1. Základní pojmy a etapy managementu. Klasifikace funkcí managementu. 2. Rozhodování v managementu, proces a metody rozhodování 3. Analytická metoda SWOT. Základní typy podnikatelské strategie. 4. Manažerské plánování - význam, úloha, obsah a základní formy plánování. 5. Organizace a organizační struktury, jejich obsah a vývoj. Právní formy organizací. 6. Přikazování, vedení, řízení, styly řízení 7. Úloha, druhy a formy kontroly v organizaci. Vnitřní a vnější kontrola. 8. Personální management. Výběr, motivace a hodnocení pracovníků. 9. Komunikace - komunikační procesy v organizaci, zákonitosti komunikace. řešení konfliktů. 10. Profil a předpoklady úspěšného manažera ve výrobní a nevýrobní sféře. 11. Základní typy manažerů z hlediska metod řízení. Manažer a stres. 12. Mezinárodní a interkulturní management, národní specifika řízení a komunikace 13. Regionální management, principy a specifika managementu v řízení krajů a obcí s akcentem na životní prostředí. 14. Diskuze, opakování, rezerva. Absolvent předmětu management zná funkce managementu. Umí aplikovat analytické metody v manažerském plánování. Zná různé podoby organizačních struktur a jejich výhody a nevýhody. Zná různé přístupy manažera k podřízeným a jejich účinky. Umí vysvětlit základní úkoly personálního managementu v organizaci. Dokáže se orientovat v problematice komunikace a řešení konfliktů. Zná postupy redukce stresu v manažerské práci. Umí popsat národní specifika ve vedení lidí. Má přehled o specifikách regionálního managementu . Výstupy z učení 1MANG Znalosti Student: (i) zná obsah, interdisciplinární charakter a základní funkce managementu (ii) zná vývoj teorie a praxe managementu a koncepce hlavních představitelů, (iii) zná základní pojmy a zákonitosti komunikačních procesů, (iv) zná základní typy manažerů a styly řízení, (v) rozumí zvláštnostem interkulturního a regionálního managementu. Dovednosti Student: (i) umí použít analytickou metodu SWOT jako podklad pro rozhodování a plánování (ii) umí sestavit profesiografické schéma a použít jej při výběru zaměstnanců Pozn.: dovednostní výstupy jsou zde jen omezené vzhledem k tomu, že se jedná pouze o přednášku; zdrojem dovedností jsou seminární práce. Výstupy z učení Předmět: Základy managementu Znalosti Student: (i) zná obsah, interdisciplinární charakter a základní funkce managementu (ii) zná vývoj teorie a praxe managementu a koncepce hlavních představitelů, (iii) zná základní pojmy a zákonitosti komunikačních procesů, (iv) zná základní typy manažerů a styly řízení, (v) rozumí zvláštnostem interkulturního a regionálního managementu. Dovednosti Student: (i) umí použít analytickou metodu SWOT jako podklad pro rozhodování a plánování (ii) umí sestavit profesiografické schéma a použít jej při výběru zaměstnanců
|
-
Bělohlávek, F., Košťan, P., Šuleř, O. Management, Computer Press Brno, 2006.
-
Benda J., Zahálka J. Základy managementu, FŽP Ústí nad Labem, 2009.
-
Beran, V., Dlask, P. Management udržitelného rozvoje regionů, sídel a obcí, Academia Praha, 2005.
-
Donelly, J.H., Gibbson, J.L., Ivancevich, J.M. Management, Grada Publishing, 2008.
-
Drucker, F.P. To nejdůležitější z Druckera, Management Press, Praha, 2002.
-
Handlíř, J. Management, učebnice pro SŠ a VOŠ, Computer Press Praha, 1998.
-
Hroník, F. Jak se nespálit při výběru zaměstnanců, Computer Press, 1999.
-
Veber, J. Management - Základy, prosperita, globalizace, Management Press, Praha, 2004.
|