Předmět: Ošetřovatelský proces a potřeby

« Zpět
Název předmětu Ošetřovatelský proces a potřeby
Kód předmětu KZR/OPZ2
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Stupková Daša, Mgr.
Obsah předmětu
Témata seminářů: 1.Kategorie lidských potřeb nemocného v ošetřovatelství - teorie potřeb nemocného, vztah motivace - potřeba, klasifikace potřeb. 2.Faktory modifikující uspokojování potřeb nemocného, specifika posouzení psychosociálních, kulturních a duchovních potřeb nemocného. 3.Specifika uspokojování potřeb seniorů. 4.Specifika uspokojování potřeb u dětí. 5.Ošetřovatelský proces, úvod, historie. 6.Posuzování v ošetřovatelském procesu. 7.Diagnostika v ošetřovatelském procesu. 8.Plánování ošetřovatelského procesu. 9. Sesterské intervence. 10.Realizace a vyhodnocení v ošetřovatelském procesu. 11.Dokumentace ošetřovatelského procesu. 12.Problematika psychosociálních potřeb v ošetřovatelském procesu. 13.Problematika sexuálních potřeb v ošetřovatelském procesu. 14.Spiritualita a religiozita v ošetřovatelském procesu. Témata cvičení: (á 2h) 1.Potřeby nemocného - tvorba aktivit denního života nemocného dle potřeb nemocného s využitím ošetřovatelských modelů. 2.Třídění potřeb a rozdílnosti u zdravého a nemocného člověka. 3.Potřeby u seniorů - tvorba aktivit denního života u seniora. 4.Potřeby u dětí - tvorba aktivit denního života. 5.Formy poskytování ošetřovatelské péče s využitím ošetřovatelského procesu v praxi. 6.Praktické posuzování s využitím ošetřovatelské dokumentace. 7.Tvorba ošetřovatelských diagnóz na základě předložené anamnézy pacienta/ klienta. 8.Tvorba ošetřovatelských plánů na základě stanovených ošetřovatelských diagnóz. 9.Praktické dokumentování provedených intervencí, zhodnocení ošetřovatelského plánu. 10.Ošetřovatelský proces v oblasti jistoty a bezpečí. 11.Ošetřovatelský proces v oblasti sebe koncepce a sebeúcty. 12.Ošetřovatelský proces v oblasti sexuality. 13.Ošetřovatelský proces v oblasti spirituality a religiozity. 14.Tvorba ošetřovatelského procesu dle předložené kazuistiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb v různých fázích života jednotlivce ve vztahu ke zdraví, nemoci nebo k zdravotnímu postižení. Zaměřuje se na osvojení myšlenkových postupů v jednotlivých fázích ošetřovatelského procesu jako metody řešení problémů a umožňuje studentům získat systematické poznatky a dovednosti v metodologii ošetřovatelského procesu. Poskytuje přehled o způsobech a formách dokumentování ošetřovatelské péče.
Odborné znalosti: Studenti umí vyjmenovat a definovat jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu a chápou důležitost jednotlivých potřeb ve vztahu zdraví - nemoc. Odborné dovednosti: Studenti umí aplikovat metodu ošetřovatelského procesu u konkrétního pacienta formou kasuistiky, použít hodnotící a měřící škály při hodnocení pacienta v rámci ošetřovatelské anamnézy a vyhodnocení ošetřovatelských intervencí, vyhodnotit potřeby pacienta při sestavování ošetřovatelské anamnézy a ošetřovatelského plánu, posoudit závažnost narušení potřeby a možnosti jejich ovlivnění ošetřovatelským zásahem. Obecné způsobilosti: Student je schopen prakticky použít jednotlivé ošetřovatelské postupy při práci s pacientem/klientem ve zdravotnickém zařízení.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Docházka na semináře a cvičení 80 %, ústní zápočet
Doporučená literatura
  • DINGOVÁ ŠLIKOVÁ, M., VRABELOVÁ, L., LIDICKÁ, L. Základy ošetřovatelství a ošetřovatelských postupů: pro zdravotnické záchranáře. Praha: GRADA Publishing, 2018, 316 s. ISBN 978-80-271-0717-9.. ISBN 978-80-271-0717-9.
  • KUDLOVÁ, P. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016, 133 s. ISBN 978-80-7454-600-6..
  • NANDA Internacional. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2015-2017. 10 vydání. Praha: Grada Publishing. a.s. 2015. ISBN: E-kniha.
  • PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. Praha: Grada Publishing, 2018, 286 s. ISBN 978-80-271-0888-6.. ISBN 978-80-271-0888-6.
  • PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P. Lékař a pacient v moderní medicíně: etické, právní, psychologické a klinické aspekty. Praha: Grada Publishing, 2015, 192 s. ISBN 978-80-247-5788-9.. ISBN 978-80-247-5788-9.
  • SVATOŠOVÁ, M. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných? 1. vyd. Praha: Grada, 2012., ISBN 978-80-247-4107-9.. ISBN 978-80-247-4107-9.
  • SYSEL, D. a H. BELEJOVÁ. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu.. Brno, 2011. ISBN 978-80-7399-289-7.
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. ET AL. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s., 2011. 136 s. ISBN 978-80-247-3223-7. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
  • TÓTHOVÁ, V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014, 226 s. ISBN 978-80-7387-785-9.. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada Publishing, 2015, 208 s. ISBN 978-80-247-5538-0.. ISBN 978-80-247-5538-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr