Bakalářská práce se bude zabývat odkladem povinné školní docházky a školní zralostí. Cílem bakalářské práci je zjistit, jaké jsou nejčastější příčiny a důvody vedoucí k odkladu školní docházky a jaká je spolupráce při odkladech školní docházky mezi rodiči a mateřskou školou. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se zaměřuje především na vysvětlení hlavních témat jako je odklad povinné školní docházky, důvody odkladu, co znamená školní zralost a její znaky, význam individuálního vzdělávacího plánu, charakterizování dítěte v předškolním věku v oblasti motorického vývoje a vývoje kognitivních procesů. Dále pak význam absolvování předškolního vzdělávání v souladu s rámcovým vzdělávacím programem předškolního vzdělávání, klíčové kompetence a obsah vzdělávání v mateřské škole a přípravných třídách. Empirická část bude postavena na přípravě výzkumu a následném uskutečnění výzkumného šetření pomocí dotazníků. Budou se zde uvádět cíle výzkumného šetření, stanovení výzkumných hypotéz,
charakteristika zkoumaného problému. Dále pak metody výzkumu, vyhodnocení a zpracování získaných dat z dotazníkového šetření. Na závěr vyhodnocení dat v závěru.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis will deal with delay compulsory schooling and school readiness. The aim of the work is find out most frequent causes and reasons that lead to delay compulsory schooling and cooperation between parents and infant school. The bachelor thesis have two parts, theoretical and empirical. theoretical part is focusing on explaining main topics like postponement of compulsory schooling and its reasons or what school readiness
means and how it could be recognized, importance individual education plan, characterize the child of preschool age in motor development and development of cognitive processes. Furthermore, the importance completion of preschool education consistent with framework program completion of preschool education, core competencies and content of education in infant school and preparatory classes. The empirical part will built in preparing the research and subsequent implementation of the research using questionnaires.They will indicate the purpose of the research, setting research hypotheses, characteristic of the studied problem. Furthermore, methods of research, evaluation and processing the data obtained from the survey. In conclusion, data evaluation at the end.
Klíčová slova
Odklad povinné školní docházky, školní zralost, školní nezralost, příčiny odkladu školní docházky, individuální vzdělávací plán, mateřská škola, dítě v předškolním věku
Klíčová slova v angličtině
Postponement of compulsory schooling, School readiness, School immaturity, Source of delay compulsory schooling, Individual education plan, Infant school, Child of preschool age
Rozsah průvodní práce
66 s. (89 284 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se bude zabývat odkladem povinné školní docházky a školní zralostí. Cílem bakalářské práci je zjistit, jaké jsou nejčastější příčiny a důvody vedoucí k odkladu školní docházky a jaká je spolupráce při odkladech školní docházky mezi rodiči a mateřskou školou. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se zaměřuje především na vysvětlení hlavních témat jako je odklad povinné školní docházky, důvody odkladu, co znamená školní zralost a její znaky, význam individuálního vzdělávacího plánu, charakterizování dítěte v předškolním věku v oblasti motorického vývoje a vývoje kognitivních procesů. Dále pak význam absolvování předškolního vzdělávání v souladu s rámcovým vzdělávacím programem předškolního vzdělávání, klíčové kompetence a obsah vzdělávání v mateřské škole a přípravných třídách. Empirická část bude postavena na přípravě výzkumu a následném uskutečnění výzkumného šetření pomocí dotazníků. Budou se zde uvádět cíle výzkumného šetření, stanovení výzkumných hypotéz,
charakteristika zkoumaného problému. Dále pak metody výzkumu, vyhodnocení a zpracování získaných dat z dotazníkového šetření. Na závěr vyhodnocení dat v závěru.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis will deal with delay compulsory schooling and school readiness. The aim of the work is find out most frequent causes and reasons that lead to delay compulsory schooling and cooperation between parents and infant school. The bachelor thesis have two parts, theoretical and empirical. theoretical part is focusing on explaining main topics like postponement of compulsory schooling and its reasons or what school readiness
means and how it could be recognized, importance individual education plan, characterize the child of preschool age in motor development and development of cognitive processes. Furthermore, the importance completion of preschool education consistent with framework program completion of preschool education, core competencies and content of education in infant school and preparatory classes. The empirical part will built in preparing the research and subsequent implementation of the research using questionnaires.They will indicate the purpose of the research, setting research hypotheses, characteristic of the studied problem. Furthermore, methods of research, evaluation and processing the data obtained from the survey. In conclusion, data evaluation at the end.
Klíčová slova
Odklad povinné školní docházky, školní zralost, školní nezralost, příčiny odkladu školní docházky, individuální vzdělávací plán, mateřská škola, dítě v předškolním věku
Klíčová slova v angličtině
Postponement of compulsory schooling, School readiness, School immaturity, Source of delay compulsory schooling, Individual education plan, Infant school, Child of preschool age
Zásady pro vypracování
1. Shromaždění a prostudování odborné literatury vztahující se k tématu
2. Stanovení cílů a struktury bakalářské práce
3. TEORETICKÁ ČÁST: co znamená odklad povinné školní docházky, školní zralost, individuální vzdělávací program, charakterizování dítěte v předškolním věku, význam absolvování předškolního vzdělávání a klíčové kompetence
4. EMPIRICKÁ ČÁST: příprava výzkumu, popis výzkumu a cílů, hypotézy, uskutečnění výzkumu pomocí dotazníků, zpracování a vyhodnocování dat získaných z výzkumu, zhodnocení výzkumu a stanovení závěru
Zásady pro vypracování
1. Shromaždění a prostudování odborné literatury vztahující se k tématu
2. Stanovení cílů a struktury bakalářské práce
3. TEORETICKÁ ČÁST: co znamená odklad povinné školní docházky, školní zralost, individuální vzdělávací program, charakterizování dítěte v předškolním věku, význam absolvování předškolního vzdělávání a klíčové kompetence
4. EMPIRICKÁ ČÁST: příprava výzkumu, popis výzkumu a cílů, hypotézy, uskutečnění výzkumu pomocí dotazníků, zpracování a vyhodnocování dat získaných z výzkumu, zhodnocení výzkumu a stanovení závěru
Seznam doporučené literatury
1.BUDÍKOVÁ, J., KRUŠINOVÁ, P., KUNCOVÁ, P. Je vaše dítě připraveno do první
třídy. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2004. 157 s. ISBN 80-722-6637-3.
2.JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný
start ve škole. 3. vyd. Praha: D&H, 2000. 31 s.
3.LACINOVÁ, I., MAGETOVÁ, J., MLČOCHOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M.,Šimon půjde do školy, Praha 1995, ISBN 80-7178-243-2
4.PILAŘOVÁ, D., ŠIMEK, P., Diagnostika školní zralosti, Praha, ISBN 978-80-87553-52-7
5.BENÍŠKOVÁ, T. První třídou bez pláče. Praha: Grada, 2007. 168 s.
ISBN 978-80-247-1906-1
6.PILAŘOVÁ, D., ŠIMEK, P., Vstup do školy, Praha, ISBN 978-80-87553-53-4
7.NÁDVORNÍKOVÁ, H., Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání, Praha 2011, ISBN 978-80-86307-87-9
8.SOVÁK, M. Logopedie předškolního věku. Praha, SPN, 1984.
9.ŠIKULOVÁ, R., ČEPIČKOVÁ, I., Společně to dokážeme, Ústí nad Labem 2011, ISBN 978-80-7414-395-3
10.SMOLÍKOVÁ, K. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2005
Seznam doporučené literatury
1.BUDÍKOVÁ, J., KRUŠINOVÁ, P., KUNCOVÁ, P. Je vaše dítě připraveno do první
třídy. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2004. 157 s. ISBN 80-722-6637-3.
2.JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný
start ve škole. 3. vyd. Praha: D&H, 2000. 31 s.
3.LACINOVÁ, I., MAGETOVÁ, J., MLČOCHOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M.,Šimon půjde do školy, Praha 1995, ISBN 80-7178-243-2
4.PILAŘOVÁ, D., ŠIMEK, P., Diagnostika školní zralosti, Praha, ISBN 978-80-87553-52-7
5.BENÍŠKOVÁ, T. První třídou bez pláče. Praha: Grada, 2007. 168 s.
ISBN 978-80-247-1906-1
6.PILAŘOVÁ, D., ŠIMEK, P., Vstup do školy, Praha, ISBN 978-80-87553-53-4
7.NÁDVORNÍKOVÁ, H., Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání, Praha 2011, ISBN 978-80-86307-87-9
8.SOVÁK, M. Logopedie předškolního věku. Praha, SPN, 1984.
9.ŠIKULOVÁ, R., ČEPIČKOVÁ, I., Společně to dokážeme, Ústí nad Labem 2011, ISBN 978-80-7414-395-3
10.SMOLÍKOVÁ, K. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2005