- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Hudebně dramatické činnosti jako prostředek integrace tvořivé dramatiky v projektové výchově na 1. stupni ZŠ
Hlavní téma v angličtině
Music and drama activities as a means of integration creative drama in education project at the first degree of the primary school.
Název dle studenta
Hudebně dramatické činnosti jako prostředek integrace tvořivé dramatiky v projektové výchově na I. st. ZŠ
Název dle studenta v angličtině
Musically dramatic activities as a means of integration of creative drama in education in the project´s education on the first stage of the primary school.
Diplomová práce na téma "Hudebně dramatické činnosti jako prostředek integrace tvořivé dramatiky v projektové výchově na I. st. ZŠ" je zaměřena na význam projektové výuky, resp. činnostního učení, jež se společně s hudebně dramatickými činnostmi podílejí na plnohodnotném strukturování pedagogického působení na žákovu osobnost v rámci výchovně vzdělávacího procesu.
Projektové vyučování vytváří podmínky pro vzájemnou komunikaci mezi učitelem a žákem, ale i mezi žáky navzájem, rozvíjí smysl pro týmovou práci a umožňuje aktivní zapojení všech žáků do výuky. Další předností činnostního učení je, že není určeno pouze úzkému okruhu žáků. Díky aktivnímu zapojení všech žáků do výuky napomáhá činnostní učení i přirozené integraci dětí se speciálními potřebami učení. Nezapomíná ani na nadané žáky, kterým nabízí dostatečné množství rozšiřujícího učiva a další možnosti diferenciace.
Nedílnou součástí práce je i nástin možné aplikace metody dramatické výchovy, která společně s uplatněním hudebně dramatických a hudebně pohybových činností, rozvíjí intelektuální schopnosti žáků, jejich paměť, představivost, tvořivost, abstraktní myšlení, schopnost logického úsudku. Současně přispívají i k vytváření určitých rysů osobnosti, jako je vytrvalost, pracovitost, kritičnost. Jsou zde uvedeny příklady zpracování příprav, které jsou náročné pro učitele, především časem, který je jim nutno věnovat, ale jsou rovněž velkým přínosem pro žáky, kteří se učí využívat a aplikovat již naučené v běžném životě a tím propojují vše se vším.
V závěru praktické části práce je uvedena ukázka realizace projektu: Třídní svatby aneb" ANO" nanečisto, určeného pro žáky 5. ročníku základní školy výuky v rámci Školního vzdělávacího programu naší ZŠ Tvořivá škola pro všechny.
Anotace v angličtině
Diploma thesis on the topic of musical and dramatic activities as a mean of integrating the creative grammar in design education at the first stage of elementary school is focused on the importance of teaching and learning which together with the musical and dramatic activities are involved in structuring the adequate educational exposure on pupil´s personality within the educational process.
The project creates conditions for the teaching of mutual communication between a teacher and a pupil but also between the pupil of the other.
This develops a sense of teamwork and allows for the active involvement of all the pupils into the tutorial. Another advantage of the activity learning is that it is not intended only to a small group of pupils. Thanks to the active participation of all pupils tutorial helps learning and natural integration of children with special needs of learning. We do not forget the gifted pupils that offers a sufficient quantity of the curriculum and other options of differentiation.
An integral part of the work is also an outline of possible application methods of drama education which together with the application of musical dramatic and musical movement activities develop the intellectual abilities of the pupils. Their memory, imagination, creativity, abstract thinking and the ability of logical judgement. At the same time they contribute to the creation of certain features of the personality. For example, the perseverance, diligence and criticality. Here are examples of the process of preparation that are challenging for teachers mainly because of time they have to spend on them. And they are also a great help for pupils who are learning how to use and apply already learned in everyday life and by linking everything to everything.
In conclusion, the practical part of the thesis is a sample implementation of the project. It was a class wedding or to say YES for the rest of my life. This is addressed to the primary school pupils in the fifth year of learning at the elementary school.
It is according to the school educational program of our school. Creative school for all.
Klíčová slova
dítě
hudba
tvořivé schopnosti
hudebně pedagogický proces
hudební činnosti
Klíčová slova v angličtině
child
music
creative abilities
musically pedagogic process
musical activities
Rozsah průvodní práce
93
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma "Hudebně dramatické činnosti jako prostředek integrace tvořivé dramatiky v projektové výchově na I. st. ZŠ" je zaměřena na význam projektové výuky, resp. činnostního učení, jež se společně s hudebně dramatickými činnostmi podílejí na plnohodnotném strukturování pedagogického působení na žákovu osobnost v rámci výchovně vzdělávacího procesu.
Projektové vyučování vytváří podmínky pro vzájemnou komunikaci mezi učitelem a žákem, ale i mezi žáky navzájem, rozvíjí smysl pro týmovou práci a umožňuje aktivní zapojení všech žáků do výuky. Další předností činnostního učení je, že není určeno pouze úzkému okruhu žáků. Díky aktivnímu zapojení všech žáků do výuky napomáhá činnostní učení i přirozené integraci dětí se speciálními potřebami učení. Nezapomíná ani na nadané žáky, kterým nabízí dostatečné množství rozšiřujícího učiva a další možnosti diferenciace.
Nedílnou součástí práce je i nástin možné aplikace metody dramatické výchovy, která společně s uplatněním hudebně dramatických a hudebně pohybových činností, rozvíjí intelektuální schopnosti žáků, jejich paměť, představivost, tvořivost, abstraktní myšlení, schopnost logického úsudku. Současně přispívají i k vytváření určitých rysů osobnosti, jako je vytrvalost, pracovitost, kritičnost. Jsou zde uvedeny příklady zpracování příprav, které jsou náročné pro učitele, především časem, který je jim nutno věnovat, ale jsou rovněž velkým přínosem pro žáky, kteří se učí využívat a aplikovat již naučené v běžném životě a tím propojují vše se vším.
V závěru praktické části práce je uvedena ukázka realizace projektu: Třídní svatby aneb" ANO" nanečisto, určeného pro žáky 5. ročníku základní školy výuky v rámci Školního vzdělávacího programu naší ZŠ Tvořivá škola pro všechny.
Anotace v angličtině
Diploma thesis on the topic of musical and dramatic activities as a mean of integrating the creative grammar in design education at the first stage of elementary school is focused on the importance of teaching and learning which together with the musical and dramatic activities are involved in structuring the adequate educational exposure on pupil´s personality within the educational process.
The project creates conditions for the teaching of mutual communication between a teacher and a pupil but also between the pupil of the other.
This develops a sense of teamwork and allows for the active involvement of all the pupils into the tutorial. Another advantage of the activity learning is that it is not intended only to a small group of pupils. Thanks to the active participation of all pupils tutorial helps learning and natural integration of children with special needs of learning. We do not forget the gifted pupils that offers a sufficient quantity of the curriculum and other options of differentiation.
An integral part of the work is also an outline of possible application methods of drama education which together with the application of musical dramatic and musical movement activities develop the intellectual abilities of the pupils. Their memory, imagination, creativity, abstract thinking and the ability of logical judgement. At the same time they contribute to the creation of certain features of the personality. For example, the perseverance, diligence and criticality. Here are examples of the process of preparation that are challenging for teachers mainly because of time they have to spend on them. And they are also a great help for pupils who are learning how to use and apply already learned in everyday life and by linking everything to everything.
In conclusion, the practical part of the thesis is a sample implementation of the project. It was a class wedding or to say YES for the rest of my life. This is addressed to the primary school pupils in the fifth year of learning at the elementary school.
It is according to the school educational program of our school. Creative school for all.
Klíčová slova
dítě
hudba
tvořivé schopnosti
hudebně pedagogický proces
hudební činnosti
Klíčová slova v angličtině
child
music
creative abilities
musically pedagogic process
musical activities
Zásady pro vypracování
1. Výběr a prostudování odborné literatury k dané problematice
2. Stanovení cíle a obsahu diplomové práce
3. Vypracování základních tézí práce
4. Postupné zpracování teoretických kapitol
5. Postupné vypracovávání praktické části
6. Ověřování poznatků a vlastních návrhů v praxi
7. Konzultace s vedoucím práce
8. Vypracování diplomové práce
9. Předložení diplomové práce vedoucímu
10. Dokončení práce, závěrečné zpracování a odevzdání práce
Zásady pro vypracování
1. Výběr a prostudování odborné literatury k dané problematice
2. Stanovení cíle a obsahu diplomové práce
3. Vypracování základních tézí práce
4. Postupné zpracování teoretických kapitol
5. Postupné vypracovávání praktické části
6. Ověřování poznatků a vlastních návrhů v praxi
7. Konzultace s vedoucím práce
8. Vypracování diplomové práce
9. Předložení diplomové práce vedoucímu
10. Dokončení práce, závěrečné zpracování a odevzdání práce
Seznam doporučené literatury
SMĚRNICE DĚKANA PF UJEP č. 7A/2010 "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP"
FIALKA, J.: Metodika tvorby diplomové práce. KNIHAŘ, Brno, 2002
ECO, U.: Jak napsat diplomovou práci. Votobia, 1997
KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: MU, 2006. 160 s.
ISBN 80-210-4142-0.
KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000. 136 s.
ISBN 80-7178-437-0.
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: Artama, 1992. 149 s.
ISBN 80-7068-041-5.
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: Ipos, 1998. 199 s.
ISBN 80-7068-103-9.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s.
ISBN 80-7315- 039-5.
ŠIMANOVSKÝ, L., TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál, 1999.
146 s. ISBN 80-7178-323-4.
ŠIMANOVSKÝ, L., TICHÁ, A., BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha: Portál, 2000. 154 s. ISBN 80-7178-477-X.
VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha: ISV, 1994. 200 s.
ISBN 80-85866-06-4.
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom, 1998. 279 s. ISBN 80-86106-02-0.
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996.
ISBN 80-85866-16-1.
Seznam doporučené literatury
SMĚRNICE DĚKANA PF UJEP č. 7A/2010 "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP"
FIALKA, J.: Metodika tvorby diplomové práce. KNIHAŘ, Brno, 2002
ECO, U.: Jak napsat diplomovou práci. Votobia, 1997
KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: MU, 2006. 160 s.
ISBN 80-210-4142-0.
KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000. 136 s.
ISBN 80-7178-437-0.
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: Artama, 1992. 149 s.
ISBN 80-7068-041-5.
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: Ipos, 1998. 199 s.
ISBN 80-7068-103-9.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s.
ISBN 80-7315- 039-5.
ŠIMANOVSKÝ, L., TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál, 1999.
146 s. ISBN 80-7178-323-4.
ŠIMANOVSKÝ, L., TICHÁ, A., BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha: Portál, 2000. 154 s. ISBN 80-7178-477-X.
VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha: ISV, 1994. 200 s.
ISBN 80-85866-06-4.
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom, 1998. 279 s. ISBN 80-86106-02-0.
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996.
ISBN 80-85866-16-1.