Předmět: Ošetřovatelský proces a potřeby

« Zpět
Název předmětu Ošetřovatelský proces a potřeby
Kód předmětu KZR/OPZ5
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Králová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1. Kategorie lidských potřeb nemocného v ošetřovatelství ? teorie potřeb nemocného, vztah motivace ? potřeba, klasifikace potřeb. 2. Faktory modifikující uspokojování potřeb nemocného, specifika posouzení psychosociálních, kulturních a duchovních potřeb nemocného. 3. Specifika uspokojování potřeb seniorů. 4. Specifika uspokojování potřeb u dětí. 5. Ošetřovatelský proces, úvod, historie. 6. Posuzování v ošetřovatelském procesu. 7. Diagnostika v ošetřovatelském procesu. 8. Plánování ošetřovatelského procesu. 9. Sesterské intervence. 10. Realizace a vyhodnocení v ošetřovatelském procesu. 11. Dokumentace ošetřovatelského procesu. 12. Problematika psychosociálních potřeb v ošetřovatelském procesu. 13. Problematika sexuálních potřeb v ošetřovatelském procesu. 14. Spiritualita a religiozita v ošetřovatelském procesu. Témata cvičení: (2 hod./týden) 1. Potřeby nemocného ? tvorba aktivit denního života nemocného dle potřeb nemocného s využitím ošetřovatelských modelů. 2. Třídění potřeb a rozdílnosti u zdravého a nemocného člověka. 3. Potřeby u seniorů ? tvorba aktivit denního života u seniora. 4. Potřeby u dětí ? tvorba aktivit denního života. 5. Formy poskytování ošetřovatelské péče s využitím ošetřovatelského procesu v praxi. 6. Praktické posuzování s využitím ošetřovatelské dokumentace. 7. Tvorba ošetřovatelských diagnóz na základě předložené anamnézy pacienta/ klienta. 8. Tvorba ošetřovatelských plánů na základě stanovených ošetřovatelských diagnóz. 9. Praktické dokumentování provedených intervencí, zhodnocení ošetřovatelského plánu. 10. Ošetřovatelský proces v oblasti jistoty a bezpečí. 11. Ošetřovatelský proces v oblasti sebe koncepce a sebeúcty. 12. Ošetřovatelský proces v oblasti sexuality. 13. Ošetřovatelský proces v oblasti spirituality a religiozity. 14. Tvorba ošetřovatelského procesu dle předložené kazuistiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb v různých fázích života jednotlivce ve vztahu ke zdraví, nemoci nebo k zdravotnímu postižení. Zaměřuje se na osvojení myšlenkových postupů v jednotlivých fázích ošetřovatelského procesu jako metody řešení problémů a umožňuje studentům získat systematické poznatky a dovednosti v metodologii ošetřovatelského procesu. Poskytuje přehled o způsobech a formách dokumentování ošetřovatelské péče.
Odborné znalosti: Studenti umí vyjmenovat a definovat jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu a chápou důležitost jednotlivých potřeb ve vztahu zdraví ? nemoc. Odborné dovednosti: Studenti umí aplikovat metodu ošetřovatelského procesu u konkrétního pacienta formou kasuistiky, použít hodnotící a měřící škály při hodnocení pacienta v rámci ošetřovatelské anamnézy a vyhodnocení ošetřovatelských intervencí, vyhodnotit potřeby pacienta při sestavování ošetřovatelské anamnézy a ošetřovatelského plánu, posoudit závažnost narušení potřeby a možnosti jejich ovlivnění ošetřovatelským zásahem. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít jednotlivé ošetřovatelské postupy při práci s pacientem/klientem ve zdravotnickém zařízení.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Docházka na semináře a cvičení 80 %, písemný zápočet
Doporučená literatura
  • DINGOVÁ ŠLIKOVÁ, M., VRABELOVÁ L. a L. LIDICKÁ. Základy ošetřovatelství a ošetřovatelské péče pro zdravotnické záchranáře. vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2018, 316 s. ISBN 978-80-271-0717-9..
  • KUDLOVÁ, P. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016, 133 s. ISBN 978-80-7454-600-6..
  • NANDA Internacional. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2015-2017. 10 vydání. Praha: Grada Publishing. a.s. 2015. ISBN: E-kniha.
  • PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing. a.s. 2018. ISBN: 978-80-271-0888-6. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3558-0.
  • PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P. Lékař a pacient v moderní medicíně: etické, právní, psychologické a klinické aspekty. Praha: Grada Publishing, 2015, 192 s. ISBN 978-80-247-5788-9.. ISBN 978-80-247-5788-9.
  • SVATOŠOVÁ, M. 2012. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných? 1. vyd. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-4107-9.
  • SYSEL, D. a H. BELEJOVÁ. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu. 1. vyd. Brno: Tribun, 2011. ISBN 978-80-7399-289-7.
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. et. al. Lidské potřeby ve zdraví a nemociny. Praha: Grada Publishing. 2011. 136s..
  • TÓTHOVÁ, V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014, 226 s. ISBN 978-80-7387-785-9.. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada Publishing, 2015, 208 s. ISBN 978-80-247-5538-0.. ISBN 978-80-247-5538-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr