Vyučující
|
-
Dian Milan, Ing. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení základních pojmů v oblasti řízení kvality 2. Hlavní činnosti v oblasti řízení kvality ve výrobním procesu 3. Přehled nástrojů a metod řízení kvality v praxi, základní rozdělení 4. Sedm jednoduchých nástrojů managementu jakosti: tabulky a formuláře pro směr informací, histogram, vývojový diagram, bodový diagram, regulační diagram, Paretův diagram, Ishikawův diagram 5. Sedm manažerských nástrojů kvality: afinitní diagram, diagram vzájemných vztahů, systematický (stromový) diagram, maticový diagram, analýza údajů v matici, diagram PDPC, síťový graf 6. Nástroje managementu kvality - pro plánování kvality výrobků (QFD - Quality Function Deployment, Analýza rizik, FMEA) 7. DOE - (Design of Experiments) 8. Modely pro zvyšování výkonnosti organizací: Malcolma Baldrige (USA), model EFQM, BSC. 9. Metoda Six Sigma, metoda Quality Journal, G8D report. 10. Japonský přístup k řízení kvality modely Kaizen, Poka Yoke a další.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Příprava na zápočet
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 52 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V rámci předmětu Nástroje a metody řízení kvality získají studenti znalosti o způsobech shromažďování dat, vhodných metodách jejich třídění, zpracování a analyzování. Metody se dále využívají pro plánování a zajišťování kvality výrobků ve fázi návrhu a výroby, ve výrobních podnicích pro zefektivňování výrobních činností, nákladovým úsporám, snadnější komunikaci a aktivit spojených s procesy zlepšování.
1. Student se orientuje v používaných systémech řízení kvality. 2. Student dokáže popsat a použít nástroje kvality v základních aplikačních oblastech. 3. Student chápe základní principy plánování, řízení a zlepšování kvality.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
1. Test na ověření teoretických znalostí v průběhu výuky 2. Závěrečný zkouškový test s teoretickou a praktickou částí 3. Úspěšné odevzdání seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
Dian, M. The Quality as Fundamental Pillar of Sustainable Organization Success. Riga, Scholar`s Press, 2018. ISBN 978-620-2-31857-0.
-
Evans, J. R., & Lindsay, W. M. Managing for Quality and Performace Excelence. Boston, MA, USA, 2019. ISBN 978-0-357-44203-6.
-
George, M., L. a kol. Lean Six Sigma kapesní příručka. Brno, SC&C Partner, or McGraw-Hill New York, 2010. ISBN 978-80-904099-2-7.
-
IMAI, M. Kaizen: metoda, jak zavést úspornější a flexibilnější výrobu v podniku. Vyd. 1.. Brno: ComputerPress, 2007. ISBN ISBN 978-80-251-.
-
Nenadál a kol. Moderní management jakosti.. Praha, Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-186-7.
-
NENADÁL, J. et al. Moderní systémy řízení jakosti: quality management. 2. vyd. (doplněné).. Praha: Management Press, 2002. ISBN ISBN 80-7261-071-.
-
Plura a kol. Plánování a neustálé zlepšování jakosti. Brno, Computer Press, 2001. ISBN 978-80-7226-543-5.
-
TÖPFER, A. Six Sigma: koncepce a příklady pro řízení bez chyb. 1. vyd.. Brno: ComputerPress, 2008. ISBN 978-80-251-1766-8.
|