Diplomová práce na téma "Pojetí návykových látek a protidrogové prevence u adolescentní mládeže" zkoumá rozdíly v pojetí návykových látkách u adolescentní mládeže v různých školských zařízeních. A to konkrétně na gymnáziu, v odborném učilišti a ve výchovném ústavu. Část teoretická je věnována dětskému pojetí, pojmu adolescentní mládež, teorii o návykových látkách a faktorům vzniku a prevenci závislostí. Empirická část se zabývá výzkumem rozdílů v pojetí návykových látkách a v pojetí prevence a nabízí vyhodnocení dotazníkového šetření, které bylo provedeno na gymnáziu v Ústí nad Labem, odborném učilišti v Ústí nad Labem a ve výchovném ústavu v Boleticích v rozsahu 150 dotazníků, kdy v každém školském zařízení bylo osloveno 50 respondentů.
Anotace v angličtině
The thesis on "The concept of addictive substances and drug prevention among adolescent youth" examines differences in the concept of addictive substances in adolescent youth in various educational institutions. Specifically in high school, vocational school and in an educational institute. The theoretical part is devoted to children's concept, the concept of adolescent youth, the theory of addictive substances and factors and prevention of addictions. The empirical part deals with the research of the differences in conception of addictive substances and prevention and provides an evaluation questionnaire survey, which was conducted in the high school in Ústí nad Labem, vocational school in Ústí nad Labem and in the educational institute in Boletice in the range of 150 questionnaires, in each educational institution were interviewed 50 respondents.
Diplomová práce na téma "Pojetí návykových látek a protidrogové prevence u adolescentní mládeže" zkoumá rozdíly v pojetí návykových látkách u adolescentní mládeže v různých školských zařízeních. A to konkrétně na gymnáziu, v odborném učilišti a ve výchovném ústavu. Část teoretická je věnována dětskému pojetí, pojmu adolescentní mládež, teorii o návykových látkách a faktorům vzniku a prevenci závislostí. Empirická část se zabývá výzkumem rozdílů v pojetí návykových látkách a v pojetí prevence a nabízí vyhodnocení dotazníkového šetření, které bylo provedeno na gymnáziu v Ústí nad Labem, odborném učilišti v Ústí nad Labem a ve výchovném ústavu v Boleticích v rozsahu 150 dotazníků, kdy v každém školském zařízení bylo osloveno 50 respondentů.
Anotace v angličtině
The thesis on "The concept of addictive substances and drug prevention among adolescent youth" examines differences in the concept of addictive substances in adolescent youth in various educational institutions. Specifically in high school, vocational school and in an educational institute. The theoretical part is devoted to children's concept, the concept of adolescent youth, the theory of addictive substances and factors and prevention of addictions. The empirical part deals with the research of the differences in conception of addictive substances and prevention and provides an evaluation questionnaire survey, which was conducted in the high school in Ústí nad Labem, vocational school in Ústí nad Labem and in the educational institute in Boletice in the range of 150 questionnaires, in each educational institution were interviewed 50 respondents.
1.Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na růzmné typy návykových látek a různé stupně protidrogové prevence.
2.Koncipování vlastního výzkumného projektu - formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz.
3.Specifikace výzkumného vzorku a způsob jeho pořízení. Výzkumu se zúčastní zhruba 150 respondentů, kteří budou stratifikováni na skupinu žáků vyššího stupně víceletého gymnázia, skupinu žáků středních odborných učilišť a skupinu klientů výchovného ústavu Boletice. U těchto skupin žáků se dá předpokládat různý výskyt poruch hcování spojených s abúzem návykových látek.
4.Příprava výzkumných nástrojů a metod - dotazník, škálování a pojmové mapování.
5.Realizace předvýzkumu za účelem ověření a optimalizace výzkumných nástrojů a metod na vzorku cca 10 studentů.
6.Vlastní realizace výzkumného šetření u vybraných respondentů z gymnázia, středního odborného učiliště a výchovného ústavu. Šetření bude zaměřeno na žákovské pojetí různých typů návykových látek, jejich nebezpečnosti, rizik abúzu a možností a efektivity protidrogové prevence.
7.Vyhodnocení výzkumné studie a statistická analýza získaných údajů pomocí induktivních metod statistické analýzy dat.
