Vyučující
|
-
Kuriš Martin, doc. MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod, vymezení semestrálního plánu. 2.-9. Ateliérová malba, rozbor volného projektu. 10.-11. Prezentace, rozbor a klasifikace pracovní činnosti studenta a jeho díla.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
V průběhu výuky se studenti (teoreticky i prakticky) seznamují se základními malířskými technikami a jejich použitím na kvalitativně různých podkladech. Používají nejrůznější techniky malby a jejich kombinace, například: tuš, akvarel, kvaš, tempera, pastel suchý i olejový, voskové barvy atd. Přitom jsou vedeni k tomu, aby se dokázali sami rozhodovat, jaká technologie a malířská technika je k tomu kterému výtvarnému úkolu či zadání nejadekvátnější, a jaký přístup se jeví nejvhodnější v rámci pozvolna vznikajícího vlastního výtvarného projevu a názoru. Náročnost zadání má v oblasti figurativní malby vzestupnou tendenci, tedy od zátiší a objektu k hlavě a figuře (polopostavy, postavy). Postavu mají možnost posluchači studovat podle živého modelu. Výuka malby je založena na postupném kultivování výrazu a rukopisu studenta s důrazem na záměrné vyjádření. Vedle malby figurativní se studenti mohou věnovat i malbě abstraktní či interdisciplinárním přesahům směrem k dalším výtvarným technikám. Výuku nelze rámcově rozfázovat do týdenních plánů - pedagogický přístup je silně individualizovaný, odrážející preference a dovednosti dané skupiny.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předchozího studia
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Docházka
|
Doporučená literatura
|
-
BARTLOVÁ, Milena (ed.); BAXANDALL, Michael. Inteligence obrazů a jazyk dějin umění. Výbor z textů. UMPRUM, 2019.
-
CÍSAŘ, Karel (ed.). Obrazy a předobrazy. UMPRUM, 2019.
-
Eward Lucie-Smith. Art Today. Současné světové umění. Bratislava, 1996.
-
Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha, 2006.
-
Gombrich, E. H. Umění a iluze. Argo, 2019.
-
Itten, Johanes. The Art of Color, The Subjective Experience and Objective Rationale of Color. Wiley, 1997.
-
Krausová, A. C. Dějiny malířství od Renesance k dnešku. Slovart, 1996.
-
Read, Herbert. A Concise History of Modern Painting. Thames and Hudson, 1991.
-
Schwabsky, Barry. New Perspectives in Painting. Phaidon Press, 2004.
|