Svou diplomovou práci, jež nese název Jazyková kultura v učebnicích češtiny pro 2. stupeň základních škol, jsem pojala jako terénní výzkum. V úvodu práce se zabývám charakteristikou termínu jazyková kultura a vymezením základního rozdílu mezi kulturou jazyka a kulturou řeči.
V další části práce se věnuji tzv. předvýzkumu, jehož hlavním cílem bylo zjistit, které učebnice českého jazyka se na pražských základních školách nejčastěji užívají. Hlavní část práce tvoří výzkum, který se snaží odpovědět na otázku, jaké povědomí mají žáci 2. stupně základních škol o jazykové kultuře (obecných výkladech o jazyce)?
Anotace v angličtině
This diploma thesis, which bears the name The Language Culture in the Czech Textbooks for Upper Secondary Schools, has been approached as fieldwork. The introduction deals with the characterization of a term language culture and defining the basic difference between culture of a language and culture of speech.
The next section is devoted to so called preliminary research of which the main purpose has been to determine which Czech language textbook is used in Prague's elementary schools most often. The main part of the thesis consists of the research that tries to answer the question: What knowledge do students of upper primary schools have about linguistic culture (general interpretations of language)?
Klíčová slova
jazyková kultura, obecné výklady o jazyce, předvýzkum, výzkum, dotazníkové šetření, analýza sebraných dat
Klíčová slova v angličtině
language culture, general interpretations of language, preliminary research, research, questionnaire, analysis of take away dates
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Svou diplomovou práci, jež nese název Jazyková kultura v učebnicích češtiny pro 2. stupeň základních škol, jsem pojala jako terénní výzkum. V úvodu práce se zabývám charakteristikou termínu jazyková kultura a vymezením základního rozdílu mezi kulturou jazyka a kulturou řeči.
V další části práce se věnuji tzv. předvýzkumu, jehož hlavním cílem bylo zjistit, které učebnice českého jazyka se na pražských základních školách nejčastěji užívají. Hlavní část práce tvoří výzkum, který se snaží odpovědět na otázku, jaké povědomí mají žáci 2. stupně základních škol o jazykové kultuře (obecných výkladech o jazyce)?
Anotace v angličtině
This diploma thesis, which bears the name The Language Culture in the Czech Textbooks for Upper Secondary Schools, has been approached as fieldwork. The introduction deals with the characterization of a term language culture and defining the basic difference between culture of a language and culture of speech.
The next section is devoted to so called preliminary research of which the main purpose has been to determine which Czech language textbook is used in Prague's elementary schools most often. The main part of the thesis consists of the research that tries to answer the question: What knowledge do students of upper primary schools have about linguistic culture (general interpretations of language)?
Klíčová slova
jazyková kultura, obecné výklady o jazyce, předvýzkum, výzkum, dotazníkové šetření, analýza sebraných dat
Klíčová slova v angličtině
language culture, general interpretations of language, preliminary research, research, questionnaire, analysis of take away dates
Zásady pro vypracování
Prostudování odborné literatury k tématu jazyková kultura.
Analýza pěti nejčastěji používaných učebnic a to v Praze (předvýzkum, výzkum).
Zhodnocení výsledků analýzy.
Doporučení k tvorbě učebního textu.
Závěr.
Zásady pro vypracování
Prostudování odborné literatury k tématu jazyková kultura.
Analýza pěti nejčastěji používaných učebnic a to v Praze (předvýzkum, výzkum).
Zhodnocení výsledků analýzy.
Doporučení k tvorbě učebního textu.
Závěr.
Seznam doporučené literatury
Cvrček, J.: Teorie jazykové kultury po roce 1945. Praha: 2006
Čechová, M., Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha: 1998
Daneš, F.: Kultura a struktura českého jazyka. Praha: 2009
Encyklopedický slovník češtiny
Kraus, J.: Člověk mluvící. Praha: 2011
Kraus, J.: Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: 2009
Kraus, J.: Rétorika a řečová kultura. Praha: 2004
Průcha, J.: Učení z textů a didaktických informací. Praha: 1987
Průcha, J.: Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: 2007
Sýkora, M.: Učebnice a její úloha v práci učitele ... Praha: 1996
Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha: 2005
Seznam doporučené literatury
Cvrček, J.: Teorie jazykové kultury po roce 1945. Praha: 2006
Čechová, M., Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha: 1998
Daneš, F.: Kultura a struktura českého jazyka. Praha: 2009
Encyklopedický slovník češtiny
Kraus, J.: Člověk mluvící. Praha: 2011
Kraus, J.: Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: 2009
Kraus, J.: Rétorika a řečová kultura. Praha: 2004
Průcha, J.: Učení z textů a didaktických informací. Praha: 1987
Průcha, J.: Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: 2007
Sýkora, M.: Učebnice a její úloha v práci učitele ... Praha: 1996
Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha: 2005