8.Návrh doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru vychovatelství pro speciálně pedagogické instituce.
9.Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1.Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na růzmné typy návykových látek a různé stupně protidrogové prevence.
2.Koncipování vlastního výzkumného projektu - formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz.
3.Specifikace výzkumného vzorku a způsob jeho pořízení. Výzkumu se zúčastní zhruba 150 respondentů, kteří budou stratifikováni na skupinu žáků vyššího stupně víceletého gymnázia, skupinu žáků středních odborných učilišť a skupinu klientů výchovného ústavu Boletice. U těchto skupin žáků se dá předpokládat různý výskyt poruch hcování spojených s abúzem návykových látek.
4.Příprava výzkumných nástrojů a metod - dotazník, škálování a pojmové mapování.
5.Realizace předvýzkumu za účelem ověření a optimalizace výzkumných nástrojů a metod na vzorku cca 10 studentů.
6.Vlastní realizace výzkumného šetření u vybraných respondentů z gymnázia, středního odborného učiliště a výchovného ústavu. Šetření bude zaměřeno na žákovské pojetí různých typů návykových látek, jejich nebezpečnosti, rizik abúzu a možností a efektivity protidrogové prevence.
7.Vyhodnocení výzkumné studie a statistická analýza získaných údajů pomocí induktivních metod statistické analýzy dat.
8.Návrh doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru vychovatelství pro speciálně pedagogické instituce.
9.Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1.DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Acta Universitatis Purkynianae č. 143. Studia paedagogica. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. 177 s.
2.GALLA, M. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí: příručka o efektivní protidrogové prevenci. Praha: Úřad vlády ČR, 2005.
3.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s.
4.MALÁ, E., PAVLOVSKÝ, P. Psychiatrie. Praha: Portál, 2002.
Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. 2000.
5.NEŠPOR K, CSÉMY L. Craving (bažení) a emoce při léčbě návykových poruch. Psychiatrie, 1999, roč. 3, s. 89 ?92.
6.NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál, 2000.
7.NEŠPOR, K., CSÉMY, L. Léčba a prevence závislostí. Praha: Psychiatrické centrum, 1996.
8.NOVÁKOVÁ, D. Metodika protidrogové prevence pro pedagogy. Praha: Národní centrum podpory zdraví, 1995.
9.O´BRIEN, C., P. Drug addiction and drug abuse. In BRUNTON, L., L., LAZO, J., S., PARKER, K., L. (eds.). Goodman and Gilman?s the pharmacological basis of therapeutics, 10th ed. New York: McGraw Hill, 2001.
10.SKÁLA, J., ET AL. Závislost na alkoholu a jiných drogách. Praha: Avicenum, 1987.
11.SMOLÍK, P. Duševní a behaviorální poruchy. Praha: Maxdorf Jessenius, 1996.
12.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.
Seznam doporučené literatury
1.DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Acta Universitatis Purkynianae č. 143. Studia paedagogica. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. 177 s.
2.GALLA, M. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí: příručka o efektivní protidrogové prevenci. Praha: Úřad vlády ČR, 2005.
3.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s.
4.MALÁ, E., PAVLOVSKÝ, P. Psychiatrie. Praha: Portál, 2002.
Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. 2000.
5.NEŠPOR K, CSÉMY L. Craving (bažení) a emoce při léčbě návykových poruch. Psychiatrie, 1999, roč. 3, s. 89 ?92.
6.NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál, 2000.
7.NEŠPOR, K., CSÉMY, L. Léčba a prevence závislostí. Praha: Psychiatrické centrum, 1996.
8.NOVÁKOVÁ, D. Metodika protidrogové prevence pro pedagogy. Praha: Národní centrum podpory zdraví, 1995.
9.O´BRIEN, C., P. Drug addiction and drug abuse. In BRUNTON, L., L., LAZO, J., S., PARKER, K., L. (eds.). Goodman and Gilman?s the pharmacological basis of therapeutics, 10th ed. New York: McGraw Hill, 2001.
10.SKÁLA, J., ET AL. Závislost na alkoholu a jiných drogách. Praha: Avicenum, 1987.
11.SMOLÍK, P. Duševní a behaviorální poruchy. Praha: Maxdorf Jessenius, 1996.
12.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.