Diplomová práce je zaměřena na hodnocení učebnic hudební výchovy na prvním stupni Základní školy. Cílem práce bylo zjistit, jestli se učebnice hudební výchovy posunuly ve svém historickém vývoji dopředu nebo jestli zůstaly na stejné úrovni. Diplomová práce je rozedělena na dvě části. V teoretické části se zabývám především tím, které faktory ovlivňují mladší školní věk při výuce hudební výchovy. Praktická část je zaměřeřena na hodnocení učebnic hudební výchovy. V této části jsou zařazeny učebnice starší ale i celé řady učebnic, které mohou peagogové využít v současné době.
Anotace v angličtině
The theses is focused on the evalution of textbook for music lessons in primary schools. The aim was to determine whether the text books moved forward in their historical development or remained the same. The theses is divided into two parts. The theoretical part deals mainly with factors which affect the xounger schoolage during teaching in music lessons. The practical part is focused on the evaluation of music textbooks. Tihs section includes older textbooks, but also a number of books that teachers can use today.
Klíčová slova
učebnice, mladší školní věk, hodnocení, hudební výchova na 1. stupni ZŠ, kritéria učebnic
Klíčová slova v angličtině
textbooks, younger school age, evaluation, music lessons in the first half of primary school, textbooks kriteria
Rozsah průvodní práce
82 s. (110 919 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na hodnocení učebnic hudební výchovy na prvním stupni Základní školy. Cílem práce bylo zjistit, jestli se učebnice hudební výchovy posunuly ve svém historickém vývoji dopředu nebo jestli zůstaly na stejné úrovni. Diplomová práce je rozedělena na dvě části. V teoretické části se zabývám především tím, které faktory ovlivňují mladší školní věk při výuce hudební výchovy. Praktická část je zaměřeřena na hodnocení učebnic hudební výchovy. V této části jsou zařazeny učebnice starší ale i celé řady učebnic, které mohou peagogové využít v současné době.
Anotace v angličtině
The theses is focused on the evalution of textbook for music lessons in primary schools. The aim was to determine whether the text books moved forward in their historical development or remained the same. The theses is divided into two parts. The theoretical part deals mainly with factors which affect the xounger schoolage during teaching in music lessons. The practical part is focused on the evaluation of music textbooks. Tihs section includes older textbooks, but also a number of books that teachers can use today.
Klíčová slova
učebnice, mladší školní věk, hodnocení, hudební výchova na 1. stupni ZŠ, kritéria učebnic
Klíčová slova v angličtině
textbooks, younger school age, evaluation, music lessons in the first half of primary school, textbooks kriteria
Zásady pro vypracování
1.Shromážděné materiály a studium odborné literatury.
2.Stanovení cíle a obsahu diplomové práce.
3.Stanovení základních tezí práce.
4.Zpracování osnovy práce.
5.Postupné zpracování práce.
6.Průběžné konzultace s vedoucím práce.
7.Ověření poznatků a vlastních návrhů v praxi.
8.Dokončení diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1.Shromážděné materiály a studium odborné literatury.
2.Stanovení cíle a obsahu diplomové práce.
3.Stanovení základních tezí práce.
4.Zpracování osnovy práce.
5.Postupné zpracování práce.
6.Průběžné konzultace s vedoucím práce.
7.Ověření poznatků a vlastních návrhů v praxi.
8.Dokončení diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
Gregor,V.; Sedlický, T.: Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Edito Supraphon, Praha 1973
Novotná, D.: Komparace evropských výchovně vzdělávacích systémů v souvislosti se zařazením hudební výchovy na gymnázia. In: Tória vyučovania hudobnej výchovy. Hudební teorie a pedagogika. Univerzita Mateja Bela v Banském Bystrici, FHV, KH, Banská Bystrica 2004, ISBN 90-8055-985-6
Dějiny hudební výchovy (osobnosti, instituce, koncepce). Sborník z konference JANÁČKIANA 1996. Asociace hudebních umělců a vědců ? TC Ostrava, Ostrava 1996; ISBN 80-85780-72-0
Knopová, B.: Proměny hudební výchovy ve vztahu současnému vývoji společnosti. In: Musica viva in schola XIV. MU v Brně, PF, Brno 1998; ISBN 80-210-1918-2
Ježil, P.: Hudební výchova a nové pojetí primárního vzdělávání. In: Cesta Rámcového vzdělávacího programu do škol. PF UJEP v Ústí nad Labem, 2006; ISBN 80-7044-832-6
Ježil, P.: Úloha hudby v budoucnosti. In: Hudební pedagogika a výchova ? minulost, přítomnost, budoucnost. UP Olomouc, FF a PF; Olomouc 2004; ISBN 80-244-0826-0
Daniel, L.: Hudební výchova v 21. století. In: Inovace v hudební pedagogice a výchově k poctě Lea Kestenberga. UP v Olomouci, PF, Olomouc 2008; ISBN 978-80-903776-5-3
Konejška, M.: Evropské podněty pro českou hudební výchovu. In: Inovace v hudební pedagogice a výchově k poctě Lea Kestenberga. UP v Olomouci, PF, Olomouc 2008; ISBN 978-80-903776-5-3
Holas, M.: Inovace v hudební výchově ? ano či ne? In: Inovace v hudební pedagogice a výchově k poctě Lea Kestenberga. UP v Olomouci, PF, Olomouc 2008; ISBN 978-80-903776-5-3
Blažková, M.: Postavení hudební výchovy v kurikulární reformě. In: Inovace v hudební pedagogice a výchově k poctě Lea Kestenberga. UP v Olomouci, PF, Olomouc 2008; ISBN 978-80-903776-5-3
Ježil, P.: Hudba a komunikace. In: Didaktika řečové a neřečové výchovy mateřské škol a na 1. stupni základní školy. UJEP v Ústí nad Labem, PF, Ústí nad Labem 2008; ISBN 978-80-7414-088-4
Ježil, P.: Postavení hudební výchovy v současné škole. In: Aktuální otázky současné hudebně výchovné teorie a praxe II. UJEP v Ústí nad Labem, PF,KHV, Ústí nad Labem 2007, ISBN 978-80-7044-853-3
Říha, J.: Sborový zpěv v hodinách hudební výchovy. Editio Supraphon, Praha 1979
Gause, F.: Počátky moderních proudů v naší hudební výchově. Editio Supraphon, Praha 1975
Seznam doporučené literatury
Gregor,V.; Sedlický, T.: Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Edito Supraphon, Praha 1973
Novotná, D.: Komparace evropských výchovně vzdělávacích systémů v souvislosti se zařazením hudební výchovy na gymnázia. In: Tória vyučovania hudobnej výchovy. Hudební teorie a pedagogika. Univerzita Mateja Bela v Banském Bystrici, FHV, KH, Banská Bystrica 2004, ISBN 90-8055-985-6
Dějiny hudební výchovy (osobnosti, instituce, koncepce). Sborník z konference JANÁČKIANA 1996. Asociace hudebních umělců a vědců ? TC Ostrava, Ostrava 1996; ISBN 80-85780-72-0
Knopová, B.: Proměny hudební výchovy ve vztahu současnému vývoji společnosti. In: Musica viva in schola XIV. MU v Brně, PF, Brno 1998; ISBN 80-210-1918-2
Ježil, P.: Hudební výchova a nové pojetí primárního vzdělávání. In: Cesta Rámcového vzdělávacího programu do škol. PF UJEP v Ústí nad Labem, 2006; ISBN 80-7044-832-6
Ježil, P.: Úloha hudby v budoucnosti. In: Hudební pedagogika a výchova ? minulost, přítomnost, budoucnost. UP Olomouc, FF a PF; Olomouc 2004; ISBN 80-244-0826-0
Daniel, L.: Hudební výchova v 21. století. In: Inovace v hudební pedagogice a výchově k poctě Lea Kestenberga. UP v Olomouci, PF, Olomouc 2008; ISBN 978-80-903776-5-3
Konejška, M.: Evropské podněty pro českou hudební výchovu. In: Inovace v hudební pedagogice a výchově k poctě Lea Kestenberga. UP v Olomouci, PF, Olomouc 2008; ISBN 978-80-903776-5-3
Holas, M.: Inovace v hudební výchově ? ano či ne? In: Inovace v hudební pedagogice a výchově k poctě Lea Kestenberga. UP v Olomouci, PF, Olomouc 2008; ISBN 978-80-903776-5-3
Blažková, M.: Postavení hudební výchovy v kurikulární reformě. In: Inovace v hudební pedagogice a výchově k poctě Lea Kestenberga. UP v Olomouci, PF, Olomouc 2008; ISBN 978-80-903776-5-3
Ježil, P.: Hudba a komunikace. In: Didaktika řečové a neřečové výchovy mateřské škol a na 1. stupni základní školy. UJEP v Ústí nad Labem, PF, Ústí nad Labem 2008; ISBN 978-80-7414-088-4
Ježil, P.: Postavení hudební výchovy v současné škole. In: Aktuální otázky současné hudebně výchovné teorie a praxe II. UJEP v Ústí nad Labem, PF,KHV, Ústí nad Labem 2007, ISBN 978-80-7044-853-3
Říha, J.: Sborový zpěv v hodinách hudební výchovy. Editio Supraphon, Praha 1979
Gause, F.: Počátky moderních proudů v naší hudební výchově. Editio Supraphon, Praha 1975