Předmět: Ekologie člověka

« Zpět
Název předmětu Ekologie člověka
Kód předmětu KZP/4EKCL
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rychlíková Eva, MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Člověk a prostředí, ontogenetický vývoj, přeměna látek a energie v ekosystému člověka, dynamická rovnováha, homeostáza, komunikace člověka s prostředím, autoregulace, genetická podmíněnost, adaptabilita obecně, symbolická aktivita. 2.Atmosféra, význam pro člověka, barometrický tlak, hydrotermní komplex, složení ovzduší, závislost člověka na kyslíku a dalších stálých součástech ovzduší, působení škodlivin na člověka. 3.Aktinický komplex, druhy záření, význam pro člověka, vnímání světla, působení UV a IČ záření, ionizace ovzduší, radioaktivní záření. Bioklimatologie. 4.Litosféra. Závislost člověka na složení litosféry, makro a mikroelementy, rozložení prvků v těle, vztah vody a půdy, zdravotní nebezpečí z půdy. 5.Hydrosféra. Význam vody pro člověka, dělení vod dle využití, ukazatelé jakosti pitné vody, zdravotní nebezpečí z vody. 6.Hluk a vibrace. Receptory vnímání, druhy hluku, zdroje, intenzita, působení fyzické a psychické. 7.Prostředí staveb. Vliv stavebních materiálů na "in door" prostředí, pohoda tepelná, ventilační, světelná. Vliv bydlení na zdraví. 8.Výživa. Energetická a biologická hodnota potravy, závislost člověka na příjmu hlavních živin, jejich složení a metabolismus. 9.Vitaminy a minerály ve stravě, význam, nezastupitelnost. Balená voda. Kontaminující látky v potravním řetězci. 10.Člověk a jeho mikrosvět. Osídlení člověka mikroorganismy. Patogenita mikrobů. Imunita, její druhy a formy. 11.Epidemiologie nákaz, přírodní a společenské podmínky. Nejvýznamnější nákazy vzdušné, střevní, ranné, přenášené hmyzem, zoonózy. 12.Lidská populace, biologicko demografická charakteristika, populační exploze, koncentrace obyvatelstva, sociální adaptace, stres, sociálně patologické jevy, populační vývoj v ČR. Absolvent výuky Ekologie člověka umí zařadit lidskou populaci a její působení na ekosystémy. Dovede pojmenovat a vysvětlit základní faktory prostředí, které na člověka působí včetně jejich historie. Vysvětlí mechanismus působení na lidské zdraví u chemických, fyzikálních i biologických faktorů. Dovede specifikovat vývojová období člověka a jejich senzitivitu. Dovede vysvětlit uplatnění genetiky i životního stylu. Definuje základní skupiny nemocí vztažené k životnímu prostředí. Rozezná civilizační nemoci. Identifikuje nemoci přenosné. Orientuje se v nových ohroženích zdraví. Je schopen popsat dopady globálních problémů životního prostředí na zdraví. Umí popsat základní způsoby zkoumání lidské populace a odlišit sledování jednotlivce a skupin. Definuje epidemiologii a její uplatnění u infekčních a neinfekčních chorob.Umí popsat výhody a nevýhody každého způsobu sledování a volbu nejlepší metody. Vysvětlí možnosti demografie a statistiky a jejich uplatnění v ekologii člověka. Je schopen interpretovat výsledky základních epidemiologických metod a jejich využití pro stávající i budoucí stav. Je schopen vyjmenovat základní způsoby prevence i jednotlivá preventivní opatření v lokálním i globálním měřítku u každého ohrožujícího faktoru. Umí pojmenovat opatření zlepšující a podporující zdraví populace. Znalosti Student: (i) zná geografické, biologické, technické, ekonomické a společenské komponenty lidského života, (ii) zná neustálou interakci člověka s jeho prostředím. Dovednosti Student: (i) umí objasnit složitost vztahů člověka a jeho prostředí vnímané nejen jeho smysly, ale i vnitřními reakcemi lidského organizmu a závislosti člověka na mnohých složkách prostředí.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Bencko,Vl. a kol.:. Hygiena. učební texty KU Praha, 2002.
  • Hrubý, S. Výživa v kostce. Ratio Úvaly,. 1997.
  • Klein, O., Bencko, V. Ekologie člověka a zdraví. VŠB TU Ostrava 1996 v programu Phare, sv. 42, s. 189.
  • Kotulán, J. a kol. Preventivní lékařství. Skripta lékařské fakulty MU Brno 1993, I.díl s. 285, II.díl s. 207.
  • Kotulán, J. Zdraví a životní prostředí. AVICENUM Praha, 1991, s. 278.
  • Riegrová , J. Vybrané kapitoly z ekologie člověka. Skripta přírodovědecké fakulty UP Olomouc 1988 s. 138.
  • Turek, B. et al. Nutriční toxikologie. Institut pro další vzdělávání ve zdravotnictví, Brno, 1994 s. 123.
  • Zusková, D. a kol. Principy boje s přenosnými nemocemi. Zdravotnické aktuality MZ ČR sv. 203 s. 179, sv. 210 s. 175.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta životního prostředí Studijní plán (Verze): Ochrana životního prostředí (C_4) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní