Předmět: Fyziologie

« Zpět
Název předmětu Fyziologie
Kód předmětu KZR/FYZ2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Novotný Tomáš, MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: (á 2h) 1.Fyziologie buňky a vnitřního prostředí. 2.Fyziologie svalové tkáně a svalového pohybu. 3.Fyziologie pohybového systému. 4.Fyziologie dýchacího systému. 5.Fyziologie krve. Imunitní systém. 6.Fyziologie oběhového systému. Srdce. 7.Fyziologie trávicího systému. 8.Fyziologie vylučovacího systému. 9.Fyziologie pohlavního systému muže a ženy. 10.Fyziologie nervového systému, fyziologie smyslového ústrojí. Témata seminářů: 1.Fyziologie výživy. 2.Fyziologie tělesné zátěže. 3.Krev, skupinové antigeny, transfuse. 4.Vitální kapacita plic. 5.Adaptace organismu na změněné podmínky. 6.Sledování vnějších projevů srdeční činnosti, ekg. 7.Přeměna látek a energie. 8.Energetická bilance, stanovení denní energetické spotřeby. 9.Kazuistiky, praktické příklady z klinické praxe. 10.Kazuistiky, praktické příklady z klinické praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoretický a obsahuje základní poznatky o funkci zdravého organismu na úrovni buněčné, jednotlivých orgánů a na úrovni celého organismu tak, aby studenti pochopili reakce organismu za patologických podmínek a získali znalosti potřebné pro navazující klinické a praktické předměty. Součástí předmětu jsou základní informace z oboru klinické genetiky.
Odborné znalosti: Student prokazuje znalosti základního principu fungování lidského těla (tkáně, orgány, orgánové systémy) a orientuje se ve složení orgánových systémů a jejich významu pro člověka. Odborné dovednosti: Student umí popsat fungování jednotlivých tělních systémů, umí se orientovat na lidském těle, umí rozeznat základní typy tkání a určit uložení lidských orgánů. Obecné způsobilosti: Student je schopen implementovat získané odborné znalosti a odborné dovednosti do ošetřovatelského procesu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Min. 80% účast na seminářích, písemný zápočtový test, ústní zkouška
Doporučená literatura
  • http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/js06/t025/Fyziologie_svalu.ppt.
  • http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/js06/t025/Fyziologie_svalu.ppt.
  • http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/js06/t031/fyziologie_vyziv/index.html.
  • http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/js06/t031/fyziologie_vyziv/index.html.
  • http://www.wikiskripta.eu/index.php/Acidobazick%C3%A1_rovnov%C3%A1ha.
  • http://www.wikiskripta.eu/index.php/Acidobazick%C3%A1_rovnov%C3%A1ha.
  • CALLEROVA J, ŠKULEC R, KUČERA K, KNOR J, MERHAUT P, ČERNÝ V. Circadian variation of cardiogenic pulmonary oedema. Eur J Intern Med. 2016 Jun..
  • ČERNÝ V, ASTAPENKO D, BRETTNER F, BENES J, HYSPLER R, LEHMANN C, ZADAK Z. Targeting the endothelial glycocalyx in acute critical illness as a challenge for clinical and laboratory medicine. Crit Rev Clin Lab Sci. 2017 Aug;54(5):343-357..
  • ČERVINKOVÁ, Z. Návod k praktickým cvičením z lékařské fyziologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 152 s. ISBN 80-246-0047-1.. 2000. ISBN 80-246-0047-1.
  • DYLEVSKÝ, I. Funkční anatomie. Praha: Grada, 2009. 544s. ISBN 978-80-247-3240-4. 1995.
  • JELÍNEK, J. a V. ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia.. Olomouc, 2003. ISBN 80-7182-159-4.
  • KITTNAR O. Fyziologické regulace ve schématech. Praha Grada/Avicenum, 1997, 338 s. ISBN 80-7169-339-1..
  • KUČERA, M. a kol. Pohybový systém a zátěž. Praha: Grada/Avicenum, 1997. 252 s. ISBN 80-7169-258-1.. Praha: Grada/Avicenum, 1997. ISBN 80- 7169- 258-1.
  • MOUREK, J. Fyziologie: Učebnice pro studenty Zdravotnických Oborů. Praha: Grada, 2012, ISBN: 978-80-247-3918-2.
  • ROKYTA, R. Fyziologie. Třetí, přepracované vydání (první vydání v nakladatelství Galén). Praha: Galén, 2016. ISBN: 978-80-7492-238-1.. ISBN 978-80-7492-238-1.
  • SILBERNAGL S. a Despopoulos A. Atlas fyziologie člověka. Praha Grada/Avicenum, 1993, 352 s. ISBN 80-85623-79-X..
  • ŠKULEC R, TRUHLÁR A, SEBLOVÁ J, DOSTÁL P, ČERNÝ V. Pre-hospital cooling of patients following cardiac arrest is effective using even low volumes of cold saline. Crit Care 2010;14(6).


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr