Předmět: Výtvarné techniky IV

« Zpět
Název předmětu Výtvarné techniky IV
Kód předmětu KVP/FU012
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Lörincz Miroslav, MgA. DiS.
  • Slejšková Váradiová Markéta, MgA. ArtD.
  • Semecká Lada, doc. MgA.
Obsah předmětu
1. Úvodní semestrální setkání, vymezení semestrálních úkolů. 2. Rozšířené portfolio materiálů, postupů a nástrojů používaných v sochařské praxi. 3. Reprodukce motivu - odlévání do sádrové formy, instruktáž. 4. Příklady vybraných postupů - ukázky vybraných sochařských děl. 5. Ateliérová studie, její rozbor. 6. Ateliérová studie, její rozbor. 7. Ateliérová studie: modelování detailů lidského těla, její rozbor. 8. Ateliérová studie, její rozbor. 9. Ateliérová studie: modelování lebky, její rozbor. 10.-11. Prezentace, rozbor a klasifikace pracovní činnosti studenta a jeho díla.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Výtvarné techniky IV / Prostorová tvorba Povinná výuka Prostorové tvorby jako discipliny bytostně spjaté s uměleckou praxí, respektuje klasickou skladbu vysokoškolské výuky výtvarných oborů. Koncepce tohoto kurzu nesleduje pouze respekt k řemeslu a tradici, ale odráží i aktuálně vnímané nebezpečí vyhasínání spoje mozek - ruka v úchopovém gestu - tradiční nástroj modelující objem a strukturu povrchu hmotného uměleckého díla. Toto pojetí představuje nosný základ, umožňující studentům setkat se s fyzickým prožitkem tvorby v reálném čase, v přirozeném měřítku a proporčním vztahu k prostoru, v němž se nachází. Od studentů se tedy požaduje jak konceptuální, tak ale i reálná fyzická aktivita a vnímání sochařského gesta vedoucího ke stimulaci tvůrčí inspirace, k osvojení proporcí, konstrukce, stavby modelu, k vyjádření charakteru materiálu, k osvojení si různých technik modelování, techniky pozorování, vnímání objektu, perspektivy i třídění informací.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
Předpoklady
Úspěšné absolvování předchozího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Docházka
Doporučená literatura
  • Eco,Umberto. Dějiny krásy.. Praha: Argo, 2005.
  • Eco,Umberto. Dějiny ošklivosti. Argo, 2015.
  • Gombrich, E. H. Příběh umění. Argo, 2006.
  • Gombrich, E. H. Umění a iluze. Argo, 2019.
  • Jánoščík, V. (ed.). Objekt. Kvalitář. Praha, Kvalitář, 2015.
  • Lévi-Strauss, Claude. Mythologica II. Od medu k popelu. Argo, 2006.
  • Lévi-Strauss, Claude. Strukturální antropologie II.. Argo, 2007.
  • Moore, H. Plastiky a myšlenky kolem nich. Odeon, Praha, 1995.
  • SZUNYOGHY, András; FEHÉR, György. Anatomie pro výtvarníky - Člověk. Slovart, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr