Předmět: Botanika

« Zpět
Název předmětu Botanika
Kód předmětu KZP/3BOT
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Machová Iva, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Obsah předmětů speciálních a aplikovaných botanik. Systematická botanika a její význam pro životní prostředí. Biodiversita. Podstata systému vyšších rostlin. Zásady taxonomie. 2. Rozlišení oddělení na základě různého vývojového stupně rodozměny a diferenciace pletiv. Charakteristika a význam Rhiniophyt, Bryophyt, Lycopodiophyt, Polypodiophyt, Equisetophyt. Důraz na vývojový význam, ohrožené druhy a invasní druhy. 3. Porovnání rodozměn a stavby rostlinných orgánů mezi odděleními Pinophyta a Magnoliphyta. Fylogenetické a ekologické charakteristiky. Významné taxony z třídy Pinopsida. 4. Významné čeledi z oddělení Magnoliphyta s důrazem na charakteristiku čeledí, která umožní určit jednotlivé taxony. Výběr probíraných taxonů v rámci jednotlivých čeledí bude s důrazem na taxony typické pro českou květenu, včetně jejich životních nároků. Bude uvedena i jejich využitelnost jako bioindikátorů. Budou zdůrazněny druhy, které jsou dominantami fytocenologických jednotek. Přednostně budou uváděny i druhy adventivní, kulturní a ohrožené. 5. Angiosperms - krytosemenné - Nymphaeaceae, Lauraceae, Magnoliaceae, Ceratophyllaceae. Vývojově původní formy rostlin 6. Monocots - Alismataceae, Potamogetonaceae, Liliaceae, Orchidaceae, Asparagaceae, Alliaceae. Mokřadní druhy, adaptace rostlin, rostlinné alkaloidy a jejich význam, mykorrhiza. 7. Commelinids - Juncaceae, Cyperaceae, Poaceae. Ohrožené druhy rostlin. Adaptace rostlin na xerotermní podmínky stanoviště, bioindikátory. Hospodářsky významné druhy. 8. Eudicots - Papaveraceae, Fumariaceae, Helleboraceae, Ranunculaceae. Alkaloidy, vývojově původní formy. 9. Core eudicots: Amarathaceae, Chenopodiaceae, Caryophyllaceae, Polygonaceae, Crassulariaceae. Ruderální druhy a jejich význam z hlediska alergenů, ochrany půdy, šíření škůdců a fytopatogenů. 10. Rosids: Geraniaceae, Rosids I: Euphorbiaceae, Salicaceae, Fabaceae, Spiraeaceae, Rosaceae, Amygdalaceae, Malaceae. Hospodářsky významné rostliny, fixace dusíku. 11. Cucurbitaceae, Betulaceae, Fagaceae. Hospodářsky významné dřeviny a byliny. Lesní dominanty. 12. Rosids II: Brassicaceae, Aceraceae, Asterids (core eudicots): Primulaceae Eurosids I: Boraginaceae, Lamiaceae, Plantaginaceae, Scrophulariaceae. Léčivé rostliny. Méně časté způsoby výživy rostlin. 13. Solanaceae, Euasterids II: Apiaceae, Asteraceae, Cichoriaceae, Campanulaceae, Dipsacaceae. Hospodářsky významné druhy - zelenina. Znaky vývojově odvozených čeledí. Výstupy z učení Student umí: "má základní znalosti z morfologie rostlin "má znalosti systému cévnatých rostlin "má základní znalosti charakteristických znaků druhů, které umožňují druhy zařadit do v čeledí v systému "zná adaptace rostlin na prostředí "má základní znalosti o využití rostlin v praxi "má přehled o současném trendu v systematické botanice Student dokáže prakticky provádět: "je schopen určit druh rostlin podle Klíče k určování rostlin "dovede poznat dominantní a charakteristické druhy rostlinných společenstev "dovede poznat zvláště chráněné druhy vyskytující se v sz. Čechách "dovede dokladovat botanický materiál např. zpracovat herbář "umí využít botanické znalosti v dalších předmětech např. základy ekologie, krajinná ekologie, ochrana přírody, praxe, funkce lesa, globální změny klimatu, bioindikátory "je schopen pracovat s odbornou literaturou a zdroji typickými pro obor botanika

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • : http://fzp.ujep.cz/kpv/vnitrni/uc_texty/Botanika/Botanika13.pdf.
  • Briggs D. et Walters S. M. (2001). Proměnlivost a evoluce rostlin. UP, Olomouc..
  • Hejný S. et al. (1988 - 2010). Květena ČR I - VIII. Academia, Praha.
  • Hísek K. et Deyl M. (2003). Naše květiny. - Academia, Praha..
  • Kubát K., Hrouda L., Chrtek J. jun., Kaplan Z., Kirschner J. & Štěpánek J. (eds.) (2002). Klíč ke květeně České republiky. Academia, Praha..
  • Mártonfi P.(2006). Systematika cievnatých rastlín. UPJŠ v Košicích:220 pp.
  • Procházka F. (ed.) (2001):. Černý a červený seznam cévnatých rostlin České republiky (stav v roce 2000). Příroda, Praha, 18: 1 - 166..
  • Procházka S. et al. (1998). Fyziologie rostlin. Academia, Praha..
  • Rosypal S.(1992). Fylogeneze, systém a biologie organismů.SPN Praha: 744 pp..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta životního prostředí Studijní plán (Verze): Ochrana životního prostředí (C_3) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní