Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na hudební činnosti, konkrétně na zpívání s hudebně nerozvinutými dětmi předškolního věku, též nazývanými jako nezpěváci. Ve své práci jsem vycházela z citované literatury, ze své praxe a výzkumu.
Praci jsem rozdělila na části teoretickou a praktickou. Teoretická část má seznamovat se současným pojetím hudební výchovy, správnou prací s hlasem, významem hudby pro rozvoj dítěte. Praktická část je zaměřena na lidové písně a aktivity, které mohou pomoci při práci s dětmi s malými pěveckymi zkušenostmi.
Annotation in English
In my bachelor's thesis, I focused on musical activities, namely singing with musically undeveloped preschool-age children, also called non-singers. In my work, I based my work on quoted literature, my practice and research. I divided the work into theoretical and practical parts. The theoretical part is intended to familiarize with contemporary concepts of music education,proper work with voice,importance of music for child development, the practical part is focused on folk songs and activities that can help in working with children with little singing experience.
Keywords
Nezpěváci, zpěvní projev, péče o hlas, práce s hlasem, dětský rozsah, čistý zpěv, práce s písní, projevy nezpěváků, aktivity pro nezpěváky, lidové písně.
Keywords in English
Non-singers, vocal expression, voice care, voice work, children's range, clean singing, song work, speeches by non-singers, activities for non-singers, folk songs.
Length of the covering note
54
Language
CZ
Annotation
Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na hudební činnosti, konkrétně na zpívání s hudebně nerozvinutými dětmi předškolního věku, též nazývanými jako nezpěváci. Ve své práci jsem vycházela z citované literatury, ze své praxe a výzkumu.
Praci jsem rozdělila na části teoretickou a praktickou. Teoretická část má seznamovat se současným pojetím hudební výchovy, správnou prací s hlasem, významem hudby pro rozvoj dítěte. Praktická část je zaměřena na lidové písně a aktivity, které mohou pomoci při práci s dětmi s malými pěveckymi zkušenostmi.
Annotation in English
In my bachelor's thesis, I focused on musical activities, namely singing with musically undeveloped preschool-age children, also called non-singers. In my work, I based my work on quoted literature, my practice and research. I divided the work into theoretical and practical parts. The theoretical part is intended to familiarize with contemporary concepts of music education,proper work with voice,importance of music for child development, the practical part is focused on folk songs and activities that can help in working with children with little singing experience.
Keywords
Nezpěváci, zpěvní projev, péče o hlas, práce s hlasem, dětský rozsah, čistý zpěv, práce s písní, projevy nezpěváků, aktivity pro nezpěváky, lidové písně.
Keywords in English
Non-singers, vocal expression, voice care, voice work, children's range, clean singing, song work, speeches by non-singers, activities for non-singers, folk songs.
Research Plan
1. Prostudovat Směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 Vedení, psaní a odevzdání kvalifikačních prací na PF UJEP
2. Prostudovat a doplnit odbornou literaturu, vztahující se k tématu práce – stanovení cílů a obsahu práce
3. Pravidelně konzultovat s vedoucím práce
4. Zformulovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem – cíle, metody a práce s lidovou písní, osobnost pedagoga, vliv lidové písně v předškolním věku, rozezpívávání nezpěváků.
5. Připravit a vytvořit praktickou část práce: stanovit hlavní a dílčí cíle, zpracovat konkrétní aktivity, využít metodu pozorování a ověřit prostřednictvím realizace v MŠ.
6. Závěr: dosažené výsledky zhodnotit a shrnout prostřednictvím evaluace, vytvořit doporučení pro pedagogickou praxi
Research Plan
1. Prostudovat Směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 Vedení, psaní a odevzdání kvalifikačních prací na PF UJEP
2. Prostudovat a doplnit odbornou literaturu, vztahující se k tématu práce – stanovení cílů a obsahu práce
3. Pravidelně konzultovat s vedoucím práce
4. Zformulovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem – cíle, metody a práce s lidovou písní, osobnost pedagoga, vliv lidové písně v předškolním věku, rozezpívávání nezpěváků.
5. Připravit a vytvořit praktickou část práce: stanovit hlavní a dílčí cíle, zpracovat konkrétní aktivity, využít metodu pozorování a ověřit prostřednictvím realizace v MŠ.
6. Závěr: dosažené výsledky zhodnotit a shrnout prostřednictvím evaluace, vytvořit doporučení pro pedagogickou praxi
Recommended resources
Luděk Zenkl - ABC hudební nauky .Bärenreiter, 2009. ISBN : 978-80-8638-521-1
Zora Syslová- Didaktika mateřské školy. Nakladatel Wolters Kluwer. 12.02.2019 978-80-7598-276-6
Lubomír Tyllner, Zdeněk Vjevoda- Česká lidová píseň. Bärenreiter Praha. 2019. ISBN 9788086385396
Alena Tichá, Milena Raková- Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Portál 2014. ISBN 9788026206293
Alena Tichá- Učíme děti zpívat. hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 3. Praha: Portál, 2014. 148 s. ISBN 978-80-262-0648-4.
Pavel Jurkovič - Od výkřiku k písničce. Praha: PORTÁL 2012. ISBN :978-80-7367-750-3
Jaromír Synek- Didaktika hudební výchovy. Olomouc: UP v Olomouci, 2004.
Šárka Štembergová- Kratochvílová - Mluvní výchova dětí. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2016. 189 stran. ISBN 978-80-7068-305-7.
ŠIMANOVSKÝ, Z., TICHÁ, A.: Lidové písničky a hry s nimi. 1. vyd. Praha : Portál, 1999, ISBN 80-7178-323-4
KULHÁNKOVÁ, E. (2010). Hudebně pohybová výchova – metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Praha: Portál. ISBN :978-80-7367-730-5
Recommended resources
Luděk Zenkl - ABC hudební nauky .Bärenreiter, 2009. ISBN : 978-80-8638-521-1
Zora Syslová- Didaktika mateřské školy. Nakladatel Wolters Kluwer. 12.02.2019 978-80-7598-276-6
Lubomír Tyllner, Zdeněk Vjevoda- Česká lidová píseň. Bärenreiter Praha. 2019. ISBN 9788086385396
Alena Tichá, Milena Raková- Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Portál 2014. ISBN 9788026206293
Alena Tichá- Učíme děti zpívat. hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 3. Praha: Portál, 2014. 148 s. ISBN 978-80-262-0648-4.
Pavel Jurkovič - Od výkřiku k písničce. Praha: PORTÁL 2012. ISBN :978-80-7367-750-3
Jaromír Synek- Didaktika hudební výchovy. Olomouc: UP v Olomouci, 2004.
Šárka Štembergová- Kratochvílová - Mluvní výchova dětí. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2016. 189 stran. ISBN 978-80-7068-305-7.
ŠIMANOVSKÝ, Z., TICHÁ, A.: Lidové písničky a hry s nimi. 1. vyd. Praha : Portál, 1999, ISBN 80-7178-323-4
KULHÁNKOVÁ, E. (2010). Hudebně pohybová výchova – metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Praha: Portál. ISBN :978-80-7367-730-5