představitelé hry na flétnu a propagátoři. 3.Začlenění hry na hudební nástroj v RVP pro ZŠ. 4.Použitelné učebnice a zpěvníky. 5. Metodika hry na nástroj. 6. Hra na zobcovou flétnu ve školní družině - vedení kroužku, popis výukové jednotky.
Praktická část - Partitury (umělé i lidové písně s doprovody), zaměřené na 1. - 4. třídu.
Závěr. Seznam použité literatury. Přílohy.
Zásady pro vypracování
Úvod - zaměření práce, motivace k tématu.
Teoretická část - 1. Zobcová flétna z historického hlediska 2. Představitelé hry na flétnu a propagátoři. 3.Začlenění hry na hudební nástroj v RVP pro ZŠ. 4.Použitelné učebnice a zpěvníky. 5. Metodika hry na nástroj. 6. Hra na zobcovou flétnu ve školní družině - vedení kroužku, popis výukové jednotky.
Praktická část - Partitury (umělé i lidové písně s doprovody), zaměřené na 1. - 4. třídu.
Závěr. Seznam použité literatury. Přílohy.
Seznam doporučené literatury
CRHA, B. a HALA, P. Technika klavírního doprovodu lidových písní. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 115 s. ISBN 80-210-3094-1
DANIEL, L. Škola hry na zobcovou sopránovou flétnu, Praha: Panton, 1991, ISMN M- 2050-0480-4
FUČÍK, L. Hudební nástroje a instrumentální soubory, Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1978. 137 s.
KLEMENT, MIL. Vánoční koledy pro nejmenší.1. vyd. Kladno2: nakladatelství Vladimír Beneš, 2000. ISMN 706512-38-9
MODR, A. Hudební nástroje, Praha: Státní hudební nakladatelství n. p., 1961
ŠKOŘEPOVÁ, K. Hrajeme na zobcovou flétnu, Portál, s. r. o., Praha 2009, ISBN 978-80-7367-645-2
ŽILKA, V. Jak se dělá muzikant. Praha: Petrklíč, 2004, ISBN 80-7229-106-8
ŽILKA, V. Veselé pískání - zdravé dýchání. Praha: Panton, 1988
Seznam doporučené literatury
CRHA, B. a HALA, P. Technika klavírního doprovodu lidových písní. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 115 s. ISBN 80-210-3094-1
DANIEL, L. Škola hry na zobcovou sopránovou flétnu, Praha: Panton, 1991, ISMN M- 2050-0480-4
FUČÍK, L. Hudební nástroje a instrumentální soubory, Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1978. 137 s.
KLEMENT, MIL. Vánoční koledy pro nejmenší.1. vyd. Kladno2: nakladatelství Vladimír Beneš, 2000. ISMN 706512-38-9
MODR, A. Hudební nástroje, Praha: Státní hudební nakladatelství n. p., 1961
ŠKOŘEPOVÁ, K. Hrajeme na zobcovou flétnu, Portál, s. r. o., Praha 2009, ISBN 978-80-7367-645-2
ŽILKA, V. Jak se dělá muzikant. Praha: Petrklíč, 2004, ISBN 80-7229-106-8
ŽILKA, V. Veselé pískání - zdravé dýchání. Praha: Panton, 1988