Bakalářská práce se zabývá problematikou názornosti v literární výchově. Teoretická část práce je zaměřena na uvedení čtenáře do problematiky. Zabývá se literární komunikací a jejími hlavními činiteli; v případě vyučování do tohoto procesu vstupuje učitel. Do souvislosti s názornými aktivitami v hodinách literatury jsou dány učební styly žáků. Praktickou část práce tvoří vlastní výzkum, kterým je zjišťováno, zda učební styl žáků ovlivňuje preference ostenzivních aktivit v hodinách literární výchovy a zda s výsledky koresponduje subjektivně hodnocená frekvence aktivit.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with a matter of illustrative nature in literature classes. The theoretical part is focused on the introduction of the reader to the matter. It also deals with literary communication and with its main factors; in case of school classes the teacher enters into this process. Pupils' learning styles are connected with illustrative activities in literature classes. The practical part of the thesis is composed of actual research which proves whether pupils' learning style influences preferences of the ostensive activities in literature classes and whether a subjectively evaluated frequency of the activities corresponds with the results.
Klíčová slova
názornost, učební styly, literární komunikace, četba, výukové metody
Bakalářská práce se zabývá problematikou názornosti v literární výchově. Teoretická část práce je zaměřena na uvedení čtenáře do problematiky. Zabývá se literární komunikací a jejími hlavními činiteli; v případě vyučování do tohoto procesu vstupuje učitel. Do souvislosti s názornými aktivitami v hodinách literatury jsou dány učební styly žáků. Praktickou část práce tvoří vlastní výzkum, kterým je zjišťováno, zda učební styl žáků ovlivňuje preference ostenzivních aktivit v hodinách literární výchovy a zda s výsledky koresponduje subjektivně hodnocená frekvence aktivit.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with a matter of illustrative nature in literature classes. The theoretical part is focused on the introduction of the reader to the matter. It also deals with literary communication and with its main factors; in case of school classes the teacher enters into this process. Pupils' learning styles are connected with illustrative activities in literature classes. The practical part of the thesis is composed of actual research which proves whether pupils' learning style influences preferences of the ostensive activities in literature classes and whether a subjectively evaluated frequency of the activities corresponds with the results.
Klíčová slova
názornost, učební styly, literární komunikace, četba, výukové metody
Poskytnout teoretický rámec pro výzkum preference, frekvence a efektivity ostenzivních aktivit v literární výchově podle převládajících učebních stylů žáků.
Zhodnotit dostupnou odbornou literaturu k tématu.
Vymezit výzkumný problém, cíle výzkumu, výzkumné otázky a výzkumné hypotézy. Charakterizovat výzkumné pole.
Vybrat vhodné výzkumné metody, připravit konkrétní výzkumné nástroje. Použit bude nestandardizovaný dotazník.
Zjistit převládající učební styl žáků a subjektivní preference respondentů vztahující se k vybraným činnostem v hodinách literární výchovy.
Zjistit subjektivní hodnocení frekvence vybraných činností v reálné výuce ze strany respondentů.
Určit míru efektivity ostenze jednotlivých činností v hodinách literární výchovy ve vztahu k frekvenci jejich realizace v reálné výuce.
Vyhodnotit, zpracovat a interpretovat získaná data. Formulovat závěry a doporučení pro literárněvýchovnou praxi.
Zásady pro vypracování
Poskytnout teoretický rámec pro výzkum preference, frekvence a efektivity ostenzivních aktivit v literární výchově podle převládajících učebních stylů žáků.
Zhodnotit dostupnou odbornou literaturu k tématu.
Vymezit výzkumný problém, cíle výzkumu, výzkumné otázky a výzkumné hypotézy. Charakterizovat výzkumné pole.
Vybrat vhodné výzkumné metody, připravit konkrétní výzkumné nástroje. Použit bude nestandardizovaný dotazník.
Zjistit převládající učební styl žáků a subjektivní preference respondentů vztahující se k vybraným činnostem v hodinách literární výchovy.
Zjistit subjektivní hodnocení frekvence vybraných činností v reálné výuce ze strany respondentů.
Určit míru efektivity ostenze jednotlivých činností v hodinách literární výchovy ve vztahu k frekvenci jejich realizace v reálné výuce.
Vyhodnotit, zpracovat a interpretovat získaná data. Formulovat závěry a doporučení pro literárněvýchovnou praxi.
Seznam doporučené literatury
1. GERMUŠKOVÁ, M. Literárny text v didaktickej komunikácii. 2. vyd. Prešov: Fakulta humanitních a prírodných vied PU, 2003.
2. HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H&H, 1999.
3. HANUŠOVÁ, S. Učební styly a strategie ve výuce cizího jazyka u žáků se specifickými poruchami učení. Komenský: časopis pro učitele základní školy, 2007, roč. 132, č. 5, s. 25?30.
4. LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk, 2004.
5. LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni, 2010.
6. NEZKUSIL, V. Nástin didaktiky literární výchovy. Praha: PF UK, 2004.
7. OSOLSOBĚ, I. Ostenze, hra, jazyk. Brno: Host, 2002.
8. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.
9. ROBB, L. Reading Strategies that Work: Teaching Your Students to Become Better Readers. Jefferson City: Scholastic Inc., 1996.
10. ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK, 1998.
Seznam doporučené literatury
1. GERMUŠKOVÁ, M. Literárny text v didaktickej komunikácii. 2. vyd. Prešov: Fakulta humanitních a prírodných vied PU, 2003.
2. HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H&H, 1999.
3. HANUŠOVÁ, S. Učební styly a strategie ve výuce cizího jazyka u žáků se specifickými poruchami učení. Komenský: časopis pro učitele základní školy, 2007, roč. 132, č. 5, s. 25?30.
4. LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk, 2004.
5. LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni, 2010.
6. NEZKUSIL, V. Nástin didaktiky literární výchovy. Praha: PF UK, 2004.
7. OSOLSOBĚ, I. Ostenze, hra, jazyk. Brno: Host, 2002.
8. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.
9. ROBB, L. Reading Strategies that Work: Teaching Your Students to Become Better Readers. Jefferson City: Scholastic Inc., 1996.
10. ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK, 1998.