|
Vyučující
|
-
Kuriš Martin, doc. MgA. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
|
|
Výstupy z učení
|
Tento volitelný kurz je vhodný především pro ty studenty, kteří ve své tvorbě inklinují k malířskému výtvarnému projevu a nabízí jim možnost a prostor pro vyjádření, zdokonalování a experiment v tomto oboru. Seminář může také sloužit jako záměrný doprovod hlavního směru studia prostřednictvím nalézání optimálních poloh realizací propojením média fotografie a média malby. V průběhu studia si studenti ověří různé malířské přístupy řešením konkrétních individuálních zadání a absolvují pravidelné průběžné korektury. V průběhu výuky se studenti (teoreticky i prakticky) seznamují se základními malířskými technikami a jejich použitím na kvalitativně různých podkladech. Používají nejrůznější techniky malby a jejich kombinace, například: tuš, akvarel, kvaš, tempera, pastel suchý i olejový, voskové barvy atd. Přitom jsou vedeni k tomu, aby se dokázali sami rozhodovat, jaká technologie a malířská technika je k tomu kterému výtvarnému úkolu či zadání nejadekvátnější, a jaký přístup se jeví nejvhodnější v rámci postupně vznikajícího vlastního výtvarného projevu a názoru. Náročnost zadání má vzestupnou tendenci, tedy od zátiší a objekt k hlavě a figuře (polopostavy, postavy). Akt mají možnost posluchači studovat podle živého modelu. Výuka malby je založena na postupném kultivování výtvarného názoru studenta s důrazem na záměrné vyjádření. Kromě cvičení podle modelu jsou studentům zadávány průběžně samostatné úkoly, více umožňující jejich osobní výtvarnou kreativitu a individuální přístup. 1. Úvod do semestru - stanovení technických a materiálových požadavků. 2. Objekty - prostor, perspektiva, proporce. 3. Techniky a technologie malby, zadání semestrálního projektu. 4. Objekty - barva. 5. Objekty - světlo, stín, reflexy. 6. Objekty - struktura: povrchy, textury, materiály. 7. Objekty - výtvarná zkratka, mnohost, charakteristika celku. 8. Vybočení - potlačení prostoru, barevná inverse, dekompozice. 9. Antropocentrismus ve výtvarném umění - lebka. 10. Studie hlavy - anatomická: charakteristika, pohyb. 11. Studie hlavy - k portrétu. 12. Studie hlavy z pohledu předhistorického, resp. mimoevropského umění. 13. Studie hlavy - volná.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Realizace, projekt
|
|
Doporučená literatura
|
-
Arnheim, R. Visual Thinking. California University Press, 2004.
-
Itten, Johanes. The Art of Color, The Subjective Experience and Objective Rationale of Color. Wiley, 1997.
-
Itten, Johanes. The Elements of Color. Wiley, 1970.
-
Pope, Arthur. The Language of Drawing and Painting. Russell and Russell Pub, 1968.
-
Read, Herbert. A Concise History of Modern Painting. Thames and Hudson, 1991.
-
Schwabsky, Barry. New Perspectives in Painting. Phaidon Press, 2004.
|