Předmět: Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví

« Zpět
Název předmětu Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví
Kód předmětu KZR/VZZ2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Jarabicová Oľga, PhDr. PhD.
  • Zemanová Miroslava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
TTémata přednášek: 1.Veřejné zdravotnictví - definice, zaměření, náplň, historie VZ, základní rysy, uplatnění, metodické nástroje, hlavní funkce, realizace v praxi - orgány ochrany veřejného zdraví. 2.Zdraví a jeho celkové pojetí - definice, modely zdraví, determinanty zdraví, rizikové faktory, nerovnost a rovnost ve zdraví, legislativa; 3.Prevence - definice, rozdělení, aplikace v praxi; 4.Systém péče o zdraví - zdravotnické systémy + financování zdravotní péče v ČR; 5. Národní zdravotnický informační systém - registry, ÚZIS, sbírání dat (screening + epidemiologická metoda); 6. Hodnocení zdravotního stavu obyvatel - pojmenování hlavních indikátorů zdraví, zdravotní stav obyvatel ČR 7. Výchova ke zdraví - definice a náplň oboru, cíle, metody a formy práce, mezinárodní dokumenty týkající se ochrany a podpory zdraví, Zdraví 21, Zdraví 2020, Zdraví 2030. + programy aplikované v ČR; Témata seminářů: 8.Příprava intervenčního programu - vypracování projektu, formální stránka a realizace + příklady z praxe. 9.Dotazník - zásady pro vypracování + příklady z praxe 10.Výživa a zdraví 11.Hodnocení zdravotního rizika u zaměstnanců - zjišťování způsobilosti k výkonu práce 12.Rizika spojena s výkonem zdravotnického povolání 13.Základy epidemiologie - definice, epidemiologie chronických nemocí

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoretický. Předmět poskytne poznatky základů veřejného zdravotnictví, které se zabývá prevencí nemocí, posilováním a prodlužováním života pomocí organizovaného úsilí společnosti s hlavním cílem dosáhnout co nejvyšší možné úrovně zdraví obyvatelstva. Na základě integrace poznatků biomedicínských a společenských věd poskytne informace o organizaci, struktuře, funkcích a řízení jednotlivých složek péče o zdraví. Součástí předmětu je systém financování zdravotnictví v ČR.
Odborné znalosti: Student si osvojí znalosti o vztahu a vzájemném působení prostředí a z toho vyplývající negativní nebo pozitivní dopady na jejich zdraví a opatření k ochraně a podpoře zdraví. Mají teoretické znalosti výchovy ke zdraví, ovládají metody a formy práce s jednotlivci i komunitami. Ovládají základy epidemiologie chronických nemocí, umí popsat jednotlivé cíle v projektech podpory zdraví, umí pojmenovat základní zdravotnické systémy a popsat základní financování zdravotnictví v ČR. Odborné dovednosti: Student umí zjistit znalostí, postojů, zdravotního stavu pacientů - klientů a na jejich základě vypracovat vhodné intervence na odstranění - snížení rizikových faktorů zdraví. Dokáže využít znalosti v rámci primární, sekundární a terciární výchovy ke zdraví, umí využít znalosti z veřejného zdravotnictví v praxi. Student umí vypracovat dotazník na zjištění znalostí, postojů, zdravotního stavu pacientů - klientů; umí vypracovat intervenční program zaměřený na odstranění - snížení rizikových faktorů zdraví. V rámci primární, sekundární a terciární výchovy ke zdraví (nekouření - odvykání kouření, zdravé stravování, pohybová aktivita, prevence závislostí, účast na preventivních prohlídkách, zdravé rodičovství, prevence sexuálně přenosných nemocí aj.), umí provádět výchovu ke zdraví ve skupině i v komunitách, umí vyhledat základní indikátory pro hodnocení zdravotního stavu populace ČR. Obecné způsobilosti: Student je schopen dle rámcového zadání a přidělených zdrojů, koordinovat činnost týmu a nést zodpovědnost za jeho výsledky.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

povinná aktivní účast na seminářích, absolvování testu (75% úspěšnost), vypracování seminární práce - intervenčního programu zaměřeného na ochranu a podporu zdraví vybraných skupin populace.
Doporučená literatura
  • časopis Central European Journal of Public Health, 2008-2019..
  • zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví v znění platných předpisů..
  • CENTRES FOR DISEASES CONTROL AND PREVENTION. 2014. Introduction to Public Health. In: PH 101 Series.Atlanta: CDC. available https//www.cdc.gov/publichealth 101/public-health.html..
  • KOMÁREK, L., PROVAZNÍK, K. Ochrana a podpora zdraví. Praha: 3. LF UK, 2011, 978-80-260-1159-0.
  • MARXCY, M., J. ROSEMAN and J. LAST. Public Health and Preventive Medicine. Oxford: Oxford Publ. 2014. ISBN 978-0071441998.
  • MÜLLEROVÁ, D. et al. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha: Karolinum. 2014. ISBN 978-80-246-2510-2.
  • ŠULCOVÁ, M. Mikrobiologie, epidemiologie, hygiena. Ústí nad Labem: UJEP, reedice2017, ISBN 978-80-7414-791-3. ISBN 978-80-7414-791-3.
  • ŠULCOVÁ, M. Veřejné zdravotnictví. Ústí nad Labem: UJEP, 2017, ISBN 978-80-7561-076-8.. ISBN 978-80-7561-067-6.
  • TUČEK, M. a kol. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. Praha: UK, Karolinum, 2012, ISBN 978-80-246-2136-4.. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2136-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr