Tento kurz je určen především pro ty studenty, kteří vnímají možnosti kresebné disciplíny jako potřebné a inspirující, přestože již mají jasný názor v oboru, který studují. Po prozkoumání možností daného média a individuálních schopností studenta bude stanoven a charakterizován projekt, na kterém bude student dále pracovat. Kurz je založen na společném i samostatném hledání významů termínů jako: proporce, konstrukce, motiv, linie, tvar, vyjádření charakteru materiálu, různé techniky kresby a jejich výtvarný účinek, světlo a stín, perspektiva uznaná, přehnaná či zrušená, harmonické i provokativní komponování do formátu, experiment a na tvůrčím využívání těchto prvků v individuálních projektech. Výuka kresby je založena především na kresbě podle modelů. Od studentů se požaduje osvojení si proporcí, konstrukce, stavby modelu, vyjádření charakteru materiálu (tvrdý-měkký, lehký-těžký, hladký-drsný, apod.), osvojení si různých technik kresby, jejich výtvarného účinu, techniky pozorování, vnímání objektu i třídění informací. Posluchači se zabývají studií přírodnin, objektů z různých materiálů, jejich stavebností, proporcí i umístění v prostoru. Dále pokračují studií hlavy, půlfigury, aktu, hledáním těžiště, zkoumáním využití světla a stínu, analýzou vztahu mezi celkem a detailem, komponováním do formátu. Studenti během kurzu používají různé techniky a materiály (uhel, tužka, sépie, inkoust, tuš, pastel, olejový pastel) a jejich kombinace. Kromě cvičení podle modelu jsou studentům zadávány průběžně samostatné úkoly, více soustředěné na jejich výtvarnou kreativitu a individuální přístup. 1. Úvod do semestru - stanovení technických a materiálových požadavků. 2. Objekty - prostor, perspektiva, proporce. 3. Techniky kresby a její přesahy, zadání semestrálního projektu. 4. Objekty - světlo, stín, struktura: povrchy, textury, materiály. 5. Objekty - výtvarná zkratka, mnohost, charakteristika celku. 6. Interiér - volná kresba vybraného interiéru. 7. Koláž a kresba na zadané téma. 8. Černá a bílá - grisaille na tónovaný papír. 9. Antropocentrismus ve výtvarném umění - lebka. 10. Studie hlavy - anatomická: charakteristika, pohyb. 11. Studie hlavy - k portrétu. 12. Studie hlavy z pohledu předhistorického, resp. mimoevropského umění. 13. Studie polopostavy - volná.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
-
Goldstein, Nathan. Figure Drawing, The Structure, Anatomy, and Expressive Design of Human Form. Prentice Hall, 1998.
-
Hale, Robert Beverly. Drawing Lessons from the Great Masters. Watson-Guptill Public, 1989.
-
Hambly, Maya. Drawing Instruments 1580-1980. Sotheby´s, London, 1988.
-
Hart, Christopher. Human Anatomy Made Amazingly Easy. Watson-Guptill Public, 2000.
-
Lambert, S. Drawing, Technique and Purpose. Victoria and Albert Museum, London, 1981.
-
McIntyre, Bruce. Drawing Textbook, The Teaching and Utilization of Drawing for Educational Purposes. Harcourt Brace, 1988.
-
Read, Herbert. A Concise History of Modern Painting. Thames and Hudson, 1991.
|