Předložená diplomová práce se zabývá tématem reflexe a sebereflexe učitelů, speciálně učitelů na 1. stupni základních škol. Práce je rozdělena do dvou částí teoretické a empirické. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy, je blíže představena pedagogická činnost učitelů a charakteristika jejich práce. Také je popsána problematika vyučovacích metod, vyučovacích stylů učitelů, jejich klíčové kompetence a jejich pedagogické dovednosti. Dále je popsána oblast reflexe, sebereflexe a zpětné vazby, která s reflexí úzce souvisí. Empirická část se zabývá výzkumem, který proběhl na základě dotazníkového šetření mezi učiteli na 1. stupni základních škol. Formulovány byly 3 výzkumné otázky, které se zabývají problematikou vlivu reflexe a sebereflexe na pedagogickou činnost učitelů, na změny ve vyučovacím stylu a v používaných vyučovacích metodách. K zodpovězení výzkumných otázek byla použita statistická metoda vyhodnocování dotazníků.
Anotace v angličtině
The following research paper concerns the theme of evaluation and self-evaluation of teachers, specifically of first-grade teachers in basic schools. The diploma thesis is divided into two parts theoretical and empirical. The theoretical part explains basic terms and examines more closely the pedagogical activity of teachers and the characteristics of their work. The issue of teaching methods, the teaching styles of teachers, their key competencies and their educational proficiency are also described. This work further describes the areas of evaluation, self-evaluation and feedback, which is closely related to evaluation. The empirical part covers the research, which was conducted on the basis of a survey among first-grade teachers in basic schools. Three research questions were formulated, which were concerned with the issue of the influence of evaluation and self-evaluation on the pedagogical activity of teachers, on changes in teaching style and on the teaching methods used. Statistical methods of survey evaluation were applied to the research question answers.
Klíčová slova
Reflexe, sebereflexe, hodnocení, vyučovací metoda, vyučovací styl
Předložená diplomová práce se zabývá tématem reflexe a sebereflexe učitelů, speciálně učitelů na 1. stupni základních škol. Práce je rozdělena do dvou částí teoretické a empirické. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy, je blíže představena pedagogická činnost učitelů a charakteristika jejich práce. Také je popsána problematika vyučovacích metod, vyučovacích stylů učitelů, jejich klíčové kompetence a jejich pedagogické dovednosti. Dále je popsána oblast reflexe, sebereflexe a zpětné vazby, která s reflexí úzce souvisí. Empirická část se zabývá výzkumem, který proběhl na základě dotazníkového šetření mezi učiteli na 1. stupni základních škol. Formulovány byly 3 výzkumné otázky, které se zabývají problematikou vlivu reflexe a sebereflexe na pedagogickou činnost učitelů, na změny ve vyučovacím stylu a v používaných vyučovacích metodách. K zodpovězení výzkumných otázek byla použita statistická metoda vyhodnocování dotazníků.
Anotace v angličtině
The following research paper concerns the theme of evaluation and self-evaluation of teachers, specifically of first-grade teachers in basic schools. The diploma thesis is divided into two parts theoretical and empirical. The theoretical part explains basic terms and examines more closely the pedagogical activity of teachers and the characteristics of their work. The issue of teaching methods, the teaching styles of teachers, their key competencies and their educational proficiency are also described. This work further describes the areas of evaluation, self-evaluation and feedback, which is closely related to evaluation. The empirical part covers the research, which was conducted on the basis of a survey among first-grade teachers in basic schools. Three research questions were formulated, which were concerned with the issue of the influence of evaluation and self-evaluation on the pedagogical activity of teachers, on changes in teaching style and on the teaching methods used. Statistical methods of survey evaluation were applied to the research question answers.
