Předmět: Základy pedagogiky a edukace

« Zpět
Název předmětu Základy pedagogiky a edukace
Kód předmětu KZR/ZEZ2
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bureš Petr, Mgr. Bc. MBA
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1.Pedagogika jako věda. 2.Historický vývoj pedagogiky. 3.Edukační teorie. 4.Edukační modely. 5.Sociokulturní aspekty edukace. 6.Edukační proses. Posuzování v edukačním procesu. 7.Organizační formy edukace. Témata cvičení: 1.Didaktické metody. 2.Didaktické pomůcky. 3.Prezentace edukačních programů. 4.Prezentace edukačních programů. 5.Prezentace edukačních programů. 6.Prezentace edukačních programů. 7.Prezentace edukačních programů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je zaměřen na získání poznatků o významu obecné pedagogiky jako integrující disciplíny pro záměrné vedení výchovně vzdělávacího procesu zejména v oblasti vzdělávání dospělých. Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití v edukačním procesu s využitím aktivizačních metod a současně při působení zdravotnického záchranáře na účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání Cílem předmětu je poskytnout studentům poznatky z oboru pedagogiky a didaktiky tak, aby byl student schopen se orientovat v teoretických znalostech oboru a mohl tyto poznatky využít v rámci své edukační činnosti u pacienta, jeho blízké i komunitu. Studenti si osvojí znalosti o podmínkách, procesech, formách a metodách edukace jako základních krocích edukačního procesu a jeho praktické aplikaci nejen u pacientů, ale i u dalších členů rodiny i zdravotnického týmu.
Odborné znalosti: Student umí vysvětlit vztahy mezi edukačním procesem a ošetřovatelským procesem. Je schopen definovat edukaci primární, sekundární, terciární a vyjmenovat kompetence všeobecné sestry v roli edukátorky. Odborné dovednosti: Student je schopen realizovat edukační proces u konkrétního pacienta v reálném prostředí a umí vést dokumentaci o zrealizované edukaci. Obecné způsobilosti: Student je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zápočet - prezentace vlastního edukačního programu
Doporučená literatura
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada publishing. 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. Portál: Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
  • NEMCOVÁ, J., HLINKOVÁ, E. Moderná edukácia v ošstrovateľstve. Martin: Osveta: 2012. ISBN 978-80-8063-321-9. ISBN 978-80-8063-321-.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Prha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr