Informace o kvalifikační práci Vybrané problémy pedagogického hodnocení jazykových výkonů studentů dle hodnoticích matic - na základě výzkumu ve švýcarských a českých školách
Disertační práce se zabývá zkoumáním a porovnáváním zkušeností českých a švýcarských učitelů s používáním hodnoticích matic určených k evaluaci žákovských jazykových výkonů. Východiskem je dlouhodobá zkušenost s maticemi pro hodnocení jazykových výkonů v různých typech švýcarských škol. Přípravná část se soustředí na interdisciplinární popis teoretického pozadí problému a představuje nové trendy z pohledu se nároků na učitelské kompetence a kvalitu dispozic hodnotitele žákovského výkonu. Zkoumá kognitivní práci učitele při hodnocení, jazyková kritéria matic i vliv vícejazyčnosti žáka na proces evaluace. Současně práce nabízí didaktický návod pro učitele, jak matice vytvářet a jak s nimi pracovat. Součástí disertační práce je predikce možných tendencí do budoucna a příloha s ukázkami reálných jazykových matic používaných ve švýcarských zkušebních komisích.
Anotace v angličtině
The dissertation thesis introduces a research based comparison of Czech and Swiss teachers' experiences with language evaluation rubrics. It is inspired by a long term experience with using the language acquisition assessment rubrics on various types of Swiss public schools. A preparatory part focuses on the interdisciplinary overview of the theoretical background of the problem and exposes new trends in the perspective of evolving demands on teacher's competences and dispositions. It is aimed to analyse assessor's cognitive work, language criteria in the rubrics and multilingual reality of students. A part of thesis also presents practical didactical information on how to pragmatically create teacher's own rubric. A projection of possible future trends is offered as well as concrete examples of language assessment rubrics used in Swiss assessment committees.
Klíčová slova
hodnocení jazykového výkonu, hodnoticí matice, rubriky a kritéria, objektivita pedagogického hodnocení, dispozice a vzdělávání učitelů jazyka.
Klíčová slova v angličtině
language assessment, assessment rubrics and assessment criteria, objectivity of pedagogical evaluation, dispositions and education of language teachers.
Rozsah průvodní práce
235 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce se zabývá zkoumáním a porovnáváním zkušeností českých a švýcarských učitelů s používáním hodnoticích matic určených k evaluaci žákovských jazykových výkonů. Východiskem je dlouhodobá zkušenost s maticemi pro hodnocení jazykových výkonů v různých typech švýcarských škol. Přípravná část se soustředí na interdisciplinární popis teoretického pozadí problému a představuje nové trendy z pohledu se nároků na učitelské kompetence a kvalitu dispozic hodnotitele žákovského výkonu. Zkoumá kognitivní práci učitele při hodnocení, jazyková kritéria matic i vliv vícejazyčnosti žáka na proces evaluace. Současně práce nabízí didaktický návod pro učitele, jak matice vytvářet a jak s nimi pracovat. Součástí disertační práce je predikce možných tendencí do budoucna a příloha s ukázkami reálných jazykových matic používaných ve švýcarských zkušebních komisích.
Anotace v angličtině
The dissertation thesis introduces a research based comparison of Czech and Swiss teachers' experiences with language evaluation rubrics. It is inspired by a long term experience with using the language acquisition assessment rubrics on various types of Swiss public schools. A preparatory part focuses on the interdisciplinary overview of the theoretical background of the problem and exposes new trends in the perspective of evolving demands on teacher's competences and dispositions. It is aimed to analyse assessor's cognitive work, language criteria in the rubrics and multilingual reality of students. A part of thesis also presents practical didactical information on how to pragmatically create teacher's own rubric. A projection of possible future trends is offered as well as concrete examples of language assessment rubrics used in Swiss assessment committees.
Klíčová slova
hodnocení jazykového výkonu, hodnoticí matice, rubriky a kritéria, objektivita pedagogického hodnocení, dispozice a vzdělávání učitelů jazyka.
Klíčová slova v angličtině
language assessment, assessment rubrics and assessment criteria, objectivity of pedagogical evaluation, dispositions and education of language teachers.
Zásady pro vypracování
Studium vědecké literatury:
- Studium a rešerše domácích a zahraničních metodologických a didaktických materiálů zkoumání všeobecných pedagogických a didaktických principů hodnocení závěrečných studentských jazykových prací.
- Studium jednotlivých faktorů ovlivňujících tvorbu tabulkových hodnoticích matic z hlediska vlivů pragmatických, kulturologických a sociolingvistických na výběr hodnoticích kritérií a jejich použití při reálné aplikaci.
Zkoumání vědeckého materiálu a hledisek hodnocení a individuality učitele a studenta.
Pedagogická pozorování jazykového vyučování na středních i základních školách v Česku i ve Švýcarsku; realizace výzkumu.
Příprava a provedení výzkumu: hypotéza, výběr výzkumného vzorku, výběr hodnoticích kritérií a sledování tvorby hodnoticích tabulek, zkoumání standardizace a tvorby i aplikace matic učiteli, pedagogická pozorování, dotazník.
Shromáždění, utřídění a zpracování dat a výsledků výzkumu.
Vyhodnocení získaných dat srovnání výsledků vlastního výzkumu a výsledků studia. Výhledy a doporučení využitelná ve školské praxi.
Zásady pro vypracování
Studium vědecké literatury:
- Studium a rešerše domácích a zahraničních metodologických a didaktických materiálů zkoumání všeobecných pedagogických a didaktických principů hodnocení závěrečných studentských jazykových prací.
- Studium jednotlivých faktorů ovlivňujících tvorbu tabulkových hodnoticích matic z hlediska vlivů pragmatických, kulturologických a sociolingvistických na výběr hodnoticích kritérií a jejich použití při reálné aplikaci.
Zkoumání vědeckého materiálu a hledisek hodnocení a individuality učitele a studenta.
Pedagogická pozorování jazykového vyučování na středních i základních školách v Česku i ve Švýcarsku; realizace výzkumu.
Příprava a provedení výzkumu: hypotéza, výběr výzkumného vzorku, výběr hodnoticích kritérií a sledování tvorby hodnoticích tabulek, zkoumání standardizace a tvorby i aplikace matic učiteli, pedagogická pozorování, dotazník.
Shromáždění, utřídění a zpracování dat a výsledků výzkumu.
Vyhodnocení získaných dat srovnání výsledků vlastního výzkumu a výsledků studia. Výhledy a doporučení využitelná ve školské praxi.
Seznam doporučené literatury
BLOOM, B. Taxonomy of educational objectives Handbook I.,The cognitive domain. David McKay, New York, NYC, 1956.
BROOKHART, S., M. How to Create and Use Rubrics. Virginia, USA: Center for Advancing the Study of Teaching and Learning, ASCD member book, 2013.
Cordonier, N., Guillemin, S., Renaud, Y., Ticon, J.: Didactique du francais, savoirs fondamentaux. Module MSFRA31. Haute École Pédagogique, Lausanne, 2012.
Čechová, M.: Komunikační a slohová výchova. ISV, Praha, 1998.
Čechová, M. a kol.: Současná česká stylistika. ISV, Praha, 2008.
Čechová, M., Krčmová, M., Minářová, E.: Současná stylistika. (kpt. 14. Aplikace stylistických poznatků). LN, Praha, 2008.
ELLIOT, A. J., DWECK, C. S. (Eds.). (2005). Handbook of competence and motivation. New York: Guilford.
de LANDSHEERE, V. & G.: Définir les objectifs de l'éducation. PUF Presses Universitaires de France, Paris, 1984.
GUILFORD, J.-P., FRUCHTER, B. Fundamental statistics in psychology and education. New York: Mc Graw Hill, 1973, s. 19.
MARZANO, J., R. Classroom Assessment and Grading that Work. Virginia, USA: ASCD, 2006.
MARZANO, R.: Formative Assessment and Standard Based Grading. In Solution Tree. Bloomington, USA: 2010.
MEIRIEU, P.: Apprendre, ... oui, mais comment? ESF, Paris, 1987.
PIÉRON, H.: Examens et docimologie. Paris: P.U.F., 1963,
Plan d'études romands. La Conférence intercantonale de l'instruction publique de la Suisse romande et du Tessin (CIIP). http://www.ciip.ch/CMS/default.asp?ID=1298
Český jazyk a literatura (od roku 1990), Naše řeč (od roku 1990), International Journal of Pedagogies and Learning, Prismes HEP Vaud, Suisse (od roku 2010).
Seznam doporučené literatury
BLOOM, B. Taxonomy of educational objectives Handbook I.,The cognitive domain. David McKay, New York, NYC, 1956.
BROOKHART, S., M. How to Create and Use Rubrics. Virginia, USA: Center for Advancing the Study of Teaching and Learning, ASCD member book, 2013.
Cordonier, N., Guillemin, S., Renaud, Y., Ticon, J.: Didactique du francais, savoirs fondamentaux. Module MSFRA31. Haute École Pédagogique, Lausanne, 2012.
Čechová, M.: Komunikační a slohová výchova. ISV, Praha, 1998.
Čechová, M. a kol.: Současná česká stylistika. ISV, Praha, 2008.
Čechová, M., Krčmová, M., Minářová, E.: Současná stylistika. (kpt. 14. Aplikace stylistických poznatků). LN, Praha, 2008.
ELLIOT, A. J., DWECK, C. S. (Eds.). (2005). Handbook of competence and motivation. New York: Guilford.
de LANDSHEERE, V. & G.: Définir les objectifs de l'éducation. PUF Presses Universitaires de France, Paris, 1984.
GUILFORD, J.-P., FRUCHTER, B. Fundamental statistics in psychology and education. New York: Mc Graw Hill, 1973, s. 19.
MARZANO, J., R. Classroom Assessment and Grading that Work. Virginia, USA: ASCD, 2006.
MARZANO, R.: Formative Assessment and Standard Based Grading. In Solution Tree. Bloomington, USA: 2010.
MEIRIEU, P.: Apprendre, ... oui, mais comment? ESF, Paris, 1987.
PIÉRON, H.: Examens et docimologie. Paris: P.U.F., 1963,
Plan d'études romands. La Conférence intercantonale de l'instruction publique de la Suisse romande et du Tessin (CIIP). http://www.ciip.ch/CMS/default.asp?ID=1298
Český jazyk a literatura (od roku 1990), Naše řeč (od roku 1990), International Journal of Pedagogies and Learning, Prismes HEP Vaud, Suisse (od roku 2010).