Tato bakalářská práce pojednává o formách tiskové reklamy uváděné v německojazyčných novinách na území okresu České Lípy v ročnících 1850 (pod názvem Böhmisch-Leipaer Anzeige-Blatt), 1860 (Böhmisch Leipaer Wochenblatt), 1877 (Leipaer Zeitung), 1889 a 1896 (Deutsche Leipaer Zeitung). Jedná se o stejné noviny, pouze jejich název se v průběhu let měnil. Ze zkoumání reklamy v těchto ročnících vyplývá její technická úroveň a zaměření odpovídající této historické době. Grafické zpracování reklam bylo jednoduché, ale slovní vyjádření většinou konkrétně popisovalo inzerovaný výrobek, popř. jeho výrobce, který nebyl schován za nekonkrétní anonymní inzertní značku.
Z pohledu vývoje reklamy jsou porovnány reklamy z let 1850 až 1896 se současnou reklamou z let 2011 a 2012 uváděnou v německém nadregionálním deníku Süddeutsche Zeitung, který je vydávaný v Mnichově.
Z analýzy vyplývá, že reklama současné doby je graficky i jazykově odlišná, obsahuje více barevných obrazových efektů a využívá všechny moderní principy působení na zákazníka a cíleně míří na jeho myšlení.
Závěrem je konstatováno, že reklama ve všech dobách byla zaměřena na obchod a na nabídku, ale ne vždy v historických dobách byly využívány všechny principy správné reklamy, i když zde byl postupem času zaznamenán její pokrok.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the form of press advertising in German language newspaper published in Česká Lípa in years 1850 (with the title Böhmisch-Leipaer Anzeige-Blatt), 1860 (Böhmisch Leipaer Wochenblatt), 1877 (Leipaer Zeitung), 1889 and 1896 (Deutsche Leipaer Zeitung). It was the same newspaper, only its title was changing in the course of time. Research of advertising in these years shows technical level and orientation corresponding with that period of time. Graphical processing of advertising was simple, but verbal formulation describing the product was mostly concrete. Therefore the producer wasn't hidden behind any unconcrete anonymous trademark.
From the viewpoint of development of advertising the thesis compares advertisements from 1850 till 1896 and contemporary advertisements in years 2011 and 2012 in German national daily newspaper Süddeutsche Zeitung published in Munich.
The results of this analysis show that the graphics and linguistics of present advertising is different. It contains more colorful visuals and uses all modern principles of influence on customer and aims at customer's thinking.
Finally, it has been found that advertising has always been focused on trade and supply, but all principles of right advertising weren't used in the period of time in the past mentioned above. However, certain progress in advertising during that period of time was noted.
Tato bakalářská práce pojednává o formách tiskové reklamy uváděné v německojazyčných novinách na území okresu České Lípy v ročnících 1850 (pod názvem Böhmisch-Leipaer Anzeige-Blatt), 1860 (Böhmisch Leipaer Wochenblatt), 1877 (Leipaer Zeitung), 1889 a 1896 (Deutsche Leipaer Zeitung). Jedná se o stejné noviny, pouze jejich název se v průběhu let měnil. Ze zkoumání reklamy v těchto ročnících vyplývá její technická úroveň a zaměření odpovídající této historické době. Grafické zpracování reklam bylo jednoduché, ale slovní vyjádření většinou konkrétně popisovalo inzerovaný výrobek, popř. jeho výrobce, který nebyl schován za nekonkrétní anonymní inzertní značku.
Z pohledu vývoje reklamy jsou porovnány reklamy z let 1850 až 1896 se současnou reklamou z let 2011 a 2012 uváděnou v německém nadregionálním deníku Süddeutsche Zeitung, který je vydávaný v Mnichově.
Z analýzy vyplývá, že reklama současné doby je graficky i jazykově odlišná, obsahuje více barevných obrazových efektů a využívá všechny moderní principy působení na zákazníka a cíleně míří na jeho myšlení.
Závěrem je konstatováno, že reklama ve všech dobách byla zaměřena na obchod a na nabídku, ale ne vždy v historických dobách byly využívány všechny principy správné reklamy, i když zde byl postupem času zaznamenán její pokrok.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the form of press advertising in German language newspaper published in Česká Lípa in years 1850 (with the title Böhmisch-Leipaer Anzeige-Blatt), 1860 (Böhmisch Leipaer Wochenblatt), 1877 (Leipaer Zeitung), 1889 and 1896 (Deutsche Leipaer Zeitung). It was the same newspaper, only its title was changing in the course of time. Research of advertising in these years shows technical level and orientation corresponding with that period of time. Graphical processing of advertising was simple, but verbal formulation describing the product was mostly concrete. Therefore the producer wasn't hidden behind any unconcrete anonymous trademark.
From the viewpoint of development of advertising the thesis compares advertisements from 1850 till 1896 and contemporary advertisements in years 2011 and 2012 in German national daily newspaper Süddeutsche Zeitung published in Munich.
The results of this analysis show that the graphics and linguistics of present advertising is different. It contains more colorful visuals and uses all modern principles of influence on customer and aims at customer's thinking.
Finally, it has been found that advertising has always been focused on trade and supply, but all principles of right advertising weren't used in the period of time in the past mentioned above. However, certain progress in advertising during that period of time was noted.
1.Stručná charakteristika zkoumaných periodik: tituly, politické zaměření, periodicita, adresáti, redakce.
2.Vymezení zkoumané reklamy: časové období, vymezení pojmu reklama.
3.Diachronní analýza reklamy v novinách.
4.Vyhodnocení analýzy.
5.BP bude vypracována v německém jazyce.
Zásady pro vypracování
1.Stručná charakteristika zkoumaných periodik: tituly, politické zaměření, periodicita, adresáti, redakce.
2.Vymezení zkoumané reklamy: časové období, vymezení pojmu reklama.
3.Diachronní analýza reklamy v novinách.
4.Vyhodnocení analýzy.
5.BP bude vypracována v německém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Nina Janich: Werbesprache. Ein Arbeitsbuch. Tübingen 2005.
Bernhard Sowinski: Werbung. Tübingen 1998.
Manuela Baumgart: Die Sprache der Anzeigenwerbung. Eine linguistische Analyse aktueller Werbeslogans. Heidelberg 1992.
Klaus Brinker: Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. Berlin 2005.
Heinz-Helmut Lüger: Pressesprache. Tübingen 1995.
Barbara Sandig: Textstilistik des Deutschen. Berlin 2006.
Elisabeth Noelle-Neumann, Winfried Schulz, Jürgen Wilke (eds.): Fischer-Lexikon Publizistik/ Massenkommunikation. Frankfurt am Main 2000.
Margot Heinemann, Wolfgang Heinemann: Grundlagen der Textlinguistik. Interaktion-Text-Diskurs. Tübingen 2002.
Heinz Pürer: Publizistik- und Kommunikationswissenschaft. Ein Handbuch. Konstanz 2003.
Seznam doporučené literatury
Nina Janich: Werbesprache. Ein Arbeitsbuch. Tübingen 2005.
Bernhard Sowinski: Werbung. Tübingen 1998.
Manuela Baumgart: Die Sprache der Anzeigenwerbung. Eine linguistische Analyse aktueller Werbeslogans. Heidelberg 1992.
Klaus Brinker: Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. Berlin 2005.
Heinz-Helmut Lüger: Pressesprache. Tübingen 1995.
Barbara Sandig: Textstilistik des Deutschen. Berlin 2006.
Elisabeth Noelle-Neumann, Winfried Schulz, Jürgen Wilke (eds.): Fischer-Lexikon Publizistik/ Massenkommunikation. Frankfurt am Main 2000.
Margot Heinemann, Wolfgang Heinemann: Grundlagen der Textlinguistik. Interaktion-Text-Diskurs. Tübingen 2002.
Heinz Pürer: Publizistik- und Kommunikationswissenschaft. Ein Handbuch. Konstanz 2003.