Bakalářská práce se zabývá strategiemi řešení sociálně patologických jevů na dětských táborech. Teoretická část je rozdělena na tři kapitoly. V první kapitole jsou popsány typy a příčiny sociálně patologických jevů vyskytujících se v prostředí dětských táborů. Druhá kapitola je zaměřena na specifika výskytu sociálně patologických jevů v prostředí letních dětských táborů. Třetí kapitola pak rozebírá možné postupy jejich řešení. Praktická část analyzuje v rámci kvalitativního výzkumu, jaké strategie řešení sociálně patologických jevů volí vedoucí dětských táborů. Výsledky výzkumu a možnosti jejich využití pro praxi jsou shrnuty v závěrečné části. Bakalářská práce si klade za cíl přispět ke zvýšení efektivity řešení sociálně patologických jevů v prostředí dětských táborů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with strategies how to solve socially pathological phenomenon at summer camps. The theoretic part is divided into three chapters. Socially pathological phenomenons at summer camps setting (their causes and occurrence) are defined and described in the first chapter. The second chapter is focused on specifics of occurrence of socially pathological phenomenons at summer camps setting. The third chapter analyses possible methods of their solutions. The practical part analyses strategies how to solve socially pathological phenomenons chosen by the head of summer camps within qualitative research. The research results and their use in practice are summarized in the conclusion of the thesis. The goal of the thesis is to contribute to increase the efficiency of how to solve socially pathological phenomenons at summer camps.
Klíčová slova
dětský tábor, sociálně patologické jevy, prostředí
Bakalářská práce se zabývá strategiemi řešení sociálně patologických jevů na dětských táborech. Teoretická část je rozdělena na tři kapitoly. V první kapitole jsou popsány typy a příčiny sociálně patologických jevů vyskytujících se v prostředí dětských táborů. Druhá kapitola je zaměřena na specifika výskytu sociálně patologických jevů v prostředí letních dětských táborů. Třetí kapitola pak rozebírá možné postupy jejich řešení. Praktická část analyzuje v rámci kvalitativního výzkumu, jaké strategie řešení sociálně patologických jevů volí vedoucí dětských táborů. Výsledky výzkumu a možnosti jejich využití pro praxi jsou shrnuty v závěrečné části. Bakalářská práce si klade za cíl přispět ke zvýšení efektivity řešení sociálně patologických jevů v prostředí dětských táborů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with strategies how to solve socially pathological phenomenon at summer camps. The theoretic part is divided into three chapters. Socially pathological phenomenons at summer camps setting (their causes and occurrence) are defined and described in the first chapter. The second chapter is focused on specifics of occurrence of socially pathological phenomenons at summer camps setting. The third chapter analyses possible methods of their solutions. The practical part analyses strategies how to solve socially pathological phenomenons chosen by the head of summer camps within qualitative research. The research results and their use in practice are summarized in the conclusion of the thesis. The goal of the thesis is to contribute to increase the efficiency of how to solve socially pathological phenomenons at summer camps.
Klíčová slova
dětský tábor, sociálně patologické jevy, prostředí
Cílem bakalářské práce bude popsat stávající praxi řešení sociálně patologických jevů na dětských táborech a podat návrhy ke zlepšení stávající praxe. V teoretické části práce budou popsány a vymezeny vybrané sociálně patologické jevy, jejich výskyt a možné strategie řešení. Cílem praktické části bude zjistit, jakým způsobem k řešení vybraných sociálně patologických jevů přistupují vedoucí na dětských táborech. Data budou sbírána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů a kvalitativně vyhodnocena. Na základě zjištěných dat budou zdůrazněna specifika řešení sociálně patologických jevů v prostředí dětského tábora.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude popsat stávající praxi řešení sociálně patologických jevů na dětských táborech a podat návrhy ke zlepšení stávající praxe. V teoretické části práce budou popsány a vymezeny vybrané sociálně patologické jevy, jejich výskyt a možné strategie řešení. Cílem praktické části bude zjistit, jakým způsobem k řešení vybraných sociálně patologických jevů přistupují vedoucí na dětských táborech. Data budou sbírána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů a kvalitativně vyhodnocena. Na základě zjištěných dat budou zdůrazněna specifika řešení sociálně patologických jevů v prostředí dětského tábora.
Seznam doporučené literatury
LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů: poradenské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Agentura STROM, 1998, 62 s. Škola 21, sv. 4. ISBN 80-861-0600-4.
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8049-9.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Vyd. 1. Překlad Dagmar Tomková. Praha: Portál, 2005, 151 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8945-3.
KRAUS, B. a HRONCOVÁ, J. Sociální patologie. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007, 325 s. ISBN 978-807-0418-963.
ŠVAŘÍČEK, R. a ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 444 s. ISBN 80-717-8678-0.
KUTÝ, J., JŮZA, Š. a LEIN, D. Bezpečnost mimoškolní práce s kolektivy dětí a mládeže: metodická příručka Sdružení Mladých ochránců přírody. Vyd. 6., rozš. a dopl. Praha: Sdružení Mladých ochránců přírody ČSOP, 2007, 224 s. Metodika Sdružení Mladých ochránců přírody. ISBN 978-80-903969-1-3.
Seznam doporučené literatury
LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů: poradenské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Agentura STROM, 1998, 62 s. Škola 21, sv. 4. ISBN 80-861-0600-4.
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8049-9.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Vyd. 1. Překlad Dagmar Tomková. Praha: Portál, 2005, 151 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8945-3.
KRAUS, B. a HRONCOVÁ, J. Sociální patologie. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007, 325 s. ISBN 978-807-0418-963.
ŠVAŘÍČEK, R. a ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 444 s. ISBN 80-717-8678-0.
KUTÝ, J., JŮZA, Š. a LEIN, D. Bezpečnost mimoškolní práce s kolektivy dětí a mládeže: metodická příručka Sdružení Mladých ochránců přírody. Vyd. 6., rozš. a dopl. Praha: Sdružení Mladých ochránců přírody ČSOP, 2007, 224 s. Metodika Sdružení Mladých ochránců přírody. ISBN 978-80-903969-1-3.