Klíčová slova
Reflexe, sebereflexe, hodnocení, vyučovací metoda, vyučovací styl
Předmětem práce je reflexe a sebereflexe učitelů, jakým způsobem probíhá a
jaké metody jsou používány. Výzkumný úkol - zjistit, jak ovlivňuje reflexe
a sebereflexe učitele jeho pedagogickou činnost / vyučovací styl. Výzkumný
cíl - zjistit, jak se mění vyučovací styl učitele v závislosti na hodnocení
jeho práce, jak se v práci učitele projevuje přínos reflexe a sebereflexe,
zda je možné najít souvislost mezi reflexí, sebereflexí a pedagogickým
výkonem učitele. Práce vyhodnocuje hospitace ať už ze strany ředitele, či
ze strany kolegů učitelů. Dále se dotkne tématu dětské reflexe, jak žáci
hodnotí svého učitele. V otázce sebereflexe se bude řešit vlastní hodnocení
práce učitelů před výukou, během výuky a po ní. Prací před výukou je
myšlena příprava na hodinu a zohlednění dosavadních zkušeností učitele.
Výzkum bude prováděn na základních školách Šluknovského výběžku mezi
učiteli na 1.stupni základní školy. Použit bude dotazník pro učitele
obsahující škálové otázky a otázky s vlastní odpovědí.
Zásady pro vypracování
Předmětem práce je reflexe a sebereflexe učitelů, jakým způsobem probíhá a
jaké metody jsou používány. Výzkumný úkol - zjistit, jak ovlivňuje reflexe
a sebereflexe učitele jeho pedagogickou činnost / vyučovací styl. Výzkumný
cíl - zjistit, jak se mění vyučovací styl učitele v závislosti na hodnocení
jeho práce, jak se v práci učitele projevuje přínos reflexe a sebereflexe,
zda je možné najít souvislost mezi reflexí, sebereflexí a pedagogickým
výkonem učitele. Práce vyhodnocuje hospitace ať už ze strany ředitele, či
ze strany kolegů učitelů. Dále se dotkne tématu dětské reflexe, jak žáci
hodnotí svého učitele. V otázce sebereflexe se bude řešit vlastní hodnocení
práce učitelů před výukou, během výuky a po ní. Prací před výukou je
myšlena příprava na hodinu a zohlednění dosavadních zkušeností učitele.
Výzkum bude prováděn na základních školách Šluknovského výběžku mezi
učiteli na 1.stupni základní školy. Použit bude dotazník pro učitele
obsahující škálové otázky a otázky s vlastní odpovědí.
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. Učitel : příprava na profesi . 1.
Praha : Grada, 2009. 121 s s. ISBN 9788024728636.
HUPKOVÁ, M; PETLÁK, E. Sebareflexia a kompetencie v práci
učiteľa. Bratislava : Iris, c2004. 135 s. ISBN 8089018777
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování .
Praha : Portál, 2008. 155 s. ISBN 9788073674342.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. 380 s s. ISBN
8071780707.
BLATNÝ, M. Psychologie osobnosti : hlavní témata, současné přístupy.
Praha : Grada, 2010. 301 s. ISBN 978-80-247-3434-7.
FENSTERMACHER, G. D. Vyučovací styly učitelů. Portál 2008, 128 s. ISBN
978-80-7367-471-7
RYS, S. Příprava učitele na vyučování . Praha. SPN 1979, 118 s. 4 - 01 - 25/1.
ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele: teore a praxe. Praha: ASPI, a.s. 2005, 136 s. ISBN 80-7357-072-6.
PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha. SPN 1990, s. 102, ISBN 80-04-23897-1.
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. Učitel : příprava na profesi . 1.
Praha : Grada, 2009. 121 s s. ISBN 9788024728636.
HUPKOVÁ, M; PETLÁK, E. Sebareflexia a kompetencie v práci
učiteľa. Bratislava : Iris, c2004. 135 s. ISBN 8089018777
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování .
Praha : Portál, 2008. 155 s. ISBN 9788073674342.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. 380 s s. ISBN
8071780707.
BLATNÝ, M. Psychologie osobnosti : hlavní témata, současné přístupy.
Praha : Grada, 2010. 301 s. ISBN 978-80-247-3434-7.
FENSTERMACHER, G. D. Vyučovací styly učitelů. Portál 2008, 128 s. ISBN
978-80-7367-471-7
RYS, S. Příprava učitele na vyučování . Praha. SPN 1979, 118 s. 4 - 01 - 25/1.
ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele: teore a praxe. Praha: ASPI, a.s. 2005, 136 s. ISBN 80-7357-072-6.
PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha. SPN 1990, s. 102, ISBN 80-04-23897-1.