Předmět: Základy zdravotnického managementu

« Zpět
Název předmětu Základy zdravotnického managementu
Kód předmětu KZR/ZMZ2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bureš Petr, Mgr. Bc. MBA
Obsah předmětu
Témata přednášek: (á 2h) 1.Úvod do managementu, Zdravotní politika, současné trendy ve zdravotnictví. 2.Poskytovatelé zdravotní péče, zdravotnické instituce. 3.Úrovně managementu. Osobnost a role manažera v organizaci /typologie, vlastnosti, autorita, charakteristika úspěšného manažera/. 4.Manažerské činnosti /Plánování a organizování v zdravotnickém zařízení/. Styly vedení, odpovědnost manažera, tým ve zdravotnictví. 5.Public Relations jako hlavní nástroj komunikace zdravotnického zařízení. 6.Proces rozhodování v zdravotnickém zařízení, proces kontroly ve zdravotnictví. 7.Management kvality, procesy a principy. Modely řízení kvality ve zdravotnictví, ISO, SAK, EFQM, JCIA. 8.Standardizace. Interní audit, externí audit. "Témata seminářů: (á 2h) 1.Struktura řízení a vedení organizací ve zdravotnictví. 2.Zabezpečení krizové připravenosti. 3.Poskytovatelé zdravotních služeb - ZZS, Traumatologické plány, Urgentní příjmy. 4.Základní složky - ZZS, HZS, PČR. Společné zásahy složek - STČ - typové činnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty se základy moderního managementu v oblasti materiálních a personálních zdrojů, se základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a v zajištění bezpečí pacientů, bezpečnosti při práci v systémech zdravotní a sociální péče, poskytuje informace o zdravotnicko-ekonomické problematice. Součástí předmětu je problematika krizového managementu z pohledu bezpečnostního systému státu (úkoly jednotlivých orgánů, opatření k ochraně obyvatelstva, příprava na obranu státu apod.)
Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti v pojmech managementu, osobnosti manažera, charakteristiky organizační kultury a orientuje se v technikách, využívaných např. při změně organizační struktury. Prokazuje znalosti manažerských rolí na jednotlivých úrovních managementu a je schopen určit převládající typ řízení a činností manažerů. Student zná techniky, využívané při řešení problémů a manažerském rozhodování. Student zná základní charakteristiky manažerského cyklu a manažerské role a procesy. Odborné dovednosti: Student umí zvolit vhodnou organizační strukturu ve vztahu k určitému typu instituce a obsadit jednotlivé pozice vhodnými pracovníky. Umí identifikovat stávající organizační kulturu a aktivně se podílet na jejím ovlivňování a případné změně. V oblasti lidských zdrojů umí popsat základní principy vedení lidí, včetně adaptačního procesu zaměstnanců, umí vytvořit náplně práce se zaměřením na zajištění péče jednotlivými nelékařskými zdravotnickými pracovníky ve vazbě na právní normy. Je schopen rozepsat plán směn. Obecné způsobilosti: Student je po absolvování bloku přednášek a cvičení schopen určit vizi instituce a navrhnout strategii. Při řešení problémů je schopen zvolit vhodnou techniku a na jejím základě najít příčinu problému a navrhnout řešení pro náročnou situaci.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Doporučená literatura
  • BOROVSKÝ, J. SMOLKOVÁ E. Marketing ve zdravotnictví. 2., přeprac. vyd., Praha: České vysoké učení technické, 2013, ISBN 978-80-01-05413-0.
  • EXNER, L. Strategický marketing zdravotnických zařízení. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2005. ISBN 8086419738.
  • Gladkij, I. Management ve zdravotnictví. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2003. 380 s. ISBN 80-7226-996-8.. 2003.
  • HEKELOVÁ, Z. Manažerské znalosti a dovednosti pro sestry. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4032-4..
  • Keller Kevin Lane Kotler Philip. Marketing management, Grada.
  • PLEVOVÁ, I. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2012, 256 s. ISBN 978-80-247-3871-0.. ISBN 978-80-247-3871-0.
  • STAŇKOVÁ, P. Marketingové řízení nemocnic. Žilina, 2013. ISBN 978-80-89401-64-2.
  • ŠEDIVÝ, Marek, MEDÍKOVÁ, Olga. Public relations, fundraising a lobbing: pro neziskové organizace, 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2012, ISBN 978-80-247-4040-9.. ISBN 978-80-247-4040-9.
  • VEBER, J. a kol. Management. Základy - moderní manažerské přístupy - výkonnost a prosperita. 2011. ISBN 978-80-7261-200-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr