Tato práce je zaměřena na rytmickou výchovu v primární škole. V teoretické části jsou popsány metodické postupy užité ve třetí třídě na Základní škole v Milovicích (okres Nymburk) s možnostmi praktického využití a začlenění nových rytmických nástrojů do výuky hudební výchovy. V praktické části jsem popsala metodické postupy, pracovní listy a nástrojové partitury, které jsem při výuce používala. Toto projektové vyučování jsem doplnila také případovou studií v podobě dotazníkového průzkumu. Vyhodnocení případové studie bylo vyřešeno za pomoci analýzy hlavních komponent ve statistickém programu Canoco for Windows. V této studii jsem testovala preference metod hudebně-pohybové výuky a specifické hudební znalosti žáků.
Anotace v angličtině
This work is based on rhythmical education at a primary school. I described several new ways of teaching music with young children, which was focused on the most favourite rhythmical education at the third class at primary school at Milovice, district Nymburk. I also introduced new rhythmical musical instruments, which are convenient for children at the primary school. These musical instruments were used as important aids in my own musical lessons at school when working with children. Such project teaching was supplemented with a case study made by employment of evaluated questionnaire, where the data were analyzed with a statistical program for multidimensional testing Canoco for Windows. In this questionnaire, I tested the preferences in musical teaching methods and amount of special knowledge of young pupils.
Klíčová slova
Rytmus, rytmická výchova, projektové vyučování, metody učení rytmu, rytmické hudební nástroje, metodické příručky, pracovní listy, dotazník, primární škola, přípravy, program Canoco.
Tato práce je zaměřena na rytmickou výchovu v primární škole. V teoretické části jsou popsány metodické postupy užité ve třetí třídě na Základní škole v Milovicích (okres Nymburk) s možnostmi praktického využití a začlenění nových rytmických nástrojů do výuky hudební výchovy. V praktické části jsem popsala metodické postupy, pracovní listy a nástrojové partitury, které jsem při výuce používala. Toto projektové vyučování jsem doplnila také případovou studií v podobě dotazníkového průzkumu. Vyhodnocení případové studie bylo vyřešeno za pomoci analýzy hlavních komponent ve statistickém programu Canoco for Windows. V této studii jsem testovala preference metod hudebně-pohybové výuky a specifické hudební znalosti žáků.
Anotace v angličtině
This work is based on rhythmical education at a primary school. I described several new ways of teaching music with young children, which was focused on the most favourite rhythmical education at the third class at primary school at Milovice, district Nymburk. I also introduced new rhythmical musical instruments, which are convenient for children at the primary school. These musical instruments were used as important aids in my own musical lessons at school when working with children. Such project teaching was supplemented with a case study made by employment of evaluated questionnaire, where the data were analyzed with a statistical program for multidimensional testing Canoco for Windows. In this questionnaire, I tested the preferences in musical teaching methods and amount of special knowledge of young pupils.
Klíčová slova
Rytmus, rytmická výchova, projektové vyučování, metody učení rytmu, rytmické hudební nástroje, metodické příručky, pracovní listy, dotazník, primární škola, přípravy, program Canoco.
1. Výběr a prostudování odborné literatury k dané problematice.
2. Stanovení cíle a obsahu diplomové práce.
3. Vypracování základních tézí práce.
4. Postupné zpracovávání teoretických kapitol.
5. Postupné zpracování praktické části.
6. Ověřování poznatků a vlastních návrhů v praxi.
7. Průběžné konzultace s vedoucím práce.
8. Vypracování diplomové práce.
9. Předložení diplomové práce vedoucímu práce.
10. Dokončení práce, závěrečné zpracování a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Výběr a prostudování odborné literatury k dané problematice.
2. Stanovení cíle a obsahu diplomové práce.
3. Vypracování základních tézí práce.
4. Postupné zpracovávání teoretických kapitol.
5. Postupné zpracování praktické části.
6. Ověřování poznatků a vlastních návrhů v praxi.
7. Průběžné konzultace s vedoucím práce.
8. Vypracování diplomové práce.
9. Předložení diplomové práce vedoucímu práce.
10. Dokončení práce, závěrečné zpracování a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
Ašenberenrová, I.: Hledám štětsí. Plzeň: Hra 1999.
Branislavová, V.: Za písničkou ještě jinak. Praha: Editio Supraphon 1982.
Crha, B.: Základy hudební výchovy. PF BRNO: 1992.
Daniel, L.: Kapitoly z metodiky hudební výchovy. PF OLOMOUC 1984.
Daniel, L.: Hudební teorie. PF OSTRAVA: 1980.
Doležil, M.: Intonace a elementární rytmus.Praha: Editio Supraphon 1979.
Herden, J.: My pozor dáme a posloucháme. Praha: Scientia 1994.
Kofroň, J.: Cvičebnice intonace a rytmu. Praha: Editio Supraphon 1990.
Kulhánková, E.: Taneční hry s písničkami. Praha Portál 2006.
POpovič, M.: Vybrané kapitoly z didaktiky hudební výchovy. PF UJEP: 1979.
Režný, P.: Elementární hudební teorie. PF OLOMOUC: 2008.
Říha, J.: Zpíváme z not. PF UJEP: Albis 2002.
Říha, J.: Skládám noty do písničky. PF UJEP: Albis 2002.
Říha J.: Vánoční koledy. PF UJEP: Albis 2002.
Říha, J.: Duha plná písniček. PF UJEP: Albis 2004.
Sedlák, F.: Didaktika hudební výchovy. Praha: SPN 1998.
Zenkl, L.: Hudební teorie. PF Ostrava. 1980.
Seznam doporučené literatury
Ašenberenrová, I.: Hledám štětsí. Plzeň: Hra 1999.
Branislavová, V.: Za písničkou ještě jinak. Praha: Editio Supraphon 1982.
Crha, B.: Základy hudební výchovy. PF BRNO: 1992.
Daniel, L.: Kapitoly z metodiky hudební výchovy. PF OLOMOUC 1984.
Daniel, L.: Hudební teorie. PF OSTRAVA: 1980.
Doležil, M.: Intonace a elementární rytmus.Praha: Editio Supraphon 1979.
Herden, J.: My pozor dáme a posloucháme. Praha: Scientia 1994.
Kofroň, J.: Cvičebnice intonace a rytmu. Praha: Editio Supraphon 1990.
Kulhánková, E.: Taneční hry s písničkami. Praha Portál 2006.
POpovič, M.: Vybrané kapitoly z didaktiky hudební výchovy. PF UJEP: 1979.
Režný, P.: Elementární hudební teorie. PF OLOMOUC: 2008.
Říha, J.: Zpíváme z not. PF UJEP: Albis 2002.
Říha, J.: Skládám noty do písničky. PF UJEP: Albis 2002.
Říha J.: Vánoční koledy. PF UJEP: Albis 2002.
Říha, J.: Duha plná písniček. PF UJEP: Albis 2004.
Sedlák, F.: Didaktika hudební výchovy. Praha: SPN 1998.
Zenkl, L.: Hudební teorie. PF Ostrava. 1980.