Předmět: Transkulturní ošetřovatelství

« Zpět
Název předmětu Transkulturní ošetřovatelství
Kód předmětu KZR/TRZK2
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kohlová Alena, Mgr.
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. konzultace: Základní pojmový aparát užívaný v souvislosti s multikulturní problematikou. Multikulturalismus, transkulturalismus. Národnostní složení obyvatel ČR, vývoj. Postoj majority ČR ke kulturní diverzitě. Témata cvičení: 1. konzultace: Podmínky poskytování zdravotní péče v ČR. Etické aspekty poskytování kulturně ohleduplné péče. Metody zkoumání v transkulturním prostředí. Teorie kulturně shodné péče dle Leiningerové. Model Camphiny-Bacote. Komunikační, jazykové a kulturní bariéry v multikulturním prostředí.. Charakteristika vybraných etnik žijících v ČR. Samostudium: Etnocentrismus. Kulturní šok. Systémy zdravotnické a zdravotní péče o cizince v ČR, v zahraničí. Kulturní způsobilost zdravotnického pracovníka

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zabývá se vybranou pojmovou terminologií, multikulturní diagnostikou, základními charakteristikami a kulturou minoritních skupin. Zdůrazňuje transkulturní přístup zdravotnického pracovníka v péči o pacienta s odlišnými socio-kulturními potřebami a prioritami. Součástí předmětu jsou i informace z oblasti legislativní. Cílem je pochopení odlišnosti v hodnotách a přesvědčení pacienta.
Odborné znalosti: Student/ka se orientuje v základním pojmosloví v oblasti problematiky transkulturní péče, definuje fáze kulturního šoku, rozumí metodám zkoumání v transkulturním prostředí. Zná vědecké přístupy ke zkoumání problematiky minorit a menšin. Rozumí obsahu pojmu kulturní tolerance a kulturní ohleduplnost. Umí vysvětlit modely kulturně ohleduplné péče. Chápe, že poskytování kulturně ohleduplné péče není poskytování nadstandardní péče jedincům jiných národností a kultur. Odborné dovednosti: Student/ka je schopen aplikovat modely pro poskytování kulturně ohleduplné péče minoritám v ošetřovatelském procesu, využívá získaných vědomostí při získávání informací o nemocných a péči o ně. Umí komunikovat se členy minorit a etnik s ohledem na jejich odlišnosti. Získá dovednost argumentace s laickou i odbornou veřejností o problematice transkulturní diverzity v ošetřovatelské péči. Je schopen aplikovat v praxi své znalosti o zvycích, kulturních a komunikačních odlišnostech komunit cizinců a etnik. Obecné způsobilosti: Student/ka si osvojí znalosti o specifických kulturních odlišnostech etnik a komunikuje s jejich členy s respektem ke zvláštnostem kultury, je schopen obhájit své postoje v oblasti kulturní tolerance a způsobilosti vůči laické i odborné veřejnosti.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Účast na seminářích 80 %. Odevzdání seminární práce, písemný zápočet.
Doporučená literatura
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum. Praha, ISV, 2001, ISBN 80-.
  • ANDRŠOVÁ, A. Psychologie a komunikace pro záchranáře. 2012. 1. vyd. Praha: Grada. 120 s. ISBN 978-80-247-4119-2.
  • ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Cizinci: Počet cizinců. [online]. Dostupné z: http://www.czso.cz/..
  • ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Zpráva o péči o cizince [online]. 2012. Dostupné z: http://www.czso.cz/csu/2012 edicniplan.nsf/t/CB00457FEF/$File/141412_k6CJ.pdf.
  • ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. 2004. Populační prognóza ČR do r. 2050. Praha. Dostupné z http://www.czso.cz /csu/cizinci.nsf/kapitola/ciz_zdravotni_pece..
  • DAVIDOVÁ. E., UHEREK, Z. Romové v československé a české společnosti v letech 1945-2012: národnostní struktura, specifika romské rodiny a migrací. 2014. vyd. 1. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, c2014, 77 s. Studie (Národohospodářský ústav Josefa Hlávky), 5/2014. ISBN 978-808-6729-985..
  • GIGER, Joyce Newman. Transcultural nursing: assessment & interventions. 6th ed. St. Louis, Mo.: Elsevier/Mosby, c2012, p. ISBN 9780323083799..
  • HOLUBOVÁ, A., MICHÁLKOVÁ, H. Multikulturní ošetřovatelství: Vietnamská komunita a synovská oddanost. 2012. [online]. Dostupné z: http://www.promediamotion.cz/wp-content/uploads/2013/02/DG_04_2012.pdf.
  • IVANOVÁ, K. ŠPIRUDOVÁ, L. KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství I. 2005. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1212-1.
  • KRAUSOVÁ, T. Cizinci v České republice. In Demografie. 2013. 55/3. s. 231-236. tb., grafy.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství. 2013. Praha: Grada. 160 s. ISBN: 978-80-247-4413-1.
  • NOVÁKOVÁ, G. Národnostní menšiny v ČR a v okolních evropských státech [online]. Dostupné z: http://kdem.vse.cz/resources/relik12/ sbornik/download/pdf/40-Novakova-Gabriela-paper.pdf.
  • OKRENT, A. Is It Possible To Think Without Language. 2013. Dostupné z WWW: http://mentalfloss. com/article/50684/it-possible-t..
  • ŠPIRUDOVÁ. L. et al. Multikulturní ošetřovatelství II. 2006. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-1213 - Xs.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Pečujeme o klienty odlišných etnik a kultur. 2004. Společnost pro příležitosti mladých migrantů [online]..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr