Tato bakalářská práce pojednává o využití ergoterapie u osob s Downovým syndromem. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část se dále dělí na obecnou a speciální. V obecné části najdeme vysvětlení, co to vlastně je DS, jeho historii, typické znaky, přidružené vady, ale i popis základních vyšetření, provádějících se v těhotenství. Dále je zde popsán vývoj dítěte s DS až do dospělosti. Ve speciální části jsou vysvětleny pojmy rehabilitace, ergoterapie a další metody, jež se mohou u osob se zmíněným syndromem využívat.
Hlavní - praktická část obsahuje anamnézu a praktická vyšetření klienta (vstupní a výstupní). Dále jsou zde diagnostikovány problémové oblasti, podle kterých je navržen krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán. Z těch poté vychází i samotná práce s klientem. My jsme se zaměřili především na problémové činnosti v oblastech instrumentálních denních činností, dle priorit klienta.
Anotace v angličtině
This thesis examines the use of occupational therapy in persons with Down syndrome.
The work is divided into theoretical and practical.
The theoretical part is further divided into general and special. In the general section for an explanation of what it actually is DS , its history, typical signs associated defects , but as a description of basic examinations , performing in pregnancy . Further the development of children with DS to adulthood. In a special section explains the concepts of rehabilitation, occupational therapy and other methods that may be in persons with DS use .
The main part includes a medical history and practical examination of the client (input and output). There are also diagnosed the problem areas, according to which the proposed short-term and long-term occupational therapy plan . Of those then based itself works with the client. We have focused primarily on problem areas of instrumental activities of daily activities according to the priorities of the client.
Klíčová slova
Downův syndrom, ergoterapie, samostatnost, běžné denní činnosti, instrumentální denní činnosti, kognice, motorika, začlenění do společnosti
Klíčová slova v angličtině
Down's Syndrome, occupational therapy, independence, activities of daily living, instrumental daily activities, cognition, motor skills, social inclusion
Rozsah průvodní práce
107str. (39str. přílohy)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce pojednává o využití ergoterapie u osob s Downovým syndromem. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část se dále dělí na obecnou a speciální. V obecné části najdeme vysvětlení, co to vlastně je DS, jeho historii, typické znaky, přidružené vady, ale i popis základních vyšetření, provádějících se v těhotenství. Dále je zde popsán vývoj dítěte s DS až do dospělosti. Ve speciální části jsou vysvětleny pojmy rehabilitace, ergoterapie a další metody, jež se mohou u osob se zmíněným syndromem využívat.
Hlavní - praktická část obsahuje anamnézu a praktická vyšetření klienta (vstupní a výstupní). Dále jsou zde diagnostikovány problémové oblasti, podle kterých je navržen krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán. Z těch poté vychází i samotná práce s klientem. My jsme se zaměřili především na problémové činnosti v oblastech instrumentálních denních činností, dle priorit klienta.
Anotace v angličtině
This thesis examines the use of occupational therapy in persons with Down syndrome.
The work is divided into theoretical and practical.
The theoretical part is further divided into general and special. In the general section for an explanation of what it actually is DS , its history, typical signs associated defects , but as a description of basic examinations , performing in pregnancy . Further the development of children with DS to adulthood. In a special section explains the concepts of rehabilitation, occupational therapy and other methods that may be in persons with DS use .
The main part includes a medical history and practical examination of the client (input and output). There are also diagnosed the problem areas, according to which the proposed short-term and long-term occupational therapy plan . Of those then based itself works with the client. We have focused primarily on problem areas of instrumental activities of daily activities according to the priorities of the client.
Klíčová slova
Downův syndrom, ergoterapie, samostatnost, běžné denní činnosti, instrumentální denní činnosti, kognice, motorika, začlenění do společnosti
Klíčová slova v angličtině
Down's Syndrome, occupational therapy, independence, activities of daily living, instrumental daily activities, cognition, motor skills, social inclusion
Zásady pro vypracování
1. Úvod - sběr dat, studium odborné literatury
2. Teoretická část - definice, příčiny a léčba Downova syndromu, přiblížení
čtenáři problematiku Downova syndromu
3. Praktická část - kazuistika konkrétních klientů s Downovým syndromem, výzkum
4. Závěr - shrnutí
Zásady pro vypracování
1. Úvod - sběr dat, studium odborné literatury
2. Teoretická část - definice, příčiny a léčba Downova syndromu, přiblížení
čtenáři problematiku Downova syndromu
3. Praktická část - kazuistika konkrétních klientů s Downovým syndromem, výzkum
4. Závěr - shrnutí
Seznam doporučené literatury
1. VOTAVA, Jiří. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. 208 s. ISBN 80-246-0708-5
2. KLUSOŇOVÁ, Eva. Ergoterapie v praxi, 1. vyd. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8
3. ČIHÁK, Radomír. Anatomie 3. 2. upravené a doplněné vyd. Praha : Grada , 2004. 692 s. ISBN 80-247-1132-X
4. SELIKOWITZ, M. Downův syndrom. Praha: Portál, 2005. 200s.ISBN 80-7178-973-9
5. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha:Portál, 2001.18 6 s.ISBN 80-7178-506-7
Seznam doporučené literatury
1. VOTAVA, Jiří. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. 208 s. ISBN 80-246-0708-5
2. KLUSOŇOVÁ, Eva. Ergoterapie v praxi, 1. vyd. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8
3. ČIHÁK, Radomír. Anatomie 3. 2. upravené a doplněné vyd. Praha : Grada , 2004. 692 s. ISBN 80-247-1132-X
4. SELIKOWITZ, M. Downův syndrom. Praha: Portál, 2005. 200s.ISBN 80-7178-973-9
5. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha:Portál, 2001.18 6 s.ISBN 80-7178-506-7
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vypracovala bakalářskou práci na téma Ergoterapie u osob s Downovým syndromem. Důvodem k zpracování tohoto tématu bylo časté setkávání se s touto diagnozou na praxích, které studentka absolvovala. Cílem práce bylo zvýšení soběstačnosti klienta (zlepšení problémových oblastí, které stanovili na základě vstupního vyšetření). Úkol práce spočíval ve sběru dat, zpracování krátkodobého plánu a plánu dlouhodobého. Nejprve se studentka krátce zmínila o teoretické části své práce a následně již prezentovala praktickou část, ve které se zaměřila na pacienta, byl jím muž, ročník 1987, kterého si vybrala na táboře, kde mu dělala osobní asistentku. Vstupní vyšetření studentka provedla u pacienta doma v únoru 2013. Na základě vstupního vyšetření si s klientem stanovili krátkodobý ergoterapeutický plán. Po čtyřech měsících studentka provedla výstupní vyšetření, ve kterém studentka zjistila, že ke zlepšení nedošlo, zlepšila se ale manipulace s penězi. Na základě tohoto výstupního vyšetření studentka vypracovala dlouhodobý ergoterapeutický plán. Závěrem studentka uvedla, že spolupráce s klientem byla příjemná a přínosná, klient spolupracoval velmi dobře. Ukázala také několik fotografií, na kterých je zachycen klient při různých aktivitách.
Otázky vedoucí práce a oponenta:
1) Setkala jste se i s negativním přístupem (záchvaty vzteku) klienta při ergoterapeutické intervenci? Pokud ano, jak jste tuto situaci řešila? Případně jak přistupovat ke klientovi v této situaci?
2) Setkala jste se při ergoterapeutických činnostech s agresivním chováním u klienta? Jakým způsobem jste to řešila?
3) Uveďte, jak lze ovlivnit agresivní chování u klientů s touto diagnosou?
4) Jakým způsobem by se měl začlenit do kolektivu, jak byste to řešila?
5) Zmínila jste se o manipulaci s penězi. Byla jste s klientem někdy nakoupit?