Bakalářská práce se zabývá problematikou plaveckých sportů u osob se zrakovým postižením. V rámci teoretických východisek je přiblíženo téma zrakového postižení a jeho dopadu na kvalitu života. Blíže jsou popsány možnosti pohybových a sportovních aktivit osob se zrakovým postižením, se zřetelem k plaveckým sportům. Na teoretická východiska je v práci navázáno popisem realizovaného kvalitativního šetření, jehož probandy byly čtyři osoby se zrakovým postižením (dva dospělí a dvě děti). Cílem výzkumu bylo stanovit, jaká jsou specifika realizace plaveckých sportů dětmi a mladými dospělými se zrakovým postižením. Dílčími cíli bylo zjistit, s jakými obtížemi se děti a mladí dospělí se zrakovým postižením setkávali při edukaci plaveckých sportů a též v čem spatřují děti a mladí dospělí se zrakovým postižením přínos realizace plaveckých sportů s ohledem na kvalitu jejich života. Metodou výzkumu byl rozhovor, data byla zpracována pomocí zakotvené teorie. V diskusi jsou zjištěné výsledky komparovány s poznatky z odborné literatury a vztaženy k výzkumným cílům a výzkumným otázkám.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of swimming sports for people with visual impairment. Within the theoretical background, the topic of visual impairment and its impact on quality of life is approached. The possibilities of movement and sport activities by people with visual impairment, with respect to swimming sports, are described in more detail. The theoretical part is followed by a description of a qualitative survey conducted of four individuals with visual impairment (two adults and two children). The aim of the research was to determine the specifics of the implementation of swimming sports by children and young adults with visual impairment. Partial goals were to discover the difficulties faced by children and young adults with visual impairments in swimming sport education, and seeing in children and young adults with visual impairment the benefits of swimming sports regarding the quality of their lives. The research method was by interview, the data then processed using a grounded theory. In the discussion, the results are compared with the findings of scholarly literature related to the research goals and research questions.
Klíčová slova
Kvalita života, plavání, pohyb, prostorová orientace, zrak, zrakově postižení.
Klíčová slova v angličtině
Movement, spatial orientation, swimming, quality of life, vision, visual impairment.
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou plaveckých sportů u osob se zrakovým postižením. V rámci teoretických východisek je přiblíženo téma zrakového postižení a jeho dopadu na kvalitu života. Blíže jsou popsány možnosti pohybových a sportovních aktivit osob se zrakovým postižením, se zřetelem k plaveckým sportům. Na teoretická východiska je v práci navázáno popisem realizovaného kvalitativního šetření, jehož probandy byly čtyři osoby se zrakovým postižením (dva dospělí a dvě děti). Cílem výzkumu bylo stanovit, jaká jsou specifika realizace plaveckých sportů dětmi a mladými dospělými se zrakovým postižením. Dílčími cíli bylo zjistit, s jakými obtížemi se děti a mladí dospělí se zrakovým postižením setkávali při edukaci plaveckých sportů a též v čem spatřují děti a mladí dospělí se zrakovým postižením přínos realizace plaveckých sportů s ohledem na kvalitu jejich života. Metodou výzkumu byl rozhovor, data byla zpracována pomocí zakotvené teorie. V diskusi jsou zjištěné výsledky komparovány s poznatky z odborné literatury a vztaženy k výzkumným cílům a výzkumným otázkám.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of swimming sports for people with visual impairment. Within the theoretical background, the topic of visual impairment and its impact on quality of life is approached. The possibilities of movement and sport activities by people with visual impairment, with respect to swimming sports, are described in more detail. The theoretical part is followed by a description of a qualitative survey conducted of four individuals with visual impairment (two adults and two children). The aim of the research was to determine the specifics of the implementation of swimming sports by children and young adults with visual impairment. Partial goals were to discover the difficulties faced by children and young adults with visual impairments in swimming sport education, and seeing in children and young adults with visual impairment the benefits of swimming sports regarding the quality of their lives. The research method was by interview, the data then processed using a grounded theory. In the discussion, the results are compared with the findings of scholarly literature related to the research goals and research questions.
Klíčová slova
Kvalita života, plavání, pohyb, prostorová orientace, zrak, zrakově postižení.
Klíčová slova v angličtině
Movement, spatial orientation, swimming, quality of life, vision, visual impairment.
Zásady pro vypracování
1. Předložení Bc.P v hrubé podobě min. jeden měsíc před odevzdáním.
2. Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na
ochranu osobních údajů.
3. Nakládání s daty a údaji v souladu s etickými pravidly.
4. Zpracování Bc.P. v souladu s dodržováním předložených postupů, metod
a způsobů diagnostikování.
5. Odevzdání vyplněných dat v hrubé podobě (např. dotazníků) v den odevzdání
práce vedoucímu práce.
6. Odevzdání CD nebo jedné pracovní kopie dokončené práce vedoucímu práce.
Zásady pro vypracování
1. Předložení Bc.P v hrubé podobě min. jeden měsíc před odevzdáním.
2. Realizace práce v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na
ochranu osobních údajů.
3. Nakládání s daty a údaji v souladu s etickými pravidly.
4. Zpracování Bc.P. v souladu s dodržováním předložených postupů, metod
a způsobů diagnostikování.
5. Odevzdání vyplněných dat v hrubé podobě (např. dotazníků) v den odevzdání
práce vedoucímu práce.
6. Odevzdání CD nebo jedné pracovní kopie dokončené práce vedoucímu práce.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, L., PYŠNÝ, L. Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. 1. vyd. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně, 2000. 214 s. ISBN 80-7044-323-5.
BLÁHA, Ladislav. Goalball, hra jen pro zrakově handicapované. Těl. Vých. Sport. Mlád., 1996, č. 5, s. 32-35.
Evropská Charta sportu pro všechny: zdravotně postižené osoby. Štrasburk, 1987.
KÁBELE, J. Sport vozíčkářů. Praha : Olympia, 1992.
KUDLÁČEK, M. a kol. Aplikované pohybové aktivity pro osoby s tělesným postižením. Olomouc : FTK UP, 2007. 122 s. ISBN 978-80-244-1655-7.
MULLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc, VUP, 2001.
VÁLKOVÁ, H. Speciální olympiády. Olomouc : UP, 1998, 33s. ISBN 80-7067-844-5.
Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc : FTK UP, 2008, ISBN 978-80-244-2053-0.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, L., PYŠNÝ, L. Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. 1. vyd. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně, 2000. 214 s. ISBN 80-7044-323-5.
BLÁHA, Ladislav. Goalball, hra jen pro zrakově handicapované. Těl. Vých. Sport. Mlád., 1996, č. 5, s. 32-35.
Evropská Charta sportu pro všechny: zdravotně postižené osoby. Štrasburk, 1987.
KÁBELE, J. Sport vozíčkářů. Praha : Olympia, 1992.
KUDLÁČEK, M. a kol. Aplikované pohybové aktivity pro osoby s tělesným postižením. Olomouc : FTK UP, 2007. 122 s. ISBN 978-80-244-1655-7.
MULLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc, VUP, 2001.
VÁLKOVÁ, H. Speciální olympiády. Olomouc : UP, 1998, 33s. ISBN 80-7067-844-5.
Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc : FTK UP, 2008, ISBN 978-80-244-2053-0.