Diplomová práce se věnuje dětskému pojetí fenoménu rodina u dětí předškolního věku. Teoretická část práce se zaměřuje na psychologickou charakteristiku dětí předškolního věku, seznámí zde čtenáře s pojmem rodina, její historií, změnami, kterými prošla za poslední století. Práce se věnuje dětskému výtvarnému projevu a jeho vývoji, významu barev i výtvarné symbolice. Důležitou kapitolou v teoretické části je dětské pojetí, kde se dočteme, co dětské pojetí znamená a jak se utváří.
V praktické části jsou uvedené studie zaměřené na děti předškolního věku. Výzkum se zabývá rozborem dětského výtvarného projevu a následným rozhovorem s dětmi. V závěru práce jsou předloženy dosažené výsledky.
Anotace v angličtině
Dissertation deals with a children conception of a phenomenon family at preschool children. The theoretical part is focused on psychological characteristic preschool children and introduces reader with a concept of a family, its history and changes which came through during last century. The dissertation deals with a children creative expression and its development, colour significance and art symbolism. An important chapter in the theoretical part is children conception where it is explained what conception means and how it is created.
In the practical part there are stated studies focused on preschool children. Research deals with an analysis of the children creative expression and interview with children. In the final part there are submitted achieved results.
Family, children conception, preschool age, children creative expression, kindergarten.
Rozsah průvodní práce
79 s. (83 837 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje dětskému pojetí fenoménu rodina u dětí předškolního věku. Teoretická část práce se zaměřuje na psychologickou charakteristiku dětí předškolního věku, seznámí zde čtenáře s pojmem rodina, její historií, změnami, kterými prošla za poslední století. Práce se věnuje dětskému výtvarnému projevu a jeho vývoji, významu barev i výtvarné symbolice. Důležitou kapitolou v teoretické části je dětské pojetí, kde se dočteme, co dětské pojetí znamená a jak se utváří.
V praktické části jsou uvedené studie zaměřené na děti předškolního věku. Výzkum se zabývá rozborem dětského výtvarného projevu a následným rozhovorem s dětmi. V závěru práce jsou předloženy dosažené výsledky.
Anotace v angličtině
Dissertation deals with a children conception of a phenomenon family at preschool children. The theoretical part is focused on psychological characteristic preschool children and introduces reader with a concept of a family, its history and changes which came through during last century. The dissertation deals with a children creative expression and its development, colour significance and art symbolism. An important chapter in the theoretical part is children conception where it is explained what conception means and how it is created.
In the practical part there are stated studies focused on preschool children. Research deals with an analysis of the children creative expression and interview with children. In the final part there are submitted achieved results.
Family, children conception, preschool age, children creative expression, kindergarten.
Zásady pro vypracování
1) Literární rešerše tématu, způsoby řešení, metodologické postupy. Základy metodologie pedagogického výzkumu ? analýza spontánních produktů (kresby), rozhovor, pozorování. Fenomén rodina z pohledu sociologie, pedagogiky i psychologie.
2) Analýza Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání
3) Příprava výzkumu ? formulace výzkumného problému, hypotéz a cílů, výběr výzkumného vzorku, příprava výzkumné techniky. Souhrnný popis mateřské školy, kde bude výzkum proveden.
4) Samotná realizace výzkumu na vybraném vzorku dětí předškolního věku ? zkoumání dětského pojetí fenoménu rodina s ohledem na několik vybraných faktorů, které by mohly výsledek šetření ovlivnit.
5) Zpracování, vyhodnocení kasuistických studií. Hodnocení výsledků a
závěrů, návrhy a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1) Literární rešerše tématu, způsoby řešení, metodologické postupy. Základy metodologie pedagogického výzkumu ? analýza spontánních produktů (kresby), rozhovor, pozorování. Fenomén rodina z pohledu sociologie, pedagogiky i psychologie.
2) Analýza Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání
3) Příprava výzkumu ? formulace výzkumného problému, hypotéz a cílů, výběr výzkumného vzorku, příprava výzkumné techniky. Souhrnný popis mateřské školy, kde bude výzkum proveden.
4) Samotná realizace výzkumu na vybraném vzorku dětí předškolního věku ? zkoumání dětského pojetí fenoménu rodina s ohledem na několik vybraných faktorů, které by mohly výsledek šetření ovlivnit.
5) Zpracování, vyhodnocení kasuistických studií. Hodnocení výsledků a
závěrů, návrhy a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DOULÍK, P., ŠKODA, J.: Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-274-3341-8
DOULÍK, P.: Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Acta Universitatis Purkynianae č. 107. Ústí nad Labem: UJEP, 2005. ISBN 80-7044-697-8
DOULÍK, P., ŠKODA, J.: Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. ISBN 978-80-7419-059-4
GAVORA, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0
HELUS, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-628-5
KOŤÁTKOVÁ, S.: Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1
MEGLIN, D., MEGLIN, N.: Kreslení jako cesta k sebevyjádření. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-446-X
KOLEKTIV AUTORŮ: Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný pedagogický ústav v Praze, 2006. ISBN 80-87000-00-5
ROSELINO, D.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2005.
ISBN 978-80-7367-415-1
UŽDIL, J.: Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: SPN, 1984.
VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0
Seznam doporučené literatury
DOULÍK, P., ŠKODA, J.: Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-274-3341-8
DOULÍK, P.: Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Acta Universitatis Purkynianae č. 107. Ústí nad Labem: UJEP, 2005. ISBN 80-7044-697-8
DOULÍK, P., ŠKODA, J.: Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. ISBN 978-80-7419-059-4
GAVORA, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0
HELUS, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-628-5
KOŤÁTKOVÁ, S.: Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1
MEGLIN, D., MEGLIN, N.: Kreslení jako cesta k sebevyjádření. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-446-X
KOLEKTIV AUTORŮ: Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný pedagogický ústav v Praze, 2006. ISBN 80-87000-00-5
ROSELINO, D.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2005.
ISBN 978-80-7367-415-1
UŽDIL, J.: Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: SPN, 1984.
VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0