Tato bakalářská práce pojednává o vzdělání a přístupu k němu jako jednom z možných faktorů, který může stát za sociálním vyloučením některých Romů. Tento problém vzdělávání je v poslední době čím dál tím více diskutované téma napříč celou společností. A to nejen ze strany majority, ale také i ze strany některých Romů. Ti si totiž uvědomují sklony neromů paušalizovat situaci a chtějí upozornit na tento špatný přístup. Je podstatné chápat romské etnikum jako celek, ale zároveň ke každému přistupovat jako k individuální osobnosti. Cílem této práce opravdu není vyřešit všechny problémy. Jen se snaží poukázat na to, že řešení není jenom jedno a striktní, že za těmito problémy stojí několik příčin.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis is about education and access to education as a one of possible factors, which can be a reason of social exclusion of some Romani People. Nowadays this educational problem is more discussed theme in our society, not only amongst majority but even amongst Romani People. They became aware tendencies of non Romani People to generalize situation and they want to point out wrong access. It is important to understand Romani People like a complex but understand each member of this group like an individuality too. Goal of this thesis is not to solve out every problem. But tries to show, that resolution in not one and direct. These problems can support several causes.
Klíčová slova
Romové, Sociální vyloučení, Bydlení, Vzdělávací instituce, Finanční zabezpečení, Nezaměstnanost, Patologické jevy, Diskriminace, Rasismus
Klíčová slova v angličtině
Romani People (Gipsies), Social exclusion, Housing, Education, Financial, Unemployment, Pathologies, discrimination, Racism
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce pojednává o vzdělání a přístupu k němu jako jednom z možných faktorů, který může stát za sociálním vyloučením některých Romů. Tento problém vzdělávání je v poslední době čím dál tím více diskutované téma napříč celou společností. A to nejen ze strany majority, ale také i ze strany některých Romů. Ti si totiž uvědomují sklony neromů paušalizovat situaci a chtějí upozornit na tento špatný přístup. Je podstatné chápat romské etnikum jako celek, ale zároveň ke každému přistupovat jako k individuální osobnosti. Cílem této práce opravdu není vyřešit všechny problémy. Jen se snaží poukázat na to, že řešení není jenom jedno a striktní, že za těmito problémy stojí několik příčin.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis is about education and access to education as a one of possible factors, which can be a reason of social exclusion of some Romani People. Nowadays this educational problem is more discussed theme in our society, not only amongst majority but even amongst Romani People. They became aware tendencies of non Romani People to generalize situation and they want to point out wrong access. It is important to understand Romani People like a complex but understand each member of this group like an individuality too. Goal of this thesis is not to solve out every problem. But tries to show, that resolution in not one and direct. These problems can support several causes.
Klíčová slova
Romové, Sociální vyloučení, Bydlení, Vzdělávací instituce, Finanční zabezpečení, Nezaměstnanost, Patologické jevy, Diskriminace, Rasismus
Klíčová slova v angličtině
Romani People (Gipsies), Social exclusion, Housing, Education, Financial, Unemployment, Pathologies, discrimination, Racism
Zásady pro vypracování
Teoretická část práce se bude zabývat:
Pohledem na problematiku vzdělávání romských dětí v kontextu soudobé sociální situace Romů v České republice se zaměřením na sociálně vyloučené lokality ve Šluknovském regionu a vyskytující se jevy v česko-německém příhraničí.
Empirická část práce bude obsahovat:
Cílem práce bude zjistit příčiny přístupu ke vzdělávání Romů z pohledu Romské komunity, majoritní společnosti, pedagogů. Dále jaký je zájem Romské mládeže, která žije v česko-německém příhraničním regionu o výuku německého a romského jazyka. Použita bude metoda škálovaného dotazníku. Výsledky budou statisticky zpracovány. Na základě získaných poznatků budou formulovány doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Teoretická část práce se bude zabývat:
Pohledem na problematiku vzdělávání romských dětí v kontextu soudobé sociální situace Romů v České republice se zaměřením na sociálně vyloučené lokality ve Šluknovském regionu a vyskytující se jevy v česko-německém příhraničí.
Empirická část práce bude obsahovat:
Cílem práce bude zjistit příčiny přístupu ke vzdělávání Romů z pohledu Romské komunity, majoritní společnosti, pedagogů. Dále jaký je zájem Romské mládeže, která žije v česko-německém příhraničním regionu o výuku německého a romského jazyka. Použita bude metoda škálovaného dotazníku. Výsledky budou statisticky zpracovány. Na základě získaných poznatků budou formulovány doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARŠA P., Politická teorie multikulturalismu, 2.vydání Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury 2003, s. 340 ISBN 80-7325-020-9.
BERKOVÁ A., Česká xenofobie, Votobia Praha 1998, s. 180 ISBN 80-7220-044-5.
BOURCET S.,GRAVILLONOVÁ I., Šikana ve škole, na ulici doma, 1.vydání Praha: Albatros, 2006, s. 70 ISBN 80-00-01552-8.
ČANĚK D., Národ, národnost, menšiny a rasismus. Praha: Alcor, 1996, s. 96, ISBN 80-85241-94-3.
ČEMÁKOVÁ J. a kol., Ty a Já = kamarádi. Praha: ISV, 2000, s.152, ISBN 80-85866-76-5.
MATĚJČEK Z., Rodiče a děti, 1. vydání Brno, s. 336, ISBN 08-011-86
MATOUŠEK O., KROFTOVÁ A., Mládež a delikvence, 1. vydání Praha, Portál 1998, s. 336 ISBN 80-7178-226-2.
MATOUŠEK O. a kol., Základy sociální práce, 1. vydání Praha, Portál 2001, s. 312 ISBN 80-7178-473-7.
NAVRÁTIL P. a kol., Romové v české společnosti, 1. vydání Praha, Portál 2003, s. 224 ISBN 80-7178-741-8.
PAPE Y., Jak pracovat s romskými žáky, Datapont, s.r.o. 2007, s. 55
Seznam doporučené literatury
BARŠA P., Politická teorie multikulturalismu, 2.vydání Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury 2003, s. 340 ISBN 80-7325-020-9.
BERKOVÁ A., Česká xenofobie, Votobia Praha 1998, s. 180 ISBN 80-7220-044-5.
BOURCET S.,GRAVILLONOVÁ I., Šikana ve škole, na ulici doma, 1.vydání Praha: Albatros, 2006, s. 70 ISBN 80-00-01552-8.
ČANĚK D., Národ, národnost, menšiny a rasismus. Praha: Alcor, 1996, s. 96, ISBN 80-85241-94-3.
ČEMÁKOVÁ J. a kol., Ty a Já = kamarádi. Praha: ISV, 2000, s.152, ISBN 80-85866-76-5.
MATĚJČEK Z., Rodiče a děti, 1. vydání Brno, s. 336, ISBN 08-011-86
MATOUŠEK O., KROFTOVÁ A., Mládež a delikvence, 1. vydání Praha, Portál 1998, s. 336 ISBN 80-7178-226-2.
MATOUŠEK O. a kol., Základy sociální práce, 1. vydání Praha, Portál 2001, s. 312 ISBN 80-7178-473-7.
NAVRÁTIL P. a kol., Romové v české společnosti, 1. vydání Praha, Portál 2003, s. 224 ISBN 80-7178-741-8.
PAPE Y., Jak pracovat s romskými žáky, Datapont, s.r.o. 2007, s. 55