Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku individuálních pojetí věrnosti a nevěry jako na citlivou a kontroverzní problematiku dnešní doby. V první kapitole teoretické části jsou definovány základní paradigmata psychogeneze dětských pojetí a pojmy dotýkající se individuálních pojetí, včetně diagnostických metod a činitelů ovlivňující partnerské vztahy. Značná pozornost je v této kapitole věnována základním pojmům týkající se genderové problematiky a rovněž jsou zde zachyceny rozdílné postoje mužů a žen k pojetí věrnosti a nevěry. Dále je uveden obecný popis charakterizující věrnost a nevěru, nejsou opomenuty ani příčiny a motivy vedoucí k nevěře společně s možnými stupněmi nevěry vzhledem k odlišným dynamickým vlastnostem mužů a žen. Praktická část je primárně založená na dotazníkovém šetření, jehož cílem je zjištění; zda existují genderové rozdíly v případě pojetí věrnosti a nevěry. Sekundárním zájmem je rozdílnost mužských a ženských reakcí v případě odpouštění nevěry.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of individual concepts of fidelity and infidelity as a sensitive and controversial issues of our time. In the first chapter of the theoretical part, basic paradigms psychogenesis children's concepts and concepts affecting individual concepts, including diagnostic methods and factors influencing relationships. Considerable attention in this chapter is devoted to basic concepts related to gender issues and also are captured differing attitudes of men and women to the concept of fidelity and infidelity. The following is a general description characterizing fidelity and infidelity, are omitted or causes and motives leading to infidelity, together with the possible degree of infidelity, due to different dynamic characteristics of men and women. The practical part is primarily based on a survey aimed at finding; whether there are gender differences in the case of the concept of fidelity and infidelity. A secondary concern is the diversity of male and female responses for forgiving infidelity.
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku individuálních pojetí věrnosti a nevěry jako na citlivou a kontroverzní problematiku dnešní doby. V první kapitole teoretické části jsou definovány základní paradigmata psychogeneze dětských pojetí a pojmy dotýkající se individuálních pojetí, včetně diagnostických metod a činitelů ovlivňující partnerské vztahy. Značná pozornost je v této kapitole věnována základním pojmům týkající se genderové problematiky a rovněž jsou zde zachyceny rozdílné postoje mužů a žen k pojetí věrnosti a nevěry. Dále je uveden obecný popis charakterizující věrnost a nevěru, nejsou opomenuty ani příčiny a motivy vedoucí k nevěře společně s možnými stupněmi nevěry vzhledem k odlišným dynamickým vlastnostem mužů a žen. Praktická část je primárně založená na dotazníkovém šetření, jehož cílem je zjištění; zda existují genderové rozdíly v případě pojetí věrnosti a nevěry. Sekundárním zájmem je rozdílnost mužských a ženských reakcí v případě odpouštění nevěry.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of individual concepts of fidelity and infidelity as a sensitive and controversial issues of our time. In the first chapter of the theoretical part, basic paradigms psychogenesis children's concepts and concepts affecting individual concepts, including diagnostic methods and factors influencing relationships. Considerable attention in this chapter is devoted to basic concepts related to gender issues and also are captured differing attitudes of men and women to the concept of fidelity and infidelity. The following is a general description characterizing fidelity and infidelity, are omitted or causes and motives leading to infidelity, together with the possible degree of infidelity, due to different dynamic characteristics of men and women. The practical part is primarily based on a survey aimed at finding; whether there are gender differences in the case of the concept of fidelity and infidelity. A secondary concern is the diversity of male and female responses for forgiving infidelity.
1. Literární rešerše studované problematiky s ohledem na dětská pojetí, jejich gendezi a psychologické aspektay nevěry.
2. Design výzkumné studie - formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz.
3. Charakteristika výzkumného vzorku a popis jeho výběru. Výzkumný vzorek bude obsahovat přibližně 100 respondentů.
4. Volba vhodných výzkumných metod a konkrétních výzkumných nástrojů. Použit bude dotazník a pojmové mapování týkající se dětských pojetí nevěry a postojů k nevěře.
