Bakalářská práce se věnuje možnostem a mezím intervencí sociálního pedagoga u jedinců s poruchami učení a chování. V práci zabýváme tématy, jakými jsou poruchy učení a jejich nápravy, sociální deviace, delikvence, či syndrom CAN. V rámci našeho výzkumu jsme ověřovali na vybraném vzorku respondentů, jaké jsou možnosti a meze sociálně pedagogických intervencí u jedinců se specifickými poruchami učení a chování prožívající náročnou životní situaci. V prováděném kvalitativním šetření v rámci šesti případových studií a jejich srovnání můžeme usuzovat, že intervence, které může poskytnout sociální pedagog jako pracovník školy, či školské instituce zasahují specifické, ale i nespecifické intervence.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities and limits of a social educator in individuals with learning disabilities and behavior. I am focusing on topics such as learning disabilities and their remedies, social deviance, delinquency, or CAN syndrome. In our research we tested on a sample of respondents, what are the possibilities and limits of socio-educational interventions for individuals with learning disabilities and behavioral experiencing difficult life situations. In the qualitative survey conducted in six case studies and comparisons we can conclude that interventions that can provide social pedagogue as a school or educational institution affecting specific but non-specific interventions.
Klíčová slova
Specifické vývojové poruchy učení a chování
Sociální deviace
Náročná životní situace
Intervence sociálního pedagoga
Klíčová slova v angličtině
Specific learning disabilities and behavior
social deviance
Difficult life situations
Of a social educator
Rozsah průvodní práce
59
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje možnostem a mezím intervencí sociálního pedagoga u jedinců s poruchami učení a chování. V práci zabýváme tématy, jakými jsou poruchy učení a jejich nápravy, sociální deviace, delikvence, či syndrom CAN. V rámci našeho výzkumu jsme ověřovali na vybraném vzorku respondentů, jaké jsou možnosti a meze sociálně pedagogických intervencí u jedinců se specifickými poruchami učení a chování prožívající náročnou životní situaci. V prováděném kvalitativním šetření v rámci šesti případových studií a jejich srovnání můžeme usuzovat, že intervence, které může poskytnout sociální pedagog jako pracovník školy, či školské instituce zasahují specifické, ale i nespecifické intervence.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities and limits of a social educator in individuals with learning disabilities and behavior. I am focusing on topics such as learning disabilities and their remedies, social deviance, delinquency, or CAN syndrome. In our research we tested on a sample of respondents, what are the possibilities and limits of socio-educational interventions for individuals with learning disabilities and behavioral experiencing difficult life situations. In the qualitative survey conducted in six case studies and comparisons we can conclude that interventions that can provide social pedagogue as a school or educational institution affecting specific but non-specific interventions.
Klíčová slova
Specifické vývojové poruchy učení a chování
Sociální deviace
Náročná životní situace
Intervence sociálního pedagoga
Klíčová slova v angličtině
Specific learning disabilities and behavior
social deviance
Difficult life situations
Of a social educator
Zásady pro vypracování
Literární rešerše tématu. Základy metodologie pedagogického výzkumu. Vypracování teoretické části na základě studia odborné literatury. Příprava výzkumu: formulace výzkumného problému, výzkumných otázek a cílů výzkumu, výběr výzkumného vzorku, návrhy vhodných výzkumných metod a výzkumných nástrojů. Tvorba výzkumného nástroje, vymezení kategorií a pojmů vztahujících se k tématu bakalářské práce. Provedení výzkumu na vybraném vzorku respondentů. Analýza a vyhodnocení výsledků výzkumu. Formulace výsledků a závěrů, zhodnocení výzkumu, doporučení pro praktické využití výsledků.
Zásady pro vypracování
Literární rešerše tématu. Základy metodologie pedagogického výzkumu. Vypracování teoretické části na základě studia odborné literatury. Příprava výzkumu: formulace výzkumného problému, výzkumných otázek a cílů výzkumu, výběr výzkumného vzorku, návrhy vhodných výzkumných metod a výzkumných nástrojů. Tvorba výzkumného nástroje, vymezení kategorií a pojmů vztahujících se k tématu bakalářské práce. Provedení výzkumu na vybraném vzorku respondentů. Analýza a vyhodnocení výsledků výzkumu. Formulace výsledků a závěrů, zhodnocení výzkumu, doporučení pro praktické využití výsledků.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P., Úvod do pedagogického výzkumu. PAIDO 2000, ISBN 80-85931-79-6.
CHRÁSKA, M., Úvod do výzkumu v pedagogice. OLOMOUC:PF UP, 2006.ISBN 80-2444-1367-1.
KRAUS,B., POLÁČKOVÁ, V.,Člověk-prostředí-výchova. PAIDO 2001, ISBN 80-7315-004-2.
MATĚJČEK, Z. Dyslexie-specifické poruchy čtení. 3.uprav. a rozš.vyd., nakladatelství HH, Jinočany, 1995.ISBN 80-85787-27-X.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. PORTÁL, Praha , 2003. ISBN 80-77178-038-3.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P., Úvod do pedagogického výzkumu. PAIDO 2000, ISBN 80-85931-79-6.
CHRÁSKA, M., Úvod do výzkumu v pedagogice. OLOMOUC:PF UP, 2006.ISBN 80-2444-1367-1.
KRAUS,B., POLÁČKOVÁ, V.,Člověk-prostředí-výchova. PAIDO 2001, ISBN 80-7315-004-2.
MATĚJČEK, Z. Dyslexie-specifické poruchy čtení. 3.uprav. a rozš.vyd., nakladatelství HH, Jinočany, 1995.ISBN 80-85787-27-X.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. PORTÁL, Praha , 2003. ISBN 80-77178-038-3.