Bakalářská práce se snaží popsat estetickou distanci v loutkových hrách pro děti. Proto si definujeme tento termín u dvou autorů Edwarda Bullougha a Vlastimila Zusky. Dále budeme sledovat vývoj loutky a loutkového divadla na českém území a jak se tím projevuje pojetí různých typů her, loutek v souvislosti s estetickou distancí. To souvisí i s archetypy dobra a zla v pohádkách.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis tries to describe the aesthetic distance in puppet plays for children. Therefore we will define this term by the two authors, Edward Bullough and Vlastimil Zuska. Further we will monitor the development of puppets and puppet theater in the Czech Republic and how it expresses the concept of different types of games and puppets relation with the aesthetic distance. This is related with the archetypes of good and evil in fairy tales.
Klíčová slova
Estetická distance, dětský divák, loutkové divadlo, loutka, archetypy dobra a zla
Klíčová slova v angličtině
aesthetic distance, childlike spectator, the puppet theater, the puppet, archetypes of good and evil
Rozsah průvodní práce
40
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se snaží popsat estetickou distanci v loutkových hrách pro děti. Proto si definujeme tento termín u dvou autorů Edwarda Bullougha a Vlastimila Zusky. Dále budeme sledovat vývoj loutky a loutkového divadla na českém území a jak se tím projevuje pojetí různých typů her, loutek v souvislosti s estetickou distancí. To souvisí i s archetypy dobra a zla v pohádkách.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis tries to describe the aesthetic distance in puppet plays for children. Therefore we will define this term by the two authors, Edward Bullough and Vlastimil Zuska. Further we will monitor the development of puppets and puppet theater in the Czech Republic and how it expresses the concept of different types of games and puppets relation with the aesthetic distance. This is related with the archetypes of good and evil in fairy tales.
Klíčová slova
Estetická distance, dětský divák, loutkové divadlo, loutka, archetypy dobra a zla
Klíčová slova v angličtině
aesthetic distance, childlike spectator, the puppet theater, the puppet, archetypes of good and evil
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci se budeme zabývat estetickou kategorií distance v souvislostech loutkových her pro děti. Na začátku si vysvětlíme charakteristiku této kategorie. Dále si na příkladech ukážeme různých reakcí a vztahů (např. pod-distancovanost, nad-distancovanost). V dalších kapitolách se zaměříme na distanci tak, jak ji vnímají malé děti, protože ty jsou nejcitlivější na prožívání odstupu nebo naopak vcítění. Blíže se zaměříme na to, jak působí loutkové divadelní hry na tyto diváky. Na jejich specifický způsob prožívání a ztotožňování s hrdinou příběhu. To vše samozřejmě s ohledem na věkovou adresu dětského diváka. Jak působí archetypy dobra, zla v podobě jednajících postav, třeba pohádkových, zvířecích, dle schopností vnímání a dopadu na vědomí i podvědomí malého diváka. Proč je pro dětského diváka například stále důležitá symbolika v představení, když jsou zvyklí na reálné podněty z televize, videoher apod.
Osnova:
Distance
Uvědomění si základních estetických kategorií v souvislostech ontogeneze
Loutkové divadelní hry pro děti
Archetypy
Symbol a vcítění
Příklady
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci se budeme zabývat estetickou kategorií distance v souvislostech loutkových her pro děti. Na začátku si vysvětlíme charakteristiku této kategorie. Dále si na příkladech ukážeme různých reakcí a vztahů (např. pod-distancovanost, nad-distancovanost). V dalších kapitolách se zaměříme na distanci tak, jak ji vnímají malé děti, protože ty jsou nejcitlivější na prožívání odstupu nebo naopak vcítění. Blíže se zaměříme na to, jak působí loutkové divadelní hry na tyto diváky. Na jejich specifický způsob prožívání a ztotožňování s hrdinou příběhu. To vše samozřejmě s ohledem na věkovou adresu dětského diváka. Jak působí archetypy dobra, zla v podobě jednajících postav, třeba pohádkových, zvířecích, dle schopností vnímání a dopadu na vědomí i podvědomí malého diváka. Proč je pro dětského diváka například stále důležitá symbolika v představení, když jsou zvyklí na reálné podněty z televize, videoher apod.
Osnova:
Distance
Uvědomění si základních estetických kategorií v souvislostech ontogeneze
Loutkové divadelní hry pro děti
Archetypy
Symbol a vcítění
Příklady
Seznam doporučené literatury
CHAIM, Distance Daphna Ben. In the theatre: the aesthetics of audience response. UMI Research Press: 1984.
PESCHEL, Lisa. Divadelní texty z terezínského ghetta. Praha: Akropolis s.r.o., 2008. ISBN 978- 80-86903-82-8.
SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3
ZUSKA, Vlastimil. K estetice XX. století: mimesis, fikce, distance. Praha: Gryf, 1996.
Seznam doporučené literatury
CHAIM, Distance Daphna Ben. In the theatre: the aesthetics of audience response. UMI Research Press: 1984.
PESCHEL, Lisa. Divadelní texty z terezínského ghetta. Praha: Akropolis s.r.o., 2008. ISBN 978- 80-86903-82-8.
SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3
ZUSKA, Vlastimil. K estetice XX. století: mimesis, fikce, distance. Praha: Gryf, 1996.