Informace o kvalifikační práci Obsahová analýza a proměny interpretace tematického celku "České stavovské povstání" ve vybraných dějepisných učebnicích
Diplomová práce pomocí pedagogických metod výzkumu formou obsahové analýzy a komparace porovnává míru historiografických interpretačních proměn tematického celku "České stavovské povstání" ve vybraném vzorku školních dějepisných učebnic. Analyzované vzorky učebnic v celkovém počtu osmi byly vybrány dle jednotlivých historických etap vývoje českého státu. Teoretická část práce zachycuje pedagogické teorie školní učebnice, historiografický vývoj tématu "České stavovské povstání" a stručný historický výklad. Empirická část popisuje způsoby výběru výzkumných metod a kritérií pro výběr analyzovaných vzorků, jakož i samotnou analýzu. Pro zpracování bylo využito odborné pedagogické a historické literatury, jejíž seznam je součástí práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis compares the historiographical interpretative transformations of the topic "České stavovské povstání" (The Bohemian Revolt), according to the chosen sample of the school historical textbooks by the help of pedagogical methods of the research, content analysis and comparison. The sample of the textbooks consists of the eight textbooks which were chosen according to the individual historical periods of the development of the Czech country. The theoretical part of this diploma thesis contains the pedagogical theory of the school textbooks, historiographical development of the topic "České stavovské povstání" (The Bohemian Revolt) and a brief historical explanation. The empirical part descripts the way used for choosing of research methods and criteria of analyzed samples and for the analysis at all. For the arrangement of this work was used specialized and historical literature. The list of the used literature is the part of this work.
Klíčová slova
Školní dějepisná učebnice, Obsahová analýza, Tematický celek, Dějinná interpretace, České stavovské povstání, Bílá hora
Klíčová slova v angličtině
School history textbook, Content analysis, Topic, Interpretation of history, "České stavovské povstání" (Bohemian Revolt), "Bílá hora" (White Mountain)
Rozsah průvodní práce
87
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pomocí pedagogických metod výzkumu formou obsahové analýzy a komparace porovnává míru historiografických interpretačních proměn tematického celku "České stavovské povstání" ve vybraném vzorku školních dějepisných učebnic. Analyzované vzorky učebnic v celkovém počtu osmi byly vybrány dle jednotlivých historických etap vývoje českého státu. Teoretická část práce zachycuje pedagogické teorie školní učebnice, historiografický vývoj tématu "České stavovské povstání" a stručný historický výklad. Empirická část popisuje způsoby výběru výzkumných metod a kritérií pro výběr analyzovaných vzorků, jakož i samotnou analýzu. Pro zpracování bylo využito odborné pedagogické a historické literatury, jejíž seznam je součástí práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis compares the historiographical interpretative transformations of the topic "České stavovské povstání" (The Bohemian Revolt), according to the chosen sample of the school historical textbooks by the help of pedagogical methods of the research, content analysis and comparison. The sample of the textbooks consists of the eight textbooks which were chosen according to the individual historical periods of the development of the Czech country. The theoretical part of this diploma thesis contains the pedagogical theory of the school textbooks, historiographical development of the topic "České stavovské povstání" (The Bohemian Revolt) and a brief historical explanation. The empirical part descripts the way used for choosing of research methods and criteria of analyzed samples and for the analysis at all. For the arrangement of this work was used specialized and historical literature. The list of the used literature is the part of this work.
Klíčová slova
Školní dějepisná učebnice, Obsahová analýza, Tematický celek, Dějinná interpretace, České stavovské povstání, Bílá hora
Klíčová slova v angličtině
School history textbook, Content analysis, Topic, Interpretation of history, "České stavovské povstání" (Bohemian Revolt), "Bílá hora" (White Mountain)
Zásady pro vypracování
1. Heuristická fáze - shromáždění a studium odborné didaktické a historické literatury
2. Heuristická fáze - shromáždění a studium vybraných učebnic
3. Zpracování získaných poznatků z odborné literatury a vybraných učebnic
4. Analýza a vzájemná komparace obsahu vybraných učebnic
5. Shrnutí, závěr, konečná verze
Zásady pro vypracování
1. Heuristická fáze - shromáždění a studium odborné didaktické a historické literatury
2. Heuristická fáze - shromáždění a studium vybraných učebnic
3. Zpracování získaných poznatků z odborné literatury a vybraných učebnic
4. Analýza a vzájemná komparace obsahu vybraných učebnic
5. Shrnutí, závěr, konečná verze
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, V. a kol.: Didaktika dějepisu I. - II., Praha 1985, 1988
ČORNEJOVÁ, I., MIKULEC, J., VLNAS, V. a kol.: Velké dějiny zemí Koruny české VIII. 1618 - 1683, Praha 2008
JANÁČEK, J.: České stavovské povstání 1618 - 1620 (otázky a problémy), in: Folia Historica Bohemica 8, Praha 1985
KAVKA, F.: Bílá hora a české dějiny, Praha 1962
KROFTA, K.: Bílá hora, Praha 1913
KUČERA, J.P.: 8.11.1620 - Bílá hora: o potracení starobylé slávy české, Praha 2003
MACHÁČEK, F.: Defenestrace pražská roku 1618, Praha 1918
MÍKA, A.: Stoletý zápas o charakter českého státu, 1526 - 1627, Praha 1974
NEJEDLÝ, Z.: Bílá hora, Habsburk a český národ, Praha 1918
PEKAŘ, J.: Bílá hora. Její příčiny a následky, in: Postavy a problémy českých dějin, Praha 1990
PETRÁŇ, J.: Staroměstská exekuce, Praha 1996
PRŮCHA, J.: Pedagogický výzkum: Uvedení do teorie a praxe, Praha 1995
PRŮCHA, J.: Metody hodnocení školních učebnic, Praha 1984
PRŮCHA, J.: Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média, Praha 1998
POLIŠENSKÝ, J.: Třicetiletá válka a český národ, Praha 1970
vybrané učebnice
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, V. a kol.: Didaktika dějepisu I. - II., Praha 1985, 1988
ČORNEJOVÁ, I., MIKULEC, J., VLNAS, V. a kol.: Velké dějiny zemí Koruny české VIII. 1618 - 1683, Praha 2008
JANÁČEK, J.: České stavovské povstání 1618 - 1620 (otázky a problémy), in: Folia Historica Bohemica 8, Praha 1985
KAVKA, F.: Bílá hora a české dějiny, Praha 1962
KROFTA, K.: Bílá hora, Praha 1913
KUČERA, J.P.: 8.11.1620 - Bílá hora: o potracení starobylé slávy české, Praha 2003
MACHÁČEK, F.: Defenestrace pražská roku 1618, Praha 1918
MÍKA, A.: Stoletý zápas o charakter českého státu, 1526 - 1627, Praha 1974
NEJEDLÝ, Z.: Bílá hora, Habsburk a český národ, Praha 1918
PEKAŘ, J.: Bílá hora. Její příčiny a následky, in: Postavy a problémy českých dějin, Praha 1990
PETRÁŇ, J.: Staroměstská exekuce, Praha 1996
PRŮCHA, J.: Pedagogický výzkum: Uvedení do teorie a praxe, Praha 1995
PRŮCHA, J.: Metody hodnocení školních učebnic, Praha 1984
PRŮCHA, J.: Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média, Praha 1998
POLIŠENSKÝ, J.: Třicetiletá válka a český národ, Praha 1970
vybrané učebnice