1. Ekonomické a ekologické myšlení 2. Reakce ekonomů na ekologickou krizi 3. Ekonomická efektivnost a paradox hodnoty 4. Summit Země Rio de Janeiro , Summit Johannesburg 5. Trvale udržitelný rozvoj -principy a filosofie 6. Indikátory trvale udržitelného rozvoje 7. Ekologická stopa a ISEW 8. Znečištění -špatně definovaná vlastnická práva 9. Selhání trhu a internalizace externalit 10. Metody oceňování přírody 11. Ekonomické nástroje a nákladově zisková analýza 12. Zelené daně versus limity a příkazy 13. Obchodovatelná povolení a klimatická změna 14. Gobální ekonomika a životní prostředí Znalosti: Student po absolvování kurzu umí: vysvětlit místo ekologické ekonomie v systému ekonomických teorií a vysvětlit základní odlišnosti jejího paradigmatu v porovnání s klasickou, neoklasickou a environmentální ekonomií; vysvětlit důvody formování ekologické ekonomie jako transdisciplinární vědy sjednocující ekonomické a ekologické aspekty lidského bytí a jednání, zejména na bázi termodynamické podstaty života na Zemi; vyložit podstatu prvého a druhého termodynamického zákona a jaká omezení z nich plynou pro ekonomický systém; diskutovat základní omezení kritéria vlastního prospěchu z hlediska udržitelného rozvoje; popsat základní přínosy a hlavní omezení paretovského kritéria efektivnosti konvenční neoklasické ekonomie; vysvětlit reálné a iracionální stránky standardní neoklasické ekonomie z hlediska vztahu věcných a finančních (peněžních) aspektů společenské výroby a rozdělování; vyložit transdisciplinární podstatu ekologické ekonomie spojující entropii energo-materiálových toků s požadavky na integrované vnímání efektivnosti a spravedlnosti budoucího ekonomického systému. Dovednosti: dokáže aktivně aplikovat své teoretické znalosti paradigmat v konkrétních situacích managementu životního prostředí, posoudit vztahy mezi realitou a teoriemi; na základě chápání entropické povahy ekonomického systému dovede student odlišit fyzickou ekonomii od reversibilní matematické ekonomické teorie; dokáže aplikovat koncept kvalitativního růstu ve způsobech praktického řízení na bázi decouplingu; formulovat základní požadavky na sladění hmotné a finanční ekonomiky a na dosažení udržitelného globálního ekonomického systému; samostatně zpracovat formou seminární práce jedno z klíčových témat ekologické ekonomie a prezentovat studijní skupině; na základě poznání podstatných vztahů v současných tržních ekonomikách objektivněji rozhodovat nyní i ve svých manažerských aktivitách budoucího absolventa magisterských studií. Znalosti: Student: (i) zná místo ekologické ekonomie v systému ekonomických teorií a základní odlišnosti jejího paradigmatu v porovnání s klasickou, neoklasickou a environmentální ekonomií; důvody formování ekologické ekonomie jako transdisciplinární vědy sjednocující ekonomické a ekologické aspekty lidského bytí a jednání, zejména na bázi termodynamické podstaty života na Zemi, (ii) zná podstatu prvého a druhého termodynamického zákona a jaká omezení z nich plynou pro ekonomický systém; základní omezení kritéria vlastního prospěchu z hlediska udržitelného rozvoje, (iii) zná základní přínosy a hlavní omezení paretovského kritéria efektivnosti konvenční neoklasické ekonomie; reálné a iracionální stránky standardní neoklasické ekonomie z hlediska vztahu věcných a finančních (peněžních) aspektů společenské výroby a rozdělování, (iv) zná transdisciplinární podstatu ekologické ekonomie spojující entropii energo-materiálových toků s požadavky na integrované vnímání efektivnosti a spravedlnosti budoucího ekonomického systému.
|
-
Cudlínová, Eva. Ekologická ekonomie a životní prostředí, skripta EF JČU, 2006.
-
Herman E Daly, Josua Farley. Ecological Economics, Island press, USA, 2003.
-
Nárt, Lubomír. Rozvoj trvale neudržitelný, Nakladatelství Karolinum, Praha, 2005.
-
Our Common Future. World Comission on Environment and Development, Oxford, 1987.
-
Seják, J. et. al. Oceňování pozemků a přírodních zdrojů, Grada Publishing, 1999.
-
Seják J. Základy udržitelné ekonomie přírodních zdrojů a životního prostředí. Ústí nad Labem, 2005. ISBN 80-7044-758-3.
|