Předmět: Ošetřovatelský proces a potřeby

« Zpět
Název předmětu Ošetřovatelský proces a potřeby
Kód předmětu KZR/OPZK2
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Stupková Daša, Mgr.
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. konzultace: Kategorie lidských potřeb nemocného v ošetřovatelství - teorie potřeb nemocného, vztah motivace - potřeba, klasifikace potřeb. Ošetřovatelský proces, úvod, historie. Posuzování v ošetřovatelském procesu. Diagnostika v ošetřovatelském procesu. Plánování ošetřovatelského procesu. Sesterské intervence. Realizace a vyhodnocení v ošetřovatelském procesu. Dokumentace ošetřovatelského procesu. Témata cvičení: 1. konzultace: Potřeby nemocného - tvorba aktivit denního života nemocného dle potřeb nemocného s využitím ošetřovatelských modelů. Třídění potřeb a rozdílnosti u zdravého a nemocného člověka. Potřeby u seniorů - tvorba aktivit denního života u seniora. Potřeby u dětí - tvorba aktivit denního života. Formy poskytování ošetřovatelské péče s využitím ošetřovatelského procesu v praxi. Praktické posuzování s využitím ošetřovatelské dokumentace. Tvorba ošetřovatelských diagnóz na základě předložené anamnézy pacienta/ klienta. Tvorba ošetřovatelských plánů na základě stanovených ošetřovatelských diagnóz. Praktické dokumentování provedených intervencí, zhodnocení ošetřovatelského plánu. 2. konzultace: Praktické posuzování s využitím ošetřovatelské dokumentace. Tvorba ošetřovatelských diagnóz na základě předložené anamnézy pacienta/ klienta. Tvorba ošetřovatelských plánů na základě stanovených ošetřovatelských diagnóz. Praktické dokumentování provedených intervencí, zhodnocení ošetřovatelského plánu. Samostudium: Faktory modifikující uspokojování potřeb nemocného, specifika posouzení psychosociálních, kulturních a duchovních potřeb nemocného. Specifika uspokojování potřeb seniorů. Specifika uspokojování potřeb u dětí. Problematika psychosociálních potřeb v ošetřovatelském procesu. Problematika sexuálních potřeb v ošetřovatelském procesu. Spiritualita a religiozita v ošetřovatelském procesu. Ošetřovatelský proces v oblasti jistoty a bezpečí. Ošetřovatelský proces v oblasti sebe koncepce a sebeúcty. Ošetřovatelský proces v oblasti sexuality. Ošetřovatelský proces v oblasti spirituality a religiozity.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb v různých fázích života jednotlivce ve vztahu ke zdraví, nemoci nebo k zdravotnímu postižení. Zaměřuje se na osvojení myšlenkových postupů v jednotlivých fázích ošetřovatelského procesu jako metody řešení problémů a umožňuje studentům získat systematické poznatky a dovednosti v metodologii ošetřovatelského procesu. Poskytuje přehled o způsobech a formách dokumentování ošetřovatelské péče.
Odborné znalosti: Studenti umí vyjmenovat a definovat jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu a chápou důležitost jednotlivých potřeb ve vztahu zdraví - nemoc. Odborné dovednosti: Studenti umí aplikovat metodu ošetřovatelského procesu u konkrétního pacienta formou kasuistiky, použít hodnotící a měřící škály při hodnocení pacienta v rámci ošetřovatelské anamnézy a vyhodnocení ošetřovatelských intervencí, vyhodnotit potřeby pacienta při sestavování ošetřovatelské anamnézy a ošetřovatelského plánu, posoudit závažnost narušení potřeby a možnosti jejich ovlivnění ošetřovatelským zásahem. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít jednotlivé ošetřovatelské postupy při práci s pacientem/klientem ve zdravotnickém zařízení.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Docházka na semináře a cvičení 80 %, ústní zápočet.
Doporučená literatura
  • DINGOVÁ ŠLIKOVÁ, M., VRABELOVÁ, L., LIDICKÁ, L. Základy ošetřovatelství a ošetřovatelských postupů: pro zdravotnické záchranáře. Praha: GRADA Publishing, 2018, 316 s. ISBN 978-80-271-0717-9.. ISBN 978-80-271-0717-9.
  • KUDLOVÁ, P. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016, 133 s. ISBN 978-80-7454-600-6..
  • NANDA INTERNATIONAL. NANDA - ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2009 - 2011. Praha: Grada Publishing. 2010. 480s.. ISBN 978-80-247-3423-1.
  • PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2018, 288 s. ISBN 978-80-271-0888-6.. ISBN 978-80-271-0888-6.
  • PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P. Lékař a pacient v moderní medicíně: etické, právní, psychologické a klinické aspekty. Praha: Grada Publishing, 2015, 192 s. ISBN 978-80-247-5788-9.. ISBN 978-80-247-5788-9.
  • SVATOŠOVÁ, M. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných? 1. vyd. Praha: Grada, 2012., ISBN 978-80-247-4107-9.. ISBN 978-80-247-4107-9.
  • SYSEL, D., BELEJOVÁ, H. 2011. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu. 1. vyd. Brno: Tribun, ISBN 978-80-7399-289-7.
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. et al. 2011. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci. Praha: Grada, 136 s. ISBN 978-80-247-3223-7.. ISBN 978-80-247-3223-7.
  • TÓTHOVÁ, V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014, 226 s. ISBN 978-80-7387-785-9.. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada Publishing, 2015, 208 s. ISBN 978-80-247-5538-0.. ISBN 978-80-247-5538-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr