Diplomová práce se zabývá problematikou primární prevence sexuálního zneužívání dětí na základních školách. Zkoumaná problematika práce je zakotvena v individuálních zkušenostech a názorech kompetentních pedagogů, participantů výzkumu.
Výzkumným problémem jsou názory a zkušenosti současných pedagogů a významy, které primární prevenci sexuálního zneužívání na základních školách přikládají. Kvalitativní přístup je vzhledem k povaze předmětu zkoumání nejvhodnější. Výběr souboru je proveden na základě prostého účelového výběru participantů. Sběr dat proběhl formou polostrukturovaného interview. Metodou IPA (Interpretative phenomenological analysis) byla realizována analýza i interpretace dat.
Diplomová práce se zaobírá těmito výzkumnými otázkami: Jak dotazovaní v Čechách a v Portugalsku uvažují nad primární prevencí sexuálního zneužívání dětí? Jak uvažují nad možnostmi školy, učitelů..
Výsledky výzkumu ukázaly, že participanti smýšlí o primární prevenci sexuálního zneužívání dětí obecně jako o důležité složce výchovy, kterou by měla obsáhnout jak rodina tak i škola. Ukázalo se také, že účastníci výzkumu nejsou spokojeni se současnou situací této problematiky ve školství, nicméně tuto otázku nevnímají jako neřešitelnou a někteří dokonce sami řešení navrhují.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the problem of the primary prevention of sexual abuse of children in elementary schools. The research of this work is rooted in the individual experiences and opinions of competent teachers, research participants.
The research problem is based on the experiences and views of current teachers and meanings that attach primary prevention of sexual abuse in primary schools. We've chosen a qualitative approach due to the nature of the investigation - this method was the most appropriate. Research was carried out on the basis of a simple purposeful selection of targeted participants. The data were collected in the form of semi-structured interviews. The method of IPA (Interpretative phenomenological analysis) was used for the analysis and interpretation of the data.
The diploma thesis discusses and answers the following research questions: How are participants considering primary prevention of sexual abuse of children in the Czech Republic and Portugal? In what ways they are considering the possibilities of school and teachers? What experience does the participant himself have?
The research results showed that the participants feel that the primary prevention of sexual abuse of children in general is an important component of education, which should be covered by the family but also by schools. It also appeared that research participants are not satisfied with the current situation of this issue in education, however, they don´t see this issue as intractable and some of them even proposed their own solutions.
Primary prevention, CAN, crisis intervention, victimization, pathology, IPA school, family
Rozsah průvodní práce
194 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou primární prevence sexuálního zneužívání dětí na základních školách. Zkoumaná problematika práce je zakotvena v individuálních zkušenostech a názorech kompetentních pedagogů, participantů výzkumu.
Výzkumným problémem jsou názory a zkušenosti současných pedagogů a významy, které primární prevenci sexuálního zneužívání na základních školách přikládají. Kvalitativní přístup je vzhledem k povaze předmětu zkoumání nejvhodnější. Výběr souboru je proveden na základě prostého účelového výběru participantů. Sběr dat proběhl formou polostrukturovaného interview. Metodou IPA (Interpretative phenomenological analysis) byla realizována analýza i interpretace dat.
Diplomová práce se zaobírá těmito výzkumnými otázkami: Jak dotazovaní v Čechách a v Portugalsku uvažují nad primární prevencí sexuálního zneužívání dětí? Jak uvažují nad možnostmi školy, učitelů..
Výsledky výzkumu ukázaly, že participanti smýšlí o primární prevenci sexuálního zneužívání dětí obecně jako o důležité složce výchovy, kterou by měla obsáhnout jak rodina tak i škola. Ukázalo se také, že účastníci výzkumu nejsou spokojeni se současnou situací této problematiky ve školství, nicméně tuto otázku nevnímají jako neřešitelnou a někteří dokonce sami řešení navrhují.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the problem of the primary prevention of sexual abuse of children in elementary schools. The research of this work is rooted in the individual experiences and opinions of competent teachers, research participants.
The research problem is based on the experiences and views of current teachers and meanings that attach primary prevention of sexual abuse in primary schools. We've chosen a qualitative approach due to the nature of the investigation - this method was the most appropriate. Research was carried out on the basis of a simple purposeful selection of targeted participants. The data were collected in the form of semi-structured interviews. The method of IPA (Interpretative phenomenological analysis) was used for the analysis and interpretation of the data.
The diploma thesis discusses and answers the following research questions: How are participants considering primary prevention of sexual abuse of children in the Czech Republic and Portugal? In what ways they are considering the possibilities of school and teachers? What experience does the participant himself have?
The research results showed that the participants feel that the primary prevention of sexual abuse of children in general is an important component of education, which should be covered by the family but also by schools. It also appeared that research participants are not satisfied with the current situation of this issue in education, however, they don´t see this issue as intractable and some of them even proposed their own solutions.
Primary prevention, CAN, crisis intervention, victimization, pathology, IPA school, family
Zásady pro vypracování
- provedení teoreticko-kritické analýzy řešené problematiky
- nastudování a provedení výběru teoreticko-metodologického rámce v kvalitativním přístupu
- vymezení zkoumaného problému a stanovení výzkumných otázek
- zrealizování kvalitativního výzkumu
- vybudování teorie zakotvené ve výsledcích kvalitativního výzkumu
Zásady pro vypracování
- provedení teoreticko-kritické analýzy řešené problematiky
- nastudování a provedení výběru teoreticko-metodologického rámce v kvalitativním přístupu
- vymezení zkoumaného problému a stanovení výzkumných otázek
- zrealizování kvalitativního výzkumu
- vybudování teorie zakotvené ve výsledcích kvalitativního výzkumu
Seznam doporučené literatury
Hartl P., Hartlová H. Psychologický slovník, 2. vydání. Praha: Portál, 2009. 774 s. ISBN 978-80-7367-569-1
Závora, J. (2010). Učitel, krizová intervence a dítě v tísni. In. Wedlichová, I. a kol. Pedagogicko psychologické přístupy a strategie v práci se žáky primárního vzdělávání. (monografie), Ústí n. L. : PF UJEP.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha : Grada. , 2006. ISBN 80-247-1362-4
Lazarová, B. Cesty dalšího vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2006,. 230 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-114-6.
Lazarová, B. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 1. vyd. Brno : Paido, 2005,. 70 s. ISBN 80-7315-115-4
Weiss, P. a kol. Sexuální zneužívání dětí. Praha : Grada, 2005. 139-147 s., ISBN 80-247-0929-5
Špeciánová, Š. Ochrana sexuálně zneužívaného dítěte. Praha : Linde, ISBN 80-86131-44-0
Burčíková P., Kutálková P., Hůle D. a kol. Cool je-- vědět víc : ústavní výchova a rizika komerčního sexuálního zneužívání. 1. vydání. Praha: La Strada Česká republika, 2008,. 52 s. ISBN 978-80-254-1524-5
Kubátová, D., Drábková M., Kulhavá A. Preventivní program sexuálního zneužívání pro 1. stupeň ZŠ a speciální školy, přeložený do češtiny a upravený dle kanadského originálu Red Flag Green Flag, 1. vydání. Ústí nad Labem: UJEP, Fakulta pedagogická, 2005,. 54 s.
Matějček Z., Dytrych Z. Děti, rodina a stres (vybrané kapitoly z prevence psychické zátěže u dětí), 1. vydání. Praha: Galén, 1994. 214 s. ISBN 80-85824-06-X
Vladimír Täubner, V., Janiš, K, Na pomoc studentům a učitelům v sexuální výchově 1. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. 50 s. ISBN 80-7041-194-5
Seznam doporučené literatury
Hartl P., Hartlová H. Psychologický slovník, 2. vydání. Praha: Portál, 2009. 774 s. ISBN 978-80-7367-569-1
Závora, J. (2010). Učitel, krizová intervence a dítě v tísni. In. Wedlichová, I. a kol. Pedagogicko psychologické přístupy a strategie v práci se žáky primárního vzdělávání. (monografie), Ústí n. L. : PF UJEP.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha : Grada. , 2006. ISBN 80-247-1362-4
Lazarová, B. Cesty dalšího vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2006,. 230 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-114-6.
Lazarová, B. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 1. vyd. Brno : Paido, 2005,. 70 s. ISBN 80-7315-115-4
Weiss, P. a kol. Sexuální zneužívání dětí. Praha : Grada, 2005. 139-147 s., ISBN 80-247-0929-5
Špeciánová, Š. Ochrana sexuálně zneužívaného dítěte. Praha : Linde, ISBN 80-86131-44-0
Burčíková P., Kutálková P., Hůle D. a kol. Cool je-- vědět víc : ústavní výchova a rizika komerčního sexuálního zneužívání. 1. vydání. Praha: La Strada Česká republika, 2008,. 52 s. ISBN 978-80-254-1524-5
Kubátová, D., Drábková M., Kulhavá A. Preventivní program sexuálního zneužívání pro 1. stupeň ZŠ a speciální školy, přeložený do češtiny a upravený dle kanadského originálu Red Flag Green Flag, 1. vydání. Ústí nad Labem: UJEP, Fakulta pedagogická, 2005,. 54 s.
Matějček Z., Dytrych Z. Děti, rodina a stres (vybrané kapitoly z prevence psychické zátěže u dětí), 1. vydání. Praha: Galén, 1994. 214 s. ISBN 80-85824-06-X
Vladimír Täubner, V., Janiš, K, Na pomoc studentům a učitelům v sexuální výchově 1. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. 50 s. ISBN 80-7041-194-5