Hlavním cílem práce jsou možnosti aplikace netradičních forem výuky slohu na 1. stupni základní školy. V práci jsme vymezili pojem komunikace a specifikovali jsme oblast řeči a její vývoj v předškolním věku. Věnovali jsme se tématu komunikace, zejména pak komunikaci pedagogické a jejímu vlivu na rozvoj komunikačních schopností dítěte. Zabývali jsme se významem slohu/stylu a jeho zařazením do kurikula škol s ohledem na psychický vývin dětí. Analyzovali jsme pojetí výuky slohu ve smyslu tradičních i reformních procesů. Praktická část řeší způsoby výuky slohu a integraci do ostatních předmětů v rámci vzdělávání na 1. stupni základní školy. Přinášíme konkrétní náměty a metody do výuky v rámci řešené problematiky. Úspěšnost těchto postupů dokládáme mnoha konkrétními ukázkami prací žáků ze soukromé školy Mánesova, s. r. o., v Sokolově, které jsme řadili po jednotlivých ročnících.
Anotace v angličtině
The main goal of this work is to see the possibilities of unusual educational forms in teaching language styles from 1st up to 4th grade of elementary school. We determined here the word Communication and specified the area of speech and its development in pre-school age. We focused on the topic of communication, specifically in the area of pedagogy and its influence on development of communication abilities of a child. We studies the meaning of language styles and their participation in school curriculums on the base of psychological development of children. We analyzed the methods of education in the traditional way as well as in reformed processes.
The practical part is solving the methods of teaching language styles and the integration to other subjects within the educational process at the elementary school. We are coming with specific ideas and methods which can be implemented into the teaching process. The success of that approach is proved through many particular examples of the students work from The Private School Manesova Inc. In Sokolov. The work is organized by grades.
Klíčová slova
Komunikace, pedagogická komunikace, vývoj řeči, pojetí slohu ve škole, školní vzdělávací program, reformní procesy výuky.
Klíčová slova v angličtině
Communication, pedagogical communication, speech development, conception of teaching language styles at school, school educational program, and reformed processes in education.
Rozsah průvodní práce
61 s. (117 765 zn.) + 38 s. př
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem práce jsou možnosti aplikace netradičních forem výuky slohu na 1. stupni základní školy. V práci jsme vymezili pojem komunikace a specifikovali jsme oblast řeči a její vývoj v předškolním věku. Věnovali jsme se tématu komunikace, zejména pak komunikaci pedagogické a jejímu vlivu na rozvoj komunikačních schopností dítěte. Zabývali jsme se významem slohu/stylu a jeho zařazením do kurikula škol s ohledem na psychický vývin dětí. Analyzovali jsme pojetí výuky slohu ve smyslu tradičních i reformních procesů. Praktická část řeší způsoby výuky slohu a integraci do ostatních předmětů v rámci vzdělávání na 1. stupni základní školy. Přinášíme konkrétní náměty a metody do výuky v rámci řešené problematiky. Úspěšnost těchto postupů dokládáme mnoha konkrétními ukázkami prací žáků ze soukromé školy Mánesova, s. r. o., v Sokolově, které jsme řadili po jednotlivých ročnících.
Anotace v angličtině
The main goal of this work is to see the possibilities of unusual educational forms in teaching language styles from 1st up to 4th grade of elementary school. We determined here the word Communication and specified the area of speech and its development in pre-school age. We focused on the topic of communication, specifically in the area of pedagogy and its influence on development of communication abilities of a child. We studies the meaning of language styles and their participation in school curriculums on the base of psychological development of children. We analyzed the methods of education in the traditional way as well as in reformed processes.
The practical part is solving the methods of teaching language styles and the integration to other subjects within the educational process at the elementary school. We are coming with specific ideas and methods which can be implemented into the teaching process. The success of that approach is proved through many particular examples of the students work from The Private School Manesova Inc. In Sokolov. The work is organized by grades.
Klíčová slova
Komunikace, pedagogická komunikace, vývoj řeči, pojetí slohu ve škole, školní vzdělávací program, reformní procesy výuky.
Klíčová slova v angličtině
Communication, pedagogical communication, speech development, conception of teaching language styles at school, school educational program, and reformed processes in education.
Zásady pro vypracování
Prostudování základní odborné literatury ke zvolenému tématu.
Shrnutí poznatků z odborné literatury a doplnění vlastním komentářem
Zpracování teoretické části
- Komunikace
- Sloh/Styl
- Sloh a jeho pojetí v učebním procesu na 1.stupni ZŠ
Porovnání tradičních a netradičních metod ve výuce slohu
Předložení praktických námětů při využití netradičních metod ve výuce slohu na 1. stupni ZŠ
Shrnutí, závěr
Zásady pro vypracování
Prostudování základní odborné literatury ke zvolenému tématu.
Shrnutí poznatků z odborné literatury a doplnění vlastním komentářem
Zpracování teoretické části
- Komunikace
- Sloh/Styl
- Sloh a jeho pojetí v učebním procesu na 1.stupni ZŠ
Porovnání tradičních a netradičních metod ve výuce slohu
Předložení praktických námětů při využití netradičních metod ve výuce slohu na 1. stupni ZŠ
Shrnutí, závěr
Seznam doporučené literatury
Bečka,J.V.: Česká stylistika
Čáp,J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy
Čechová,M.: Komunikační a slohová výchova
Čechová, Styblík: Čeština a její vyučování
Čmejrková,S.,Daneš,F.,Kraus,J.,Svobodová,I.: Čeština, jak ji znáte i neznáte
Gavora,P.: Učitel a žáci v komunikaci
Havránek,B.,Jedlička,A.: Stručná mluvnice česká
Holoušková, Krobotová: Diplomové a závěrečné práce
Jelínek,J., Styblík,V.: Čtení o českém jazyce
Kol.25 autorů: Učím s radostí
Kolektiv autorů: Pravidla českého pravopisu
Kolektiv autorů: Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost
Kopřiva,P., Nováčková,J., Nevolová,D., Kopřivová,T.: Respektovat a být respektován
Kubů,L.: Tvořivý sloh vážně i nevážně
Polák,M.: Učitel českého jazyka a současná základní škola
Sklenářová,N.: Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu
Seznam doporučené literatury
Bečka,J.V.: Česká stylistika
Čáp,J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy
Čechová,M.: Komunikační a slohová výchova
Čechová, Styblík: Čeština a její vyučování
Čmejrková,S.,Daneš,F.,Kraus,J.,Svobodová,I.: Čeština, jak ji znáte i neznáte
Gavora,P.: Učitel a žáci v komunikaci
Havránek,B.,Jedlička,A.: Stručná mluvnice česká
Holoušková, Krobotová: Diplomové a závěrečné práce
Jelínek,J., Styblík,V.: Čtení o českém jazyce
Kol.25 autorů: Učím s radostí
Kolektiv autorů: Pravidla českého pravopisu
Kolektiv autorů: Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost
Kopřiva,P., Nováčková,J., Nevolová,D., Kopřivová,T.: Respektovat a být respektován
Kubů,L.: Tvořivý sloh vážně i nevážně
Polák,M.: Učitel českého jazyka a současná základní škola
Sklenářová,N.: Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu