Téma diplomové práce pojednává o zapojení experimentálních technik do výtvarné výchovy, pomocí nichž se žák učí poznávat nové výtvarné techniky a materiály, na jejichž základě se otevírají jiné možnosti výtvarného vyjadřování, které je založeno na spontánním projevu. Následným dotvářením experimentálních technik dochází k dalšímu rozvoji výtvarného myšlení, které již vychází z vlastní zkušenosti žáka.
Diplomová práce je dělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část je v úvodu zaměřena na historii náhody jako takové. Směřuje od filozofického pojetí, přes umělecké směry, ke kterým se pojí umělci světových formátů. Není opomenuta ani novodobá tvorba s principy náhody v dílech českých výtvarníků. Nedílnou součástí je taktéž dětský výtvarný projev a jeho specifika, tvořivost a využití projektového vyučování. V praktické části je zrealizovaný výtvarný projekt na téma "Dotváříme náhodu". V závěru diplomové práce je shrnutí vytyčených cílů.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis discusses the involvement of experimental techniques in art edu-cation,which teaches the student to explore new art techniques and materials, the basis of which opens other options of visual expression that is based on the spontaneous manifesta-tion. Subsequent creation of experimental techniques comes to further development of cre-ative thinking, which already comes from pupil's own experience.
The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is in the introduction focused on the history of coincidences as such. It directs from the philosophi-cal concept, through artistic movements, which are associated with the artists of world cal-ibre. It is not forgotten, nor the modern creation with principles of randomness in the works of Czech artists. The integral part is also children's artistic expression and its characteristics, creativity and the use of project teaching. In the practical part, the art project on the theme ' Putting finishing touches with randomness' is implemented. The conclusion of the thesis is a summary of the outlined goals.
Art education, coincidence, experiment, children´s creative expression, drawing, painting
Rozsah průvodní práce
107
Jazyk
CZ
Anotace
Téma diplomové práce pojednává o zapojení experimentálních technik do výtvarné výchovy, pomocí nichž se žák učí poznávat nové výtvarné techniky a materiály, na jejichž základě se otevírají jiné možnosti výtvarného vyjadřování, které je založeno na spontánním projevu. Následným dotvářením experimentálních technik dochází k dalšímu rozvoji výtvarného myšlení, které již vychází z vlastní zkušenosti žáka.
Diplomová práce je dělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část je v úvodu zaměřena na historii náhody jako takové. Směřuje od filozofického pojetí, přes umělecké směry, ke kterým se pojí umělci světových formátů. Není opomenuta ani novodobá tvorba s principy náhody v dílech českých výtvarníků. Nedílnou součástí je taktéž dětský výtvarný projev a jeho specifika, tvořivost a využití projektového vyučování. V praktické části je zrealizovaný výtvarný projekt na téma "Dotváříme náhodu". V závěru diplomové práce je shrnutí vytyčených cílů.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis discusses the involvement of experimental techniques in art edu-cation,which teaches the student to explore new art techniques and materials, the basis of which opens other options of visual expression that is based on the spontaneous manifesta-tion. Subsequent creation of experimental techniques comes to further development of cre-ative thinking, which already comes from pupil's own experience.
The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is in the introduction focused on the history of coincidences as such. It directs from the philosophi-cal concept, through artistic movements, which are associated with the artists of world cal-ibre. It is not forgotten, nor the modern creation with principles of randomness in the works of Czech artists. The integral part is also children's artistic expression and its characteristics, creativity and the use of project teaching. In the practical part, the art project on the theme ' Putting finishing touches with randomness' is implemented. The conclusion of the thesis is a summary of the outlined goals.
Art education, coincidence, experiment, children´s creative expression, drawing, painting
Zásady pro vypracování
1. Nastudování odborné literatury
2. Příprava výtvarného projektu
3. Realizace výtvarného projektu
4. Sepsání diplomové práce. Části diplomové práce: Úvod. Hlavní část : teoretická část a praktická část. Závěr: zhodnocení, pedagogická reflexe
Zásady pro vypracování
1. Nastudování odborné literatury
2. Příprava výtvarného projektu
3. Realizace výtvarného projektu
4. Sepsání diplomové práce. Části diplomové práce: Úvod. Hlavní část : teoretická část a praktická část. Závěr: zhodnocení, pedagogická reflexe
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. 1 díl. Praha: 1997. 128 s. ISBN 80-208-0432-3.
ELGER, D. Dadaismus. Taschen: Slovart 2005. 96 s. ISBN 80-7209-661-3.
MALÝ, Z. Grafické techniky pro každého. Brno: CP Books, a.s., 2005. 62 s. ISBN 80-251-0296-3.
ODEHNAL, A. Grafické techniky. Brno: ERA group spol. s. r. o., 2005. 111 s. ISBN 80-7366-006-7.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997. 233 s. ISBN 80-902267-2-8.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. 242 s. ISBN 80-902267-1-10.
UŽDIL, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: Portál, 2002. 125 s. ISBN 80-7178-599-7.
UŽDIL, J. Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988. 462 s. ISBN 14-692-88
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. 1 díl. Praha: 1997. 128 s. ISBN 80-208-0432-3.
ELGER, D. Dadaismus. Taschen: Slovart 2005. 96 s. ISBN 80-7209-661-3.
MALÝ, Z. Grafické techniky pro každého. Brno: CP Books, a.s., 2005. 62 s. ISBN 80-251-0296-3.
ODEHNAL, A. Grafické techniky. Brno: ERA group spol. s. r. o., 2005. 111 s. ISBN 80-7366-006-7.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997. 233 s. ISBN 80-902267-2-8.
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. 242 s. ISBN 80-902267-1-10.
UŽDIL, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: Portál, 2002. 125 s. ISBN 80-7178-599-7.
UŽDIL, J. Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988. 462 s. ISBN 14-692-88