|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz seznamuje studenty s problematikou a základními nástroji prostorové tvorby. Formou krátkých cvičení s materiálem a studiem podle modelů cvičí poznávání vlastností hmoty, prostoru, význam proporcí, tektoniky, tíže a lehkosti, barevnosti a struktury jako nástrojů výtvarného vyjádření. V průběhu výuky se studenti zabývají studiem hlavy podle živého modelu (cvičení vztahu hmot, proporcí a směrů, charakter stavebnosti různých modelů), realizací nebo vytvořením modelu prostorového útvaru podle vlastní volby - užitkový předmět, socha, šperk, instalace apod., včetně průvodní zprávy obsahující rozbor zadání, kresebnou (fotografickou) dokumentaci jednotlivých fází vývoje objektu, zdůvodnění použitých výtvarných nástrojů ve vztahu k záměru a fotografickou dokumentaci definitivního díla. 1. Seznámení se s úkolem včetně historických i současných ukázek přístupu k tématu. 2. Studie hlavy podle živého modelu - základní rozvržení vztahů hlavy, krku a ramen. 3. Návštěva expozice evropského sochařství dle aktuálních možností (např. Albertinum Dresden, nebo zámek Duchcov atp.) Rozprava nad historickým a kulturním kontextem plastického zobrazení člověka. 4. Studie hlavy podle živého modelu - anatomie hlavy, rozvržení jednotlivých částí hlavy. 5. Studie hlavy podle živého modelu - propracování detailů obličeje, náznak výrazu, mimika. 7. Odlévání do sádry - dělená forma, negativ. 8. Odlévání do sádry - vlastní odlitek, pozitiv. 9. Odsekání negativu, hrubá retuš pozitivu. 10. Broušení a jemná retuš pozitivu. 11. Vliv barevnosti 3D tvaru na vnímání plasticity, seznámení se s možnostmi patiny a polychromie. 12. Povrchová úprava dle záměru. 13. Instalace hotových bust v ateliéru, diskuze nad výsledky.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Realizace, projekt
|
|
Doporučená literatura
|
-
ELIASSON, O. Olafur Eliasson: Your Light House: Working Light, 1991-2004. Ostfildern, Hatje Cantz Publishers, 2004.
-
Foster, H.; Kraus, R.; Bois, Y.; Buchloh, B. Art Since 1900. Modernism, Antimodernism, Postmodernism. Thames&Hudson, 2005.
-
Gimenez, Carmen. Constantin Brancusi, The essence of things. Tate, 2004.
-
Grovier, Kelly. Art since 1989. Thames & Hudson, 2015.
-
Kolektiv autorů. Sculpture (From Antiquity to the Present Day). Taschen, 2013.
-
Kraus, R. Passages in Modern Sculpture. MIT Press, 1981.
-
Lanteri, E. Modelling and Sculpting the Human Figure. Dover Publications, 1985.
-
Lucie-Smith, E. Movements in Art Since 1945. Thames and Hudson, 2001.
|