Předmět: Kresba II

« Zpět
Název předmětu Kresba II
Kód předmětu KVP/FU016
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kahuda Klokočková Lenka, MgA. Ph.D.
  • Brody Mikulicová Jitka, MgA.
Obsah předmětu
1. Úvod, vymezení semestrálního plánu. 2.-9. Ateliérová kresba, rozbor volné kresby. 10.-11. Prezentace, rozbor a klasifikace pracovní činnosti studenta a jeho díla

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Výuka kresby je založena jak na kresbě podle modelů, tak i na kresbě volné, nefigurativní nebo na ilustraci. Od studentů se požaduje osvojení si citlivosti k médiu, proporcí, konstrukce, stavby modelu, vyjádření charakteru materiálu (tvrdý-měkký, lehký-těžký, hladký-drsný, apod.), osvojení si různých technik kresby, jejich výtvarného účinu, techniky pozorování, vnímání objektu i třídění informací. Posluchači se zabývají studií přírodnin, objektů z různých materiálů, jejich stavebností, proporcí i umístění v prostoru. Dále pokračují studií hlavy, půlfigury, postavy, hledáním těžiště, zkoumáním využití světla a stínu, analýzou vztahu mezi celkem a detailem, komponováním do formátu. V oblasti volné kresby je kurz kresby zaměřen na proměnu, ke které v kresbě došlo během uplynulého půlstoletí, a to s akcentem na posuny média po roce 2000 i možnými přesahy směrem k informačním technologiím. Studenti během kurzu používají různé tradiční techniky a materiály (uhel, tužka, sépie, inkoust, tuš, pastel, olejový pastel) a jejich kombinace i nové, digitální technologie. Studentům jsou průběžně zadávány samostatné úkoly, soustředěné na jejich výtvarnou kreativitu a individuální přístup. Nejsou vyloučeny ani různé typy kolaborativních skupinových projektů. Výuku nelze rámcově rozfázovat do týdenních plánů - pedagogický přístup je silně individualizovaný, odrážející preference a dovednosti dané skupiny.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
Předpoklady
Úspěšné absolvování předchozího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Docházka
Doporučená literatura
  • Eco, U. Dějiny krásy. Argo, Praha, 2005.
  • Eco,Umberto. Dějiny ošklivosti. Argo, 2015.
  • Hale, Robert Beverly. Drawing Lessons from the Great Masters. Watson-Guptill Public, 1989.
  • PATRASOVÁ, Taťána (ed.); ŠVÁCHA, Rostislav (ed.). Dějiny umění v českých zemích 800-2000. Praha, 2017. ISBN 80-904-5348-1.
  • SÝKOROVÁ, Lenka (ed.). Postkonceptuální přesahy v české kresbě. FUD UJEP, 2015. ISBN 978-80-7414-956-6.
  • SZUNYOGHY, András; FEHÉR, György. Anatomie pro výtvarníky - Člověk. Slovart, 2013.
  • ZATLOUKAL, Pavel; BINDER, Ivo; DANĚK, Ladislav; ŠIMKOVÁ, Anežka; MILÁČKOVÁ, Martina. Uhlem, štětcem, skalpelem. Muzeum umění Olomouc, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr