Tématem této bakalářské práce jsou možnosti rozvoje komunikačních kompetencí na základní škole.
Východiskem pro teoretickou část této práce byla aktuální odborná literatura popisující pojem kurikulární reforma, její význam, cíle, struktura. Dále pojem klíčové kompetence, jejich podstatu, způsoby jejich naplňování a hodnocení. Ze získaných informací je pak vytvořen kompaktní celek.
V praktické části bakalářské práce provádím dotazníkové šetření, které mapuje používání předem vymezených metod vhodných pro rozvíjení komunikačních kompetencí, jejich úspěšnost a jejich obecná použitelnost pro žáky bez ohledu na jejich věk, schopnosti, sociální znevýhodnění, nepodnětné domácí prostředí nebo poruchy komunikace. Dále jsou získané informace doplněny pomocí interview s koordinátory ŠVP a rozborem ŠVP jednotlivých škol. Kde se zaměřuji také na podněty ke zlepšení rozvoje komunikačních kompetencí na základních školách.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor thesis is developement of communication skills at elementary schools.
Facts for theoretical part of my thesis were provided by contemporal scholar literature about curricular reform, key competences, their nature, ways of their fulfilment and evaluation. Gathered facts are formed in compact ensemble.
Practical part of my thesis consist of the questionnaire survey about selected methods suitable for developing communication skills, their evaluation, successfulness, general applicability on students without considering their age, social status and background and communication disorders. Gathered facts are supplemented by interviews with "ŠVP" coordinators and by analysis of "ŠVP" at each observed instituon with accentuation of improving developement of communication skills at elementary schools.
Tématem této bakalářské práce jsou možnosti rozvoje komunikačních kompetencí na základní škole.
Východiskem pro teoretickou část této práce byla aktuální odborná literatura popisující pojem kurikulární reforma, její význam, cíle, struktura. Dále pojem klíčové kompetence, jejich podstatu, způsoby jejich naplňování a hodnocení. Ze získaných informací je pak vytvořen kompaktní celek.
V praktické části bakalářské práce provádím dotazníkové šetření, které mapuje používání předem vymezených metod vhodných pro rozvíjení komunikačních kompetencí, jejich úspěšnost a jejich obecná použitelnost pro žáky bez ohledu na jejich věk, schopnosti, sociální znevýhodnění, nepodnětné domácí prostředí nebo poruchy komunikace. Dále jsou získané informace doplněny pomocí interview s koordinátory ŠVP a rozborem ŠVP jednotlivých škol. Kde se zaměřuji také na podněty ke zlepšení rozvoje komunikačních kompetencí na základních školách.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor thesis is developement of communication skills at elementary schools.
Facts for theoretical part of my thesis were provided by contemporal scholar literature about curricular reform, key competences, their nature, ways of their fulfilment and evaluation. Gathered facts are formed in compact ensemble.
Practical part of my thesis consist of the questionnaire survey about selected methods suitable for developing communication skills, their evaluation, successfulness, general applicability on students without considering their age, social status and background and communication disorders. Gathered facts are supplemented by interviews with "ŠVP" coordinators and by analysis of "ŠVP" at each observed instituon with accentuation of improving developement of communication skills at elementary schools.
1. Vymezit výzkumný problém, prostudovat odbornou literaturu a vypracovat literární rešerši, týkající se zkoumané problematiky. Vymezit klíčové pojmy zkoumané problematiky. Získané poznatky analyzovat, věcně uspořádat, případně komparovat a doplnit komentářem. Respektovat pokyny katedry pedagogiky ke zpracování bakalářských prací.
2. Stanovit a přesně vymezit cíl práce.
3. Stanovit výzkumný problém a cíl výzkumu, eventuelně formulovat hypotézy, specifikovat výzkumný vzorek, zvolit výzkumné metody (analýza dokumentů, dotazování) a relevantní výzkumné nástroje (dotazník, záznam z analýzy dokumentů). V rámci dohodnutých podmínek uskutečnit předvýzkum a následně samotné výzkumné šetření, zaměřené na metodiku práce s dětmi staršího školního věku, která je zaměřena na naplnění komunikačních kompetencí dítěte, na četnost používání a na úspěšnost žáka po uplatnění této metodiky.