5. Realizace předvýzkumu a eventuální úprava připravených výzkumných nástrojů.
6. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na genderovou komparaci pojetí nevěry a postojů k nevěře u adolescentů ve věku 18 - 25 let.
7. Sběr a digitalizace empirických dat.
8. Vyhodnocení dat prostřednictvím induktivních metod statistické analýzy dat.
9. Diskuse získaných výsledků a formulace závěrů pro praxi s ohledem na profil absolventa studovaného oboru.
10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky s ohledem na dětská pojetí, jejich gendezi a psychologické aspektay nevěry.
2. Design výzkumné studie - formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz.
3. Charakteristika výzkumného vzorku a popis jeho výběru. Výzkumný vzorek bude obsahovat přibližně 100 respondentů.
4. Volba vhodných výzkumných metod a konkrétních výzkumných nástrojů. Použit bude dotazník a pojmové mapování týkající se dětských pojetí nevěry a postojů k nevěře.
5. Realizace předvýzkumu a eventuální úprava připravených výzkumných nástrojů.
6. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na genderovou komparaci pojetí nevěry a postojů k nevěře u adolescentů ve věku 18 - 25 let.
7. Sběr a digitalizace empirických dat.
8. Vyhodnocení dat prostřednictvím induktivních metod statistické analýzy dat.
9. Diskuse získaných výsledků a formulace závěrů pro praxi s ohledem na profil absolventa studovaného oboru.
10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
1. CELNEROVÁ, Z. Člověk na celý život. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1990. 144 s. ISBN 80-201-0071-7.
2. DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Acta Universitatis Purkynianae č. 143. Studia paedagogica. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. 179 s. ISBN 978-80-7414-059-4.
3. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2011.
4. GRAY, J. Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše. Praha: Dokořán, 1994.
5. HAVLÍČEK, J. Má věrnost šanci? 1. vyd. Praha: Petrklíč, 1992. 88 s. ISBN 80-85243-28-8.
6. KIRSHENBAUM, M. Nevěra. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2009. 200 s. ISBN 978-80-251-2197-9.
7. KRATOCHVÍL, S. Manželská terapie. 2. vyd. Hradec Králové: MACH, 1992. 272 s.
8. PLZÁK, M. Poruchy manželského soužití (Úvod do matrimoniopatologie). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 160 s.
9. ŘÍČAN, P. Cesta životem. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 392 s. ISBN 80-7178- 829-5.
10. ŠMOLKA, P. Nevěra pro podváděné i podvádějící. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003. 112 s. ISBN 80-247-0397-1
11. ŠMOLKA, P. Výběr partnera. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 127 s. ISBN 80-247-1080-3.
12. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II. : dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.
13. WEISS, P.; ZVĚŘINA, J. Sexuální chování v ČR ? situace a trendy. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 160 s. ISBN 80-7178-558-X
Seznam doporučené literatury
1. CELNEROVÁ, Z. Člověk na celý život. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1990. 144 s. ISBN 80-201-0071-7.
2. DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Acta Universitatis Purkynianae č. 143. Studia paedagogica. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. 179 s. ISBN 978-80-7414-059-4.
3. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2011.
4. GRAY, J. Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše. Praha: Dokořán, 1994.
5. HAVLÍČEK, J. Má věrnost šanci? 1. vyd. Praha: Petrklíč, 1992. 88 s. ISBN 80-85243-28-8.
6. KIRSHENBAUM, M. Nevěra. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2009. 200 s. ISBN 978-80-251-2197-9.
7. KRATOCHVÍL, S. Manželská terapie. 2. vyd. Hradec Králové: MACH, 1992. 272 s.
8. PLZÁK, M. Poruchy manželského soužití (Úvod do matrimoniopatologie). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 160 s.
9. ŘÍČAN, P. Cesta životem. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 392 s. ISBN 80-7178- 829-5.
10. ŠMOLKA, P. Nevěra pro podváděné i podvádějící. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003. 112 s. ISBN 80-247-0397-1
11. ŠMOLKA, P. Výběr partnera. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 127 s. ISBN 80-247-1080-3.
12. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II. : dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.
13. WEISS, P.; ZVĚŘINA, J. Sexuální chování v ČR ? situace a trendy. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 160 s. ISBN 80-7178-558-X