1. Základní charakteristika studia na VŠ, studijního programu a studijních oborů FŽP., Proč studuji na FŽP?, cesta, cíl, motivace 2. Základní vztahy mezi člověkem a světem, Role vědomí v dějinách lidstva (světa) - Teatrum mundi. Optika studenta - jak vidí dnešní svět - popis situace jaká je a jakou bychom si jí přáli, etymologie, J. Keller 3. Ekologický dějepis - jak šel vývoj v ekologii - coby vědecké disciplíně. Třídění informací spadajících do ekologie, jakožto biologické disciplíny, technologií a humanitních studií., rozbor práce R. Carsonové - Mlčící jaro 4. Paradigma a věda jakožto metoda k poznávání světa, rovnováha, F. Capra 5. Řeč náčelníka Seatlla, Svět - systém - ze-mě-koule, aneb jak to všechno funguje? 6. Je něco, co by mělo zajímat nás všechny?, proč používat filosofii, jak se vypořádáváme z negativními informacemi - kognitivní disonance a konsonance, H. Librová 7. 8 smrtelných hříchů K. Lorenz, kvalita života 8. Moje závislost, vztah, vazba. Hodnotová orientace. 9. Svět je vztah? Jaké služby nám poskytuje příroda? Co člověk poskytuje přírodě? "Příroda se přirozuje"? ,teorie Gaia J.Lovelocka 10. Ekologická stopa 11. Nepříjemná pravda 12. Honba na viníky - kdo za to může? Qou vadis? 13. Prosperita, Meze růstu, TUR, ekologicky příznivý způsob života (alternativní způsoby života),? Různé cesty hledání "ekologických" řešení, co znamená začít u sebe 14. Muž, který sázel stromy, budoucnost? Absolvent kurzu Uvod do studia životního prostředí pochopí strukturu vysoké školy a zopakuje si jak by se měl učit. Rozumí základním definicím probíraných pojmů, umí formulovat vlastní názor na dotčenou problematiku. Má přehled o vybraných stěžejních kapitolách v historii problematiky životního prostředí. Předmět: Úvod do studia životního prostředí Znalosti Student: (i) zná základní ekologické pojmy, (ii) zná základní souvislosti mezi složkami životního prostředí voda, půda, vzduch, (iii) zná působení člověka na tyto složky a životní prostředí, (iv) zná základní pojmy a poznatky environmentálních myslitelů . Dovednosti Student: (i) umí se orientovat v environmentálním myšlení minulosti a dneška, (ii) Umí vlastní možnosti a názory týkající se environmentální problematiky.
|
-
Capra, F.:. Tkáň života, Academia Praha 2004.
-
Giono, J.:. Muž, který sázel stromy Praha: Vyšehrad, 1997..
-
Gore, A.:. Země na miskách vah, Praha: nakladatelství ARGO a MŽP,1994..
-
Keller, J.:. Abeceda prosperity, Doplněk Brno, 1997.
-
Keller, J.:. Až na dno blahobytu, Brno: nakladatelství hnutí Duha, 1993..
-
Keller, J.:. Přemýšlení s Josefem Vavrouškem, Praha: nakladatelství G plus G, 1995..
-
Keller, J. Sociologie a ekologie. Praha: SLON, 1997.
-
Kohák, E. Zelená svatozář, Praha: Sociologické nakladatelství, 2000.
-
Librová, H.:. Pestří a zelení, Veronika Brno, 1994.
-
Librová, H.:. Vlažní a váhaví, Brno: Doplněk, 2003..
-
Lorenz, K.:. 8 smrtelných hříchů, Praha: Panorama, 1990.
-
Lovelock, J.:. Gaia: Živoucí planeta, Praha: MF, 1994..
-
Margulisová, L.:. Symbiotická planeta. Nový pohled na evoluci, Praha: Academia, 2004.
-
MEADOWS, D., D.,:. Překročení mezí, Praha: Argo, 1995..
-
Moldan, B.:. Ekologická dimenze udržitelného rozvoje, Praha: Karolinum, 2001..
-
Naess, A.:. Ekologie, pospolitost a životní styl, Tulčík u Prešova: Abies, 1996..
-
Nátr, L.:. Rozvoj trvale neudržitelný, Praha: Karolinum, 2006..
|