V předložené bakalářské práci, jež nese název Kompetence přirozené autority očima klientů VÚ a NZDM, jsou přiblíženy pojmy jako autorita a s tímto pojmy a jevy související, jako např.: výchova, adolescence atd. Cílem práce je stanovení profilu nositele přirozené autority, jež klienti výchovných ústavů a nízkoprahových zařízení takto přijímají.
V empirické části, jsme pomocí námi sestrojeného dotazníku zjišťovali, jaké konkrétní kompetence klienti upřednostňují a vyžadují u přirozené autority. Zda a jaké jsou rozdíly ve vnímání přirozené autority klienty těchto dvou různých zařízení.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis, that is called "Competence of the natural authority seen by eyes of VU and NZDM clients", approach notions like authority and related phenomena like education, adolescence etc. The aim of this bachelor thesis is to determine the profile of the person who is perceived by clients of education and low budget institutions as a natural authority.
In the empirical part we used questionnaire to gain information about our clients priority expectations of native authority. If it is there any difference and what kind of difference of natural authority profile perceived by clients of these two institutions.
natural authority, competence, qualities, abilities, educational institute, NZDM
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V předložené bakalářské práci, jež nese název Kompetence přirozené autority očima klientů VÚ a NZDM, jsou přiblíženy pojmy jako autorita a s tímto pojmy a jevy související, jako např.: výchova, adolescence atd. Cílem práce je stanovení profilu nositele přirozené autority, jež klienti výchovných ústavů a nízkoprahových zařízení takto přijímají.
V empirické části, jsme pomocí námi sestrojeného dotazníku zjišťovali, jaké konkrétní kompetence klienti upřednostňují a vyžadují u přirozené autority. Zda a jaké jsou rozdíly ve vnímání přirozené autority klienty těchto dvou různých zařízení.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis, that is called "Competence of the natural authority seen by eyes of VU and NZDM clients", approach notions like authority and related phenomena like education, adolescence etc. The aim of this bachelor thesis is to determine the profile of the person who is perceived by clients of education and low budget institutions as a natural authority.
In the empirical part we used questionnaire to gain information about our clients priority expectations of native authority. If it is there any difference and what kind of difference of natural authority profile perceived by clients of these two institutions.
natural authority, competence, qualities, abilities, educational institute, NZDM
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na vymezení autority, přirozené autority a jejich genezi, její proměny v různých vývojových stádiích jedince a souvislosti s výchovou a kázní. 2. Koncipování vlastního výzkumného projektu - formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole. 3. Specifikace výzkumného vzorku a způsob jeho pořízení. Výzkumný vzorek bude tvořit 120 respondentů z celkem šesti zařízení (60 z výchovných ústavů a 60 z nízkoprahových zařízení pro děti a mládež). 4. Výběr a příprava výzkumných nástrojů a metod. Použit bude autorem sestrojený dotazník. 5. Realizace předvýzkumu a následná optimalizace připravených výzkumných nástrojů. 6. Vlastní realizace výzkumného šetření se zaměřením na vnímání a komparaci kompetencí u jedinců, jež jsou respondenty vnímáni jako nositelé přirozené autority. 7. Vyhodnocení výzkumné studie a statistická analýza získaných údajů. 8. Interpretace a diskuse získaných výsledků s informačními zdroji. 9. Formulace závěrů a doporučení pro praxi ve vztahu ke studovanému oboru. 10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na vymezení autority, přirozené autority a jejich genezi, její proměny v různých vývojových stádiích jedince a souvislosti s výchovou a kázní. 2. Koncipování vlastního výzkumného projektu - formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole. 3. Specifikace výzkumného vzorku a způsob jeho pořízení. Výzkumný vzorek bude tvořit 120 respondentů z celkem šesti zařízení (60 z výchovných ústavů a 60 z nízkoprahových zařízení pro děti a mládež). 4. Výběr a příprava výzkumných nástrojů a metod. Použit bude autorem sestrojený dotazník. 5. Realizace předvýzkumu a následná optimalizace připravených výzkumných nástrojů. 6. Vlastní realizace výzkumného šetření se zaměřením na vnímání a komparaci kompetencí u jedinců, jež jsou respondenty vnímáni jako nositelé přirozené autority. 7. Vyhodnocení výzkumné studie a statistická analýza získaných údajů. 8. Interpretace a diskuse získaných výsledků s informačními zdroji. 9. Formulace závěrů a doporučení pro praxi ve vztahu ke studovanému oboru. 10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
1. ARENDTOVÁ, H. Krize kultury, čtyři cvičení v politickém myšlení. Praha: Mladá Fronta, 1994. ISBN: 80 204 0424. 2. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Praha: Paido, 2000. ISBN 8085931-79-6. 3. HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 1999. ISBN 80-902081-8-5. 4. JANDOUREK, J. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2001. 1. vyd. ISBN:80-7178-535-0. X. 5. LANGMEIER, J., KREJČÍKOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. ISBN: 80-7169-195-X. 6. PRŮCHA, J. a kol. Pedagogický slovník. 4.vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN: 8071787728. 7. ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-078-0. 8. VALIŠOVÁ, A., a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. ISBN: 80-7184-624-4. 9. VALIŠOVÁ A., a kol. Autorita ve výchově, vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha: Karolinum 1999. ISBN: 80-7184.857-3. 10. VALIŠOVÁ A., Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada 2008. ISBN: 978-80-247-2282-5. 11. VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN: 978-80-247-1770-8. 12. WEBER, M. Autorita, etika a společnost: pohled sociologa do dějin. 1 vyd. Praha: Mladá fronta, 1997. ISBN: 80-204-0611-5.
Seznam doporučené literatury
1. ARENDTOVÁ, H. Krize kultury, čtyři cvičení v politickém myšlení. Praha: Mladá Fronta, 1994. ISBN: 80 204 0424. 2. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Praha: Paido, 2000. ISBN 8085931-79-6. 3. HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 1999. ISBN 80-902081-8-5. 4. JANDOUREK, J. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2001. 1. vyd. ISBN:80-7178-535-0. X. 5. LANGMEIER, J., KREJČÍKOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. ISBN: 80-7169-195-X. 6. PRŮCHA, J. a kol. Pedagogický slovník. 4.vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN: 8071787728. 7. ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-078-0. 8. VALIŠOVÁ, A., a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. ISBN: 80-7184-624-4. 9. VALIŠOVÁ A., a kol. Autorita ve výchově, vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha: Karolinum 1999. ISBN: 80-7184.857-3. 10. VALIŠOVÁ A., Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada 2008. ISBN: 978-80-247-2282-5. 11. VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN: 978-80-247-1770-8. 12. WEBER, M. Autorita, etika a společnost: pohled sociologa do dějin. 1 vyd. Praha: Mladá fronta, 1997. ISBN: 80-204-0611-5.