Základním tématem bakalářské práce je "teze o konci umění", kterou jako první koncipoval představitel německého idealismu Georg Wilhelm Friedrich Hegel. Cílem práce je představit tuto tezi a předvést ji ve světle současných interpretací z pohledu autorů 20. století. Interpretovanými autory jsou Hans Belting, Martin Heidegger, Arthur C. Danto, jejich pohled umožní aplikovat "tezi o konci umění" na současné umění a na chápání uměleckých děl současnou společností.
Anotace v angličtině
The basic theme of this Bachelor work is the "End of art thesis", which conceive Georg Wilhelm Friedrich Hegel, like the first personator of the German Idealism. The aim of this study is introducing this thesis and demonstrating this thesis in the light of present interpretations in point of view from authors of the 2Oth century. The interpreted authors are Hans Belting, Martin Heidegger, Arthur C. Danto, their point of view will give us an aplication "End of art thesis" on present art and comprehensing art works by the present society.
Klíčová slova
Hegel, Duch, mysl, umění, dějiny, teze o konci umění, Danto, Belting, Absolutní duch, pravda, Gestell, odkrývání, svět umění
Klíčová slova v angličtině
Hegel, Spirit (Geist), mind, art, history, the end of art thesis, Danto, Belting, absolute spirit, true, Gestell, detection, the art world
Rozsah průvodní práce
43
Jazyk
CZ
Anotace
Základním tématem bakalářské práce je "teze o konci umění", kterou jako první koncipoval představitel německého idealismu Georg Wilhelm Friedrich Hegel. Cílem práce je představit tuto tezi a předvést ji ve světle současných interpretací z pohledu autorů 20. století. Interpretovanými autory jsou Hans Belting, Martin Heidegger, Arthur C. Danto, jejich pohled umožní aplikovat "tezi o konci umění" na současné umění a na chápání uměleckých děl současnou společností.
Anotace v angličtině
The basic theme of this Bachelor work is the "End of art thesis", which conceive Georg Wilhelm Friedrich Hegel, like the first personator of the German Idealism. The aim of this study is introducing this thesis and demonstrating this thesis in the light of present interpretations in point of view from authors of the 2Oth century. The interpreted authors are Hans Belting, Martin Heidegger, Arthur C. Danto, their point of view will give us an aplication "End of art thesis" on present art and comprehensing art works by the present society.
Klíčová slova
Hegel, Duch, mysl, umění, dějiny, teze o konci umění, Danto, Belting, Absolutní duch, pravda, Gestell, odkrývání, svět umění
Klíčová slova v angličtině
Hegel, Spirit (Geist), mind, art, history, the end of art thesis, Danto, Belting, absolute spirit, true, Gestell, detection, the art world
Zásady pro vypracování
Tématem práce bude Hegelova teze o konci umění tak, jak ji využívají současní filosofové umění (především Arthur C. Danto). Metody : analýza a interpretace primárních a sekundárních textů.
Předběžná struktura práce:
1) Úvod
2) Teze o konci umění v Hegelově estetice
3) Dantův výklad této teze
4) Závěr
Zásady pro vypracování
Tématem práce bude Hegelova teze o konci umění tak, jak ji využívají současní filosofové umění (především Arthur C. Danto). Metody : analýza a interpretace primárních a sekundárních textů.
Předběžná struktura práce:
1) Úvod
2) Teze o konci umění v Hegelově estetice
3) Dantův výklad této teze
4) Závěr
Seznam doporučené literatury
Belting, Hans (2000) Konec dějin umění. -- Praha : Mladá fronta.
HEGEL, G. W. F. (1966), Estetika I. a II., Odeon, Praha
DANTO, Arthur C. (1998). Konec umění, in: Estetika. -- ISSN 0014-1291. -- Roč. 35, č. 1 (1998), s. 1-18
DANTO, Arthur C. (1997). After the End of Art. Contemporary Art and the Pale of
History. Princeton, N. J.
DANTO, Arthur C. (1998). ?The End of Art. A Philosophical Defense?. In: History and Theory 37, 127-143.
DANTO, Arthur C. (2000). ?The Work of Art and the Historical Future?. In: The Madonna of the Future, Berkeley, Cal.: 416-431.
ROLLINS, Mark (ed.) (1993). Danto and his Critics. Cambridge, Mass./Oxford.
WENNINGER, R. (2005) :Individual style after the end of art, in: Postgraduate Journal of Aesthetics, Vol. 2, No. 3
Seznam doporučené literatury
Belting, Hans (2000) Konec dějin umění. -- Praha : Mladá fronta.
HEGEL, G. W. F. (1966), Estetika I. a II., Odeon, Praha
DANTO, Arthur C. (1998). Konec umění, in: Estetika. -- ISSN 0014-1291. -- Roč. 35, č. 1 (1998), s. 1-18
DANTO, Arthur C. (1997). After the End of Art. Contemporary Art and the Pale of
History. Princeton, N. J.
DANTO, Arthur C. (1998). ?The End of Art. A Philosophical Defense?. In: History and Theory 37, 127-143.
DANTO, Arthur C. (2000). ?The Work of Art and the Historical Future?. In: The Madonna of the Future, Berkeley, Cal.: 416-431.
ROLLINS, Mark (ed.) (1993). Danto and his Critics. Cambridge, Mass./Oxford.
WENNINGER, R. (2005) :Individual style after the end of art, in: Postgraduate Journal of Aesthetics, Vol. 2, No. 3