4. Hlavní část práce rozdělit na část teoretickou, v níž budou zmapována teoretická východiska zkoumaného problému (sociální prostředí a komunikační výchova dítěte na 2. stupni ZŠ. Naplňování komunikačních kompetencí žáka ZŠ (dle RVP ZV) a metody, jimiž je požadované kompetence dosahováno, vymezení možné úlohy sociálního pedagoga v základní škole při naplnění této klíčové kompetence) a část praktickou, ve které bude podrobně popsána metodika provedeného výzkumu (zaměřeného na metodiku práce s dětmi staršího školního věku, která je zaměřena na naplnění komunikačních kompetencí dítěte, na četnost používání a na úspěšnost žáka po uplatnění této metodiky), podrobná charakteristika výzkumného vzorku (ten bude tvořen vybranými žáky 2. stupně ZŠ), výzkumné metody a výzkumného nástroje, prezentace výsledků vlastního výzkumu, jejich diskuse a shrnutí a možnosti pro pozdější praktické využití.
5. Závěr bude vyplývat z cíle splněných úkolů práce a získaných poznatků. Součástí závěru jsou doporučení pro praktické využití práce a budou zaměřeny především na formulace možných strategií práce s dětmi staršího školního věku, která je zaměřena na naplnění komunikačních kompetencí dítěte, na četnost používání a na úspěšnost žáka po uplatnění této metodiky a možné úlohy sociálního pedagoga v základní škole při naplnění této klíčové kompetence.
Zásady pro vypracování
1. Vymezit výzkumný problém, prostudovat odbornou literaturu a vypracovat literární rešerši, týkající se zkoumané problematiky. Vymezit klíčové pojmy zkoumané problematiky. Získané poznatky analyzovat, věcně uspořádat, případně komparovat a doplnit komentářem. Respektovat pokyny katedry pedagogiky ke zpracování bakalářských prací.
2. Stanovit a přesně vymezit cíl práce.
3. Stanovit výzkumný problém a cíl výzkumu, eventuelně formulovat hypotézy, specifikovat výzkumný vzorek, zvolit výzkumné metody (analýza dokumentů, dotazování) a relevantní výzkumné nástroje (dotazník, záznam z analýzy dokumentů). V rámci dohodnutých podmínek uskutečnit předvýzkum a následně samotné výzkumné šetření, zaměřené na metodiku práce s dětmi staršího školního věku, která je zaměřena na naplnění komunikačních kompetencí dítěte, na četnost používání a na úspěšnost žáka po uplatnění této metodiky.
4. Hlavní část práce rozdělit na část teoretickou, v níž budou zmapována teoretická východiska zkoumaného problému (sociální prostředí a komunikační výchova dítěte na 2. stupni ZŠ. Naplňování komunikačních kompetencí žáka ZŠ (dle RVP ZV) a metody, jimiž je požadované kompetence dosahováno, vymezení možné úlohy sociálního pedagoga v základní škole při naplnění této klíčové kompetence) a část praktickou, ve které bude podrobně popsána metodika provedeného výzkumu (zaměřeného na metodiku práce s dětmi staršího školního věku, která je zaměřena na naplnění komunikačních kompetencí dítěte, na četnost používání a na úspěšnost žáka po uplatnění této metodiky), podrobná charakteristika výzkumného vzorku (ten bude tvořen vybranými žáky 2. stupně ZŠ), výzkumné metody a výzkumného nástroje, prezentace výsledků vlastního výzkumu, jejich diskuse a shrnutí a možnosti pro pozdější praktické využití.
5. Závěr bude vyplývat z cíle splněných úkolů práce a získaných poznatků. Součástí závěru jsou doporučení pro praktické využití práce a budou zaměřeny především na formulace možných strategií práce s dětmi staršího školního věku, která je zaměřena na naplnění komunikačních kompetencí dítěte, na četnost používání a na úspěšnost žáka po uplatnění této metodiky a možné úlohy sociálního pedagoga v základní škole při naplnění této klíčové kompetence.
Seznam doporučené literatury
KOLEKTIV AUTORŮ.Klíčové kompetence v základním vzdělávání.2007, Praha, Výzkumný ústav pedagogický v Praze, ISBN 978-80-87000-07-6
PELIKÁN, JIŘÍ. Výchova jako teoretický problém, Amosium servis 1995, s. 224.
TOMKOVÁ, ANNA. Rozvoj klíčových kompetencí a pojetí výuky, Kritické listy, Čtvrtletník pro kritické myšlení ve školách. 2007, č. 20, ISSN 1214-5823
STAUDKOVÁ, HANA a KOLEKTIV AUTORŮ.Klíčové kompetence a očekávané výstupy k učebnicím ALTER pro 1. stupeň ZŠ.
CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM. Dostupný z www: [cit. 2010-5-12 ]
DVOŘÁKOVÁ, SIMONA. O projektu EU peníze školám, vloženo 15.12.2009, dostupné z www: < http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy/eu-penize-skolam/o-projektu >[cit. 2010-5-12 ]
INTERAKTIVNÍ METODY.Dostupný z www: [cit. 2010-5-12 ]
KUBÁČEK, ROBERT. Školní vzdělávací program, vzdělávací procesy, autoevaluace, informační systémy, vloženo: 19.5.2008, informační systémy? VRK. Dostupný z www: [cit. 2010-5-12 ]
KURIKULUM. Dostupný z www: [cit. 2010-5-12 ]
NĚMEC, PETR. Pojetí výchovy, dostupné z www: [cit. 2010-5-12 ]
PROCHAZKOVA, IVANA. Čtenářská gramotnost, klíčové kompetence a současné cíle vzdělávání, publikován 18.1.2006, dostupný z www: [cit. 2010-5-12 ]
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ v zájmovém a neformálním vzdělávání Dostupné z www: [cit. 2010-5-12 ]
SLOVNÍK CIZÍCH SLOV. Dostupný z www: [cit. 2010-5-12]
SLOVNÍK CIZÍCH SLOV. Dostupný z www: [cit. 2010-5-12]
TEORIE NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE. Dostupné z www: < http://www.portal.cz/scripts/detail.php?id=5426 > [cit. 2010-5-12]
UČITELSKÉ LISTY.Dostupný z www: [cit. 2010-5-12 ]
Seznam doporučené literatury
KOLEKTIV AUTORŮ.Klíčové kompetence v základním vzdělávání.2007, Praha, Výzkumný ústav pedagogický v Praze, ISBN 978-80-87000-07-6
PELIKÁN, JIŘÍ. Výchova jako teoretický problém, Amosium servis 1995, s. 224.
TOMKOVÁ, ANNA. Rozvoj klíčových kompetencí a pojetí výuky, Kritické listy, Čtvrtletník pro kritické myšlení ve školách. 2007, č. 20, ISSN 1214-5823
STAUDKOVÁ, HANA a KOLEKTIV AUTORŮ.Klíčové kompetence a očekávané výstupy k učebnicím ALTER pro 1. stupeň ZŠ.
CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM. Dostupný z www: [cit. 2010-5-12 ]
DVOŘÁKOVÁ, SIMONA. O projektu EU peníze školám, vloženo 15.12.2009, dostupné z www: < http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy/eu-penize-skolam/o-projektu >[cit. 2010-5-12 ]
INTERAKTIVNÍ METODY.Dostupný z www: [cit. 2010-5-12 ]
KUBÁČEK, ROBERT. Školní vzdělávací program, vzdělávací procesy, autoevaluace, informační systémy, vloženo: 19.5.2008, informační systémy? VRK. Dostupný z www: [cit. 2010-5-12 ]
KURIKULUM. Dostupný z www: [cit. 2010-5-12 ]
NĚMEC, PETR. Pojetí výchovy, dostupné z www: [cit. 2010-5-12 ]
PROCHAZKOVA, IVANA. Čtenářská gramotnost, klíčové kompetence a současné cíle vzdělávání, publikován 18.1.2006, dostupný z www: [cit. 2010-5-12 ]
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ v zájmovém a neformálním vzdělávání Dostupné z www: [cit. 2010-5-12 ]
SLOVNÍK CIZÍCH SLOV. Dostupný z www: [cit. 2010-5-12]
SLOVNÍK CIZÍCH SLOV. Dostupný z www: [cit. 2010-5-12]
TEORIE NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE. Dostupné z www: < http://www.portal.cz/scripts/detail.php?id=5426 > [cit. 2010-5-12]
UČITELSKÉ LISTY.Dostupný z www: [cit. 2010-5-12